johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 (redigerade) Hej! Går det att ställa tändningen när remmen ligger såhär? Borde inte remmen vara ett spår ut isf? Fast det är väl iofs generatorremmen var sitter tändinställning på kamremmen? Redigerad 21 Juni , 2020 av johankjellgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2020 Tändningen ställs med fördelaren, man vrider på densamma vilket då kommer att synas på siffrorna du har på bilden. Det finns ett streck på remskivan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Gelis: Tändningen ställs med fördelaren, man vrider på densamma vilket då kommer att synas på siffrorna du har på bilden. Det finns ett streck på remskivan. aha ok. tack. ska testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2020 3 timmar sedan skrev johankjellgren: aha ok. tack. ska testa. Men du måste ha en tändinställningslampa annars så har du ingen nytta av siffrorna på din bild. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 (redigerade) Sån har jag. Såhär ser det ut vid 2000 varv jsg antar att den är 40 grader före och att detta är för mycket Redigerad 21 Juni , 2020 av johankjellgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 Är detta bulten som ska lossas för att vrida fördelardosan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2020 (redigerade) Den ska stå på 8° vid ca 700 rpm (tomgång) sedan max utslagen fördelare ca 34° vid 4200 rpm. Och Ja det är den skruven. Om den står på 40° redan vid 2000 rpm så är det något som är galet. Frågan om någon fjäder i fördelaren gett upp Redigerad 21 Juni , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 Förra ägaren bytte kamrem utan att justera efteråt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2020 Då skulle nog jag kollat att remmen sitter rätt och inte ett "hack" fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 21 Juni , 2020 (redigerade) 30 minuter sedan skrev Gelis: Då skulle nog jag kollat att remmen sitter rätt och inte ett "hack" fel. Hur gör man det? Antar att det finns nån markering på vevaxel & kamaxel? den låg ju på kanske 20 vid tomgång. är det ett tecken på kuggfel ? eller det är ju fel över hela registret så justera fördelardosan? Redigerad 21 Juni , 2020 av johankjellgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2020 Finns märkningar på vevaxel, kamaxel och mellanaxeln till fördelaren. Men justera fördelaren och se om du hamnar rätt. Kan ju vara så att remmen sitter rätt på vev o kam vilket är det viktigaste, men hamnat fel på mellanaxeln vilket då går att justera med fördelaren. Lite tyder på det i o m att du ligger högt rakt över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johankjellgren 1 Postad 23 Juni , 2020 nu har jag flyttat tändläget och den går bättre i högre varv. Kan detta påverka tomgången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 23 Juni , 2020 Ja det gör det du borde fått en lägre tomgång om du kom ner till 8° så det kan behövas justeras lite på förgasarna. Du har också brytaren i fördelaren som behöver justeras ev bytas. Det där kan vara lite meckigt att få till, tror att avståndet ska vara 0,4 mm byt även kondingen. Sedan är det ett skit med brytare blir aldrig 100:a bra, finns flera sätt att bli av med brytarsystemet, det billigaste tror jag är Ignitor http://www.bm-classics.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser