TimmyFroberg 0 Postad 17 Juni , 2020 Hej! Är ny med det här med inombordare. Det sitter en Mercrusier 5,7l V8 med GM 350 block. Jag vill lära mig lite mer om hur kylsystemet fungerar. Kan ni med hjälp av bilden säga om den är endast sjövattenkyld eller om den har ett slutet system oxå ? Den tar iallafall vatten i från sjön men i burken längst fram, skall de vara glykol i den som i en ”vanlig bil” ? Har sett på andra båtar att det finns ett expansionskärl vilket jag inte har. Vet att motorn inte är orginal så vet inte om Allt som ska finnas finns och är rätt gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 17 Juni , 2020 Burken där fram är värmeväxlaren , så du har sötvatten (glykol kylning) av motorn. Jag kan dock inte se om det är hel eller halvsystem. Ena avgasknät ser rätt så rostigt ut, det andra är kanske bytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimmyFroberg 0 Postad 18 Juni , 2020 13 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Burken där fram är värmeväxlaren , så du har sötvatten (glykol kylning) av motorn. Jag kan dock inte se om det är hel eller halvsystem. Ena avgasknät ser rätt så rostigt ut, det andra är kanske bytt? Vad jag kan se så kyler även sjövattnet servostyrningen. Kan det stämma ? Vet tyvärr inte om avgasknät är bytt men de kan ju vara idé o ta en titt på de i vinter. Antar att som kyls av sjövattnet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juni , 2020 Den där värmeväxlaren behöver inget expansionskärl. Inbyggt i växlaren. Är halvsystem då det inte finns några slangar till knäna. Dvs både limpa o knä kyls av sjövatten Och avgasdelarna ser ganska risiga ut mellan knä o limpa det brukar tyda på dåliga packningsytor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser