Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Atletarn

Spricka Runt startmotor fästet. Yamaha

Rekommendera Poster

Hej nu är jag här igen å tjötar.. 

Senaste ämnet jag hade här va att min Yamaha va stendöd när jag skulle starta den, men de fixa vi till.

Efter första starten så tog jag isär förgasarna och rengjorde dom osv, men nu efter andra starten såg jag att det läcker vatten ifrån blocket vid startmotor fästet. Bifogar bilder.

Det dryper en den där ifrån när man gasar.

Min Fråga  Går det Tig svetsa det där eller är det helt kört?

Så jag vet om jag ska elda upp skiten eller om det går göra någonting åt det.

Mvh Andreas

1.jpg

333.jpg

222.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle nog prata med en duktig tig svettsare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller en mig svetsare i Aluminium, får slipa en skåra först i sprickan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar kemisk metal tro ? 

Det dryper inte så mycket från sprickan, kan kemisk metal hålla det tätt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemisk metall är ju bara en tvåkomponent plast och med höga temperaturer runt så skulle jag inte satsat mina slantar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg häldre en 500 på svetsning, brukar vara problem med lim och rörlighet, metall förändringar med temperaturer som du har vid en cylinder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer! Jag har kontakt med en ifrån mitt jobb som ska va duktig på aluminium svets, får hoppas han har lust att prova på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det synliga, eller rättare sagt där det kommer ut vatten, är garanterat bara en liten del av sprickan. 

Gissar på en längd av minst 150 mm, för det blir inte bara en liten spricka mitt på godset. 

Så det blir till att slipa upp en ordentlig v-fog. Helst inte helt igenom godset, alltså in i vattenkanalen. 

Sen vet man ju inte om det finns nåt värmekänsligt på insidan. 

Tittar man närmare på bilden så är det väl fästet till startmotorn, där sprickan är? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det droppa bara ifrån ett ställe, där jag markerade på bilden jag bifoga. Ja jag funderar också på om det är något innanför men troligtvis är det bara vattenkanaler där inne så borde inte vara någon fara för värmen. Ja det är vid fästet för startmotorn det läcker. Jag köpte motorn för 3 veckor sen, har inte provat den i sjön än, men det ser ut som att spräckorna har varit där före jag köpte den. Det va " beläggningar" runt sprickan eftersom motorn stått stilla i 3 år. Kan va expanderings sprickor kanske om man har otur. Eller så har föregående ägare kört som de är utan göra något åt de. De vet jag inte. 

IMG_20200617_193523.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laga en läcka med epoxy är som att limma fast ett däck på bilen om man saknar muttrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När starmotorn slår till kommer det att fjädra till lite vid sprickan, om du inte vill svetsa alu och kunna åka rätt omgående så ordna till ett fäste som bultas mellan starmotor och de två bultar du har i närheten, några brickor ett par plåtbitar och loppa ihop dem sen någon elastisk fog för att slippa kylvatten dropp blå locktit funkar bra.   Men hör av dig till säljaren och kräv tillbaks lite pengar sönderfrusna motorer ska man inte betal fullpris för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering, motorn är svetsad och fungerar, båten ligger vid bryggan och fungerar som den ska 👍🏻

IMG_20200707_162121.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...