Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Gbgdykarn

Solcell och regulator...

Rekommendera Poster

Tjena

har en gammal solcell och en gammal regulator (Sunwind tech 1000)

50W solcell (tror jag)

tycker inte att laddningen är okej, upplever att förbeukningsbatteri ligger på mellan 12,0-12,3 (full laddat= 12,7V?)

tror att ni här kan hjälpa mig med att felsöka, nedan är vad jag gjort/konstaterat:

- Volt från panel till regulator vid direkt solljus= 17-19V

- ut från regulator= Konstant samma som på batteriet (mätt på regulator med batteri inkopplat och sen bortkopplat mätt direkt på batteri)

- 17-19V ut från regulator när batteri är bortkopplat

- ”kortslutnings mätning” av ampere 4,5A när allt är inkopplat

-  Både röd och grön diod lyser konstant. röd diod på regulator= allt rätt kopplat, grön diod= full laddat batteri

- drog ner batteriet till 12V, bort med all förbrukare och steg då till 12,3V efter 15 minuter med solcell inkopplad (grön diod lyser konstant)

Funderar på om regulatorn är kass, eller är detta korrekt? Trodde laddspänning borde ligga på över 13V?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ”kortslutningsmätning”.

Jag gissar att regulatorn är kass eller kan det vara så att den krånglar för att panelen kopplats in före batteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Vad menar du med ”kortslutningsmätning”.

Jag gissar att regulatorn är kass eller kan det vara så att den krånglar för att panelen kopplats in före batteriet?

Med kortslutningsmätning menar jag att jag mätt i serie med en multimeter och inte med en tångampere mätare. 
hade bara multimetern.

på pluskapeln från regulatorn, mätte över säkringshållaren

menar du att man ska ansluta batteriet till regulatorn först, och sen cellen? 
ska det spela någon roll? 

Redigerad av Gbgdykarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

menar du att man ska ansluta batteriet till regulatorn först, och sen cellen? 
ska det spela någon roll? 

Ja, regulatorn måste har en spänningsmatning från batteriet för att kunna komma igång och jobba. Liksom oss andra, vägrar den att jobba på fastande mage!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, regulatorn måste har en spänningsmatning från batteriet för att kunna komma igång och jobba. Liksom oss andra, vägrar den att jobba på fastande mage!

Tack

Ska testa detta, den sitter så till att det är klart enklast att ansluta cell först, sen batteri.

ska rycka loss alla kablar nästa gång jag är nere och se om det blir nån skilnad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

Med kortslutningsmätning menar jag att jag mätt i serie med en multimeter och inte med en tångampere mätare. 
hade bara multimetern.

på pluskapeln från regulatorn, mätte över säkringshållaren

Hade du alltså 4,5A i ström med multimetern kopplad i serie på plusledningen från regulatorn ?  Då är det snarast fantastiskt bra, för att vara en 50W panel. Nästan felaktigt bra laddström.....

(F.ö. är kortslutningsmätning/ström när du kopplar multimetern i läge likström över plus och minus. Alltså parallellt med regulator, batteri eller vad det nu kan vara. Det var därför jag och Ohm reagerade. För det kan snabbt säga "pang" om det man mäter på kan leverera väldigt hög kortslutningsström. Nu kan oftast inte en 50W panel göra det, men jag är fortfarande fundersam över dina 4,5A för det är vad man kanske skulle kunna få ut av en 50W vid en sådan mätning. Men knappast "rätt" inkopplat i serie med plusledningen).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Hade du alltså 4,5A i ström med multimetern kopplad i serie på plusledningen från regulatorn ?  Då är det snarast fantastiskt bra, för att vara en 50W panel. Nästan felaktigt bra laddström.....

(F.ö. är kortslutningsmätning/ström när du kopplar multimetern i läge likström över plus och minus. Alltså parallellt med regulator, batteri eller vad det nu kan vara. Det var därför jag och Ohm reagerade. För det kan snabbt säga "pang" om det man mäter på kan leverera väldigt hög kortslutningsström. Nu kan oftast inte en 50W panel göra det, men jag är fortfarande fundersam över dina 4,5A för det är vad man kanske skulle kunna få ut av en 50W vid en sådan mätning. Men knappast "rätt" inkopplat i serie med plusledningen).

Hej, jag inser att kortslutning va fel ordval och förstår reaktionen. 

och förvånad över 4,5A, kastade en filt över panelen och då nere på noll. Sen hurvida multimetern visar rätt eller ej är en gåta. Äldre variant från feltema!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Hej, jag inser att kortslutning va fel ordval och förstår reaktionen. 

och förvånad över 4,5A, kastade en filt över panelen och då nere på noll. Sen hurvida multimetern visar rätt eller ej är en gåta. Äldre variant från feltema!

Även de allra enklaste och billigaste visar försvånansvärt rätt - om batterierna är ok. Har Biltemas i båten och som extrainstrument och det är mer än ok för pengarna. Har även flera "finmultimetrar" i verksamheten och åtminstone en av dem dubblar mätvärdena när batterierna börjar bli dåliga. Det är inget sådant ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Även de allra enklaste och billigaste visar försvånansvärt rätt - om batterierna är ok. Har Biltemas i båten och som extrainstrument och det är mer än ok för pengarna. Har även flera "finmultimetrar" i verksamheten och åtminstone en av dem dubblar mätvärdena när batterierna börjar bli dåliga. Det är inget sådant ?

Jag funderar på om det kan vara batteriet också. Men dom är ganska nya. (Ca3år)

stod i varmgarage under vintern men glömde underhållsladda under vintern, Dock fulladdade innan jag stoppade undan dom.

Får se, slutar väl med att jag köper ny cell, ny regulator, nytt kablage och sen 2nya förbrukningsbatteri. Tycker ett är lite lite

men skulle vara kul att hitta felet innan man slängde ut de😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

Jag funderar på om det kan vara batteriet också. Men dom är ganska nya. (Ca3år)

stod i varmgarage under vintern men glömde underhållsladda under vintern, Dock fulladdade innan jag stoppade undan dom.

Får se, slutar väl med att jag köper ny cell, ny regulator, nytt kablage och sen 2nya förbrukningsbatteri. Tycker ett är lite lite

men skulle vara kul att hitta felet innan man slängde ut de😂

Nu menade jag batterierna i multimetern 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Nu menade jag batterierna i multimetern 😉

Jag funderade när jag läste det inlägget, om det inte trots allt kunde vara ett hänsyftningsfel.

Men jag har också sett det flera gånger, opålitliga mätvärden innan displayen slocknar, ett tips kan vara att ställa om instrumentet till ohm-meter, då ser man med en gång att det håller på att balla ut, beroende på typ så kan sofforna börja blinka eller bli otydliga. Men det flesta instrumenten, även de billigaste brukar ha en batterisymbol som indikerar det interna batteriets status.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

.....då ser man med en gång att det håller på att balla ut, beroende på typ så kan sofforna börja blinka eller bli otydliga.

Om sofforna börjar blinka och bli otydliga är det nog mer än batterierna som håller på att balla ur. Ett starkt tips är att kolla den som håller i instrumentet 😮

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Om sofforna börjar blinka och bli otydliga är det nog mer än batterierna som håller på att balla ur. Ett starkt tips är att kolla den som håller i instrumentet 😮

Ja då är det verkligen illa. Den tokigaste soffan jag läst om, någon Chesterfield, dök upp från ingenstans på en cricketplan nånstans på de brittiska öarna.

-jäkla felstavningsprogram.

I en annan tråd skrev jag om kätting, ankarkätting, det ändrades till ”käring” .

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja då är det verkligen illa. Den tokigaste soffan jag läst om, någon Chesterfield, dök upp från ingenstans på en cricketplan nånstans på de brittiska öarna.

-jäkla felstavningsprogram.

I en annan tråd skrev jag om kätting, ankarkätting, det ändrades till ”käring” .

Ankarkäring är det den som slänger i ankaret (med eller utan tamp) eller är det den som kommer med ankaret... tex ett ankare öl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev Eld-:

Ankarkäring är det den som slänger i ankaret (med eller utan tamp) eller är det den som kommer med ankaret... tex ett ankare öl?

Nej, det är den som är kopplad i ankaret och följer med ner i djupet.

"Ankaret med en fem meter lång käring fälldes påpassligt i mitten av hamnbassängen"

Men det blev fler tokigheter:

"Solveig levererade bra med energi vid middagstid, generationer behövde inte startas upp alls för den sakens skull"

"På barbordet sida förekom utprssningsverksamhet"

"Dom hade haft koppleri invid särlingarna"🙄

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flera käringar ombord, men det passar nog bättre i en annan tråd.

åkte i vart fall förbi erlandssons idag för att köpa en billig pwm regulator för att fortsätta felsökningen.

kopplade in regulatorn enligt tips ovan utan resultat för nån dag sedan.

Kollat spänning ut från regulatorn och den har alltid visat samma som på batteriet.

när jag står i kön för att betala inser jag att plånboken ligger hemma.. jaja, jag drar till båten och städar istället.

mäter nu igen från regulatorn och ser då till min förvåning 13,1V.

DEN FUNKAR.

nu blir jag dock orolig, inte varit i båten på tre dagar. All el avstängd, betyder den höga spänningen att något drar ur batteriet eller är det normalt att de laddas under hela dagen trotts att noll förbrukare är på?

solcell= 50W 2*75ah batteri ett förbrukning ett start

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

mäter nu igen från regulatorn och ser då till min förvåning 13,1V.

DEN FUNKAR.

nu blir jag dock orolig, inte varit i båten på tre dagar. All el avstängd, betyder den höga spänningen att något drar ur batteriet eller är det normalt att de laddas under hela dagen trotts att noll förbrukare är på?

Vet inte hur många trådar jag skrivit det i, men....

Blybatterier laddas med konstant spänning. Dvs man lägger på en spänning (optimalt för snabbaste men säker fulladdning kring 14V). Sedan bestämmer batteriet hur mycket ström det vill sluka i sig. Om det vill ha mer än källan kan ge, så sjunker spänningen från - i ditt fall regulatorn - tills jämvikt uppstår.

När det inte ens vid uppåt 14V pålagd spänning drar någon ström att tala om kan man nog betrakta det som tämligen fulladdat.

"Den höga spänningen" betyder bara att något är påhängt som kan ladda ditt batteri. Och det är ju solpanelen. Om det sedan laddas beror på om det flyter någon ström. Att den inte ligger ännu högre, kanske på 13,8-14,0V eller så skulle jag gissa beror på att solpanelen inte att lämna mer än någon ampere så här på kvällskvisten, och det slukar batteribanken fortfarande. Det tar flera dagar för den att ladda i kanske 100Ah.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det gamla vanliga, det går snabbt att ladda upp, fylla på de första 80% av batterierna, återstående procenten tar ganska lång tid.

För att kunna ladda batteriet måste laddkällan, i detta fallet en solcellspanel med tillhörande regulator, ger högre spänning än vad batteriet själv har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...