Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Excellent

Volvo Penta 2002 startar ej pga elfel

Rekommendera Poster

Ibland, och alltmer ofta, är min Volvo Penta 2002 helt död vid startförsök. När problemet uppstår händer absolut ingenting när man trycker på startknappen. Förre ägaren tipsade om att det hade med motorsäkringen att göra. Drar man ut ett av flatstiften från säkringen, som enligt elschemat sitter mellan instrumentpanelens strömbrytare och ett relä, och sätter tillbaks det så går det ofta att starta. Ibland får man upprepa proceduren men hittills har motorn förr eller senare startat. Larmet i instrumentpanelen fungerar knappt alls, något svagt pip kan det ibland ge ifrån sig. Första tanken var ju glapp vid säkringen men det tycks inte vara så. Kan det vara reläet? Strömbrytaren? Startknappen? Sladdar? Finns summern som reservdel? Kan man köpa en ekvivalent summer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn nu och ta en sak i taget:

 

- Börja med att mäta spänningen på startbatteriet. Ska vara mer än 12,2V, gärna mer. Om inte så börja med att ladda batteriet. Kontrollera kontakterna, gör rent om det behövs.

 

- Slå på strömbrytaren i instrumentpanelen och mät vilken spänning du har där. Mät mellan svart (jord) och blå-röd ledare (12V), välj något ställe där du enkelt kommer åt. Samma sak nu, minst 12,2V. Om inte så gör rent kontakterna vid säkringarna, se till så att kontaktstiftet sitter bra och smörj med kontaktspray. Du kan även mäta spänningen där, ska vara minst 12.2V

 

- Lamporna i instrumentpanelen ska lysa nu när panelströmbrytaren är på. Trycker du in test-knappen ska summern låta. Men detta är inte avgörande för att kunna starta. Summern låter annars bara när motorn går och något är fel (temp, olja, laddning).

 

- När du trycker in startknappen ska startrelät dra vilket man kan höra om man lägger örat mot och lyssnar noga.

 

Börja här så får vi se vad du kommer fram till. Men utan korrekt spänningsmatning så kommer du inte så långt. Det kan såklart vara fel längre fram i kedjan (startknapp, relä, startmotor, mm) men ta en sak i taget och återkom så får vi se vad du kommer fram till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar! Batterierna är nya och spänningen är nära 13V. Ska kolla spänningen i de punkter du nämnde men väntar för säkerhets skull med att riva i instrumentpanelen tills vi är åter i hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen vid säkringarna på motorn är intialt över 12,7V. Innan jag slagit på strömbrytaren i instrumentpanelen är inkommande spänning till instrumentpanelen också över 12,7V. Slår jag på brytaren sjunker spänningen direkt drygt 0,2V och fortsätter sedan sakta sjunka. Efter 5-10 min är spänningen nere på 12,3V. Slår jag av brytaren hämtar sig spänningen direkt nästan helt och fortsätter sedan ökat några hundradels volt tills den är helt återställd (>12 ,7V). Spänningen vid säkringen på motorn sjunker också en aning när brytaren är påslagen men där sjunker spänningen bara ca 0,1V och tycks inte fortsätta sjunka. När jag gjort dessa mätningar så kunde jag även starta motorn vilket jag alltså inte alltid kan utan att lossa och återansluta sladden på motorsäkringen. Jag har även försökt framkalla felet (att motorn inte startar) genom att upprepade gånger lossa, dra i, och åter ansluta sladden på säkringen, men utan att lyckas framkalla felet. Gissar att felet beror på det ökande spänningsfallet och att jag återställer spänningen genom att koppla isär vid säkringen men förstår inte orsaken. Hoppas och tror att nån där ute förstår!

 

Har en nyligen inskaffad tångamperemeter som kanske kan komma till användning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att jag är ute och simmar på hal is...

Men jag har erfarenhet av mystiska fel som liknar ditt.

Hur ser det ut där kabelstammen från instrumenttavlan når motorn?

Är det måhända en stor rund multikontakt med en låsring? i så fall kolla att den kontakten sitter i ordentligt, likadan kontakt är finns det i andra ändan av kabeln mot instrumenttavalan, och glappkontakt i dessa kan ge upphov till diverse mystiska elfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar ju ok så långt. Att spänningen sjunker är nog ok, lamporna drar lite ström och det går magnetiseringsström till generatorn. Men gör om mätningarna nästa gång motorn inte startar. Du vill i det här läget utesluta spänningsfall i panelen med ledningar som Hr Ohm skriver liksom att du skulle ha ett dåligt batteri.

 

Om du är lite elkunnig kan du kan då du har problem koppla förbi panelen för att utesluta att det är den som bråkar genom att själv sluta startrelät. När du trycker in startknappen får pinne 86 på startrelät 12V (röd-gul ledning, mät!). Samtidigt ska relät sluta pinne 30 och 87. Har du 12V men relät inte sluter kontakterna har du felet där.

 

Du kan även själv koppla ihop 30 och 87 och då ska startmotorn börja gå. Om inget händer nu heller så så ligger problemet inte i panelen eller dess kablar utan i själva startmotorkretsen.

 

bild.png.39d8e1f4ed5a7ef9c8b0da9d42743c97.png

 

 

 

Edit: Du kan även koppla ihop 50 och 30 på startmotorn för att utesluta allt annat, men jag misstänker att det är svårare att komma åt dom kontakterna? Relät brukar sitta rätt bra till på dom här motorerna.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi seglade hem i söndags mojnade vinden och vid försök att starta motorn då förblev den tyst. Vid säkringen hade jag 12,7V men jag hade då inte möjlighet att mäta på instrumentpanelen. Att som tidigare lossa och återansluta en kabel till säkringen avhjälpte inte felet. Märkte att det, som Georg_Ohm frågade om, fanns en multikontakt på kabelstammen som gick in under säkringen. Lossade den och sprejade med 5-56. Fortfarande inget liv efter återanslutning och startförsök. Insåg då att reläet tycktes sitta under ett plåtskydd vvid multikontakten och då jag ruckade på reläet (om det nu var reläet) så gick det att starta :-). Ska undersöka saken i lugn och ro imorgon. Finns reläet som reservdel eller kan man skaffa ett standardrelä? Om det nu är det som felar. Ska även kolla anslutningarna till reläet och andra änden på multikabeln.

 

Bra att veta att man kan koppla förbi startpanelen. Det kan jag nog klara. Tack för det tipset ABC. Dock vill jag förstås inte försöka mig på det i en stressad situation när man snabbt måste starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är litet allergisk mot 5-56 när det gäller elinstallationer, det finns bättre kontraktspray,, tror den heter 3-36, men det finns från andra tillverkare också. Jag tycker att 5-56 är för fet,  men den luktar ju gott....

Jag vill minnas att det är ett (eller två?) standardrelän i den boxen, sådana som kostar ungefär 49 kr på Biltema, men Volvo-Penta vill väl ha det tiodubbla?

8758089D-23D9-4FBB-AC15-5F613CF2FF0A.jpeg.9baea1868b8eb681c242998ac9e9ebf6.jpeg

Jag tror det är ett sådant här, men kolla först innan du byter.

Kostar dessutom mindre, 46,90.

 

Men det kan ju räcka att du putsar av kontraktsiften och kabelskorna på kablarna, många gånger räcker det med att, som du gjorde, dra litet i kablarna för att få bättre kontakt.

Det kan ju vara ett likadant men växlande relä också, då finns det ytterligare en anslutning som heter 87a, finns också på Biltema.

 

Edit:

Enligt @ABCs svar ovan är det detta relät du skall ha, men kontakternas konfiguration kan skilja sig åt, samma kontakter men på annan plats.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-20 vid 22:06 skrev ABC:

Lugn nu och ta en sak i taget:

 

- Börja med att mäta spänningen på startbatteriet. Ska vara mer än 12,2V, gärna mer. Om inte så börja med att ladda batteriet. Kontrollera kontakterna, gör rent om det behövs.

 

- Slå på strömbrytaren i instrumentpanelen och mät vilken spänning du har där. Mät mellan svart (jord) och blå-röd ledare (12V), välj något ställe där du enkelt kommer åt. Samma sak nu, minst 12,2V. Om inte så gör rent kontakterna vid säkringarna, se till så att kontaktstiftet sitter bra och smörj med kontaktspray. Du kan även mäta spänningen där, ska vara minst 12.2V

 

- Lamporna i instrumentpanelen ska lysa nu när panelströmbrytaren är på. Trycker du in test-knappen ska summern låta. Men detta är inte avgörande för att kunna starta. Summern låter annars bara när motorn går och något är fel (temp, olja, laddning).

 

- När du trycker in startknappen ska startrelät dra vilket man kan höra om man lägger örat mot och lyssnar noga.

 

Börja här så får vi se vad du kommer fram till. Men utan korrekt spänningsmatning så kommer du inte så långt. Det kan såklart vara fel längre fram i kedjan (startknapp, relä, startmotor, mm) men ta en sak i taget och återkom så får vi se vad du kommer fram till.

 

T o m dålig kontakt mellan "svart kabel" och batteriminus. 

Mät alltid spänning från batteriminus först. Sen från motorblocket. 

Är dessa spänningar exakt lika, när du har typ lampor, kyl och annat påslaget, så är batteriets minuspol i bra kontakt med motorblocket. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26/6. Felet uppträder. 12,8V fram till instrumentpanelens brytare men när brytaren sluts sjunker spänningen till noll eller nära noll. Öppnas brytaren är spänningen 10,6 och ökar sakta. Demonterar relät som ser OK ut. Ca 90 ohm genom spolen och noll över kontakterna när man manuellt sluter dem. Med reläet borttaget: 12,7V vid startpanelen med brytaren öppen och 12,45 med brytaren stängd. Satte tillbaka reläet utan kåpa. Kan starta motorn genom att sluta reläet manuellt oavsett om brytaren i startpanelen är sluten eller ej. Nu fungerar även start från startpanelen. Förstår fortfarande inte vad problemet är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enkelt. 

 

Felet finns endera mellan brytare du mäter på och batteriplus. Förutsätter då att du mäter från batteriminus. 

 

Eller att det är fel mellan den punkt du mäter ifrån, t ex svart kabel, som nämndes ovan. 

Felet är då i s f mellan den punkten och batteriminus. 

 

Det du mätt hitintills, tyder på att det finns spänning, mellan de punkter du nu mäter, men vid belastning, så sjunkerspänningen. D v s spänningsfall över någon punkt i strömkedjan. 

Kan vara t e x en oxiderad kabelsko, mellan kabelsko och kabeln. Eller för den delen, oxiderad kontakter i ett relä, för den styrda strömmen. 

 

Riktigt kul projekt att felsöka på! Och definitivt inte olösligt, om man har viss insikt i el. Som man fick i åk9 fysik, om man deltog i lektionerna. 

 

Mät steg för steg, med brytare till, så hittar du felet. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öhh

Jag har nog suttit ute i solen för länge...

Fattar inte riktigt... Det känns för abstrakt.

 

Men är det problem mellan tändningslåsets startläge och startrelät?

86 på relät skall ju stå i kontakt med 50 på tändningslåset, 50 skall ha spänning när du vrider nyckeln till start.

85 på relät går till minus, kolla det!

30 på relät är spänning in, här skall det finnas spänning när nyckeln är i läge ”on” på tändningslåset.

87 på relät är utgången, här skall det finnas spänning när relät drar, alltså då du vrider nyckeln till startläget, eftersom motorn startar, eller att startmotorn kommer igång när du petar på relät manuellt funkar ju den delen av kretsen.

 

Ta en kort kabelstump och håll mot reläets 30 och 86, nu skall relät dra och startmotorn börja att snurra, om så är fallet fungerar relät. Om inte är reläts spole trasig, om det blir kortis har du antingen kopplat till 85 eller så har man bytt plats på 85 och 86 (vilket egentligen inte spelar någon roll, men man brukar koppla 85 till minus).

Volvo-Pentas tändningslås är ju inga höjdare heller, det kan ju hända att det är trasigt eller att det är dålig kontakt i det också.

 

Kolla hur 30, 85, 85 och 87 är konfigurerade i bilden högre upp i denna tråden, så förstår du hur jag menar.

Alla dessa siffror kommer från DIN 72552.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör följande mätning för att kolla m det är fel på plus eller minussida

slå på tändningen och mät plus o minus på PANELEN, förhoppningsvis visar sig felet då.

flytta sedan minus mätpunkten till BATTERIET, blir det rätt spänning då är det fel på minus sidan.

Om inte  gör du samma med pluskabeln på BATTERIET och  minusmätpunkt på panelen.

hoppas du förstod principen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt tydligt och konkret 🙂 Ska göra i ordning en mätkabel och testa det imorgon. Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Mätte nu mellan batteriets minus och panelens matningsspänning. Spänningsfallet uppstod på endast vid belastning och bara ibland. Kunde följa det till säkringarna på motorn. Den konstruktionen är ju enkel och man ser alla kontaktstift, säkringstrådar, och ledare. Jag kunde trots allt mäta upp en resistans på ca 30 ohm genom säkringen. Demonterade säkringen för att försöka förstå hur det var möjligt. Då visade det sig att säkringstrådarna satt löst där dom var inlödda... Gissar att någon av er har ett bra förslag på ny säkrare säkring? Gärna utan lödningar 🙂

7CFD0090-A08B-478D-B826-1E1708F8AB6B.jpeg

2D8021FE-2E6E-4641-BAC9-F7F5D08D6E20.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt nog i solen för länge, ja dom där original säkringarna är ju inget vidare bra.
Du har ju bara en tråd kvar.

På en av svågerns snipor ersattes denna med en hängsäkring. Det bör räcka med en 10A säkring i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med dessa är att du använder en och har i bästa fall tre i reserv, på en o samma plats. 

 

Min svågar hade just sån på sin motor i sin snipa. 

 

Nu var det ju inte bara original kopplade elförbrukare på den 30 år gamla båten... Det var lite annat lullull... 

Så originalsäkringen var för klen i hans fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en ( två) likadan, tror de finns fortfarande

den kommer hålla många år innan den går samma öde tillmötes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha originalet så hittar du artikelnumret här (#8). Kostar 207 kronor och kan nog tas hem av de flesta VP-serviceställen. Fördelen med den är ju att det finns redan ett fäste för den och det är enkelt att byta till nästa säkring om den av någon anledning skulle lösa ut. Men varför skulle den det egentligen? Den du har har antagligen suttit där i 25-30 år och åldern verkar ha tagit den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft en VP2002. Där fanns ett rejält relä för minus/jord som aktiverrades vid start. Allt för att hålla motorm skiljd från el. Det reläet/solenoiden slutade fungera. Plockade isär och rengjorde och sedan funkade det igen.

Den sitter på motorn "nedtill",

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt förslag till lösning. Det visade sig dock vara motorsäkringen som felade (se bilder mm tidigare i tråden). Med säkringshållaren bytt har det inte hänt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att säkringstråden skakar loss i lödningen och då är det kontakt ibland. Kan räcka med att ta i kabeln för att tråden ska komma i kontakt.

Ingemar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...