niklasniklas 5 Postad 18 Juni , 2020 Hej! Jag har problem att min motor inte varvar upp när jag precis startat den. vad är fel? 😊 Bakgrund. md2a kör sedan i vintras på ecopar. startförfarande: halvgas. trycker ner kallstarts-knappen. drar igång dyna-starten. den tänder på 2:a eller 3:e slaget. går upp till angivet varvtal enligt gasreglage. sedan dalar den ner och dör... .... om jag inte trycker åter igen på kallstartsknapp... då kommer den igång. krävs 2-3 tryckningar för att få snurr på motorn. (Och.... varvar man den som f*n vid start är det inte samma problem) ryker lite mer än vanligt just nu, trots ecopar.... så fort den fått gå någon min, går den hur bra som helst! När jag gick över till ecopar i vintras gjordes tanken ren, nästa alla soppa-ledningar byttes.... (alla gummislangar) vad är mitt problem? Pump? Spridare? jag själv är inne på att det lossat skit från pumpen/ledningarna som satt igen spridarna.... men då borde den väl gå kass på högvarv? motorn totalrenoverades för 15 år sedan. Sötvattens-kylning monterades.... jag har i vinter haft ner limpan och rengjort kylkanaler mm... 2 år sedan provtrycktes spridarna och justerades Jag snurrar runt motorn för hand och upplever bra komp på båda cylindrarna. (Vet att man inte kan mäta så... men känslan säger att det e ok....??) Missar jag någon info, fråga gärna! SNÄLLA HJÄLP!!🤷🏻♂️🤷🏻♂️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Juni , 2020 Kör på bränslet som motorn konstruerades för. Eller i alla fall i närheten av den bränslesorten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 19 Juni , 2020 3 timmar sedan skrev Jorgen01: Kör på bränslet som motorn konstruerades för. Eller i alla fall i närheten av den bränslesorten. Ecopar har samma klassningar som diesel. har gått bra hela våren.... visst. Du har en poäng i att jag kanske borde köra diesel... men jag har fortfarande ett problem som uppstått sista 2 veckorna... det måste avhjälpas även om jag byter över till diesel.... inga förslag på vad som felar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Juni , 2020 Det kanske är bränslet som är felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 19 Juni , 2020 Sant... men fortfarande... ecopar är klassad på samma sätt som diesel. har funkat tidigare i båten... och i många andra båtar under många år... Någon annan som har några tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 19 Juni , 2020 (redigerade) 24 minuter sedan skrev niklasniklas: Sant... men fortfarande... ecopar är klassad på samma sätt som diesel. har funkat tidigare i båten... och i många andra båtar under många år... Håller ändå med i de synpunkter du fått, om inte annat för att utesluta att bränslet är problemet. Sedan kan det ju vara så att det gått bra ett tag, men att "något" nu tagit skada av den lite annorlunda kemiska sammansättningen, kanske i t ex högtryckspumpen. Dvs du har nu ett fel som inte är reversibelt bara genom att byta bränsle, men som ändå kan ha orsakats av bränslet (obs - spekulation från min sida). Många bensinbilar fick ju problem efter ett tag med etanoltillsatserna, trots att det fortfarande uppfyllde "klassningen". Har själv sett det på bl.a. bränslegivare som börjat kärva efter ett år eller så då plasten förändrats p.g.a. tillsatserna. Det finns alltså många egenskaper som ligger utanför "klassningen", och vore de identiska skulle du ju lika gärna kunna tanka vanlig diesel.... Redan RME-tillsatserna i "vanlig" diesel ställer till det för en del maskiner/motorer, och då talar vi ändå om diesel som de flesta bilar körs på. I vår klubb har vi flera lantbrukare som är medlemmar enbart för att kunna tanka vår "raka" diesel utan dessa tillsatser till sina jordbruksmaskiner. Redigerad 19 Juni , 2020 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 19 Juni , 2020 Hej! ecopar är ingen nyhet! Det har funkar minst 10 år! Både lantbrukare och maskiner i känsliga miljöer kör på Ecopar. Ecopar innehåller heller ingen RME eller annat torr skit som förstör motorn. Jag skall testa byta bränsle! Dock tror jag det är något mer som felar! Men tack för input! Som du skriver ovan. ”Något” mer har gått sönder/slitits. Men vad? Det var min fråga. jag är väl medveten om att man inte kan renovera en motor genom nätet.... men om någon haft liknande problem, svårstartad när motorn är kall. (Dock varmt ute) kom gärna med idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 19 Juni , 2020 (redigerade) 12 timmar sedan skrev niklasniklas: den tänder på 2:a eller 3:e slaget. går upp till angivet varvtal enligt gasreglage. sedan dalar den ner och dör... .... om jag inte trycker åter igen på kallstartsknapp... då kommer den igång. krävs 2-3 tryckningar för att få snurr på motorn. (Och.... varvar man den som f*n vid start är det inte samma problem) luft inläck i otät pumpen eller backventil, snikvarianten om pumpen klarar av det en vanlig bränslegummiblåsa. Har du cav filterhållare med handpump så kan det läcka i den eller i backventilen. Redigerad 19 Juni , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 19 Juni , 2020 Troligen dålig kompression. Om du misstänker bränslet , varför skaffar du inte en dunk med vanlig diesel och kopplar in direkt på motorn för att testa. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 26 Juni , 2020 Hej alla! Bytte spridare på maskinen, vilket var felet. tydligen en av spridarna som var kass. (Öppnings-tryck alldeles för lågt) detta pga fjädern som gått sönder... så, alla domedags-människor som är rädda för ecopar.... fortsätt ni vara rädda för förändring och förbättringar! jag kommer fortsätta köra vidare på detta underbara bränsle! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser