phazer 2 Postad 16 Juni , 2020 (redigerade) Hej Jag har just blivit ägare till en båt som stått ett par år. Provkörning i hav gick ej att göra, väl hemma och ett par veckor senare är det dags att sjösätta. Motorn varvar mestadels max 4400, ibland 3800 ibland 4600 och vid ett tillfälle 5100rpm. Propeller ej för stor. Oavsett så går den oroligt vid dessa maxförsök. Tändstift 1 högst uppe blir sotigt vid drift och roterar jag stift blir även det bytta sotigt, alltid samma cylinder. . Dom andra stiften ser fina ut.Även provat att byta plats på kablarna till tändspolarna utan förbättring. Kompressionstestet visade omkring 11kg i alla 4 cylindrar. Nytt bränsle o filter på tankslangen (fast tank). Motorn går lite lurvigt under upplaning men sen hör man inget på gången om man drar av lite på varven. Om jag pumpgasar kan den gå lite bättre precis då o klarar att varva 200rpm mer som den sedan tappar inom någon sekund. Motorn är däremot lättstartad och går okej på tomgång, kan ibland stanna när man lägger i växeln. Förra ägaren är okunnig och vet ingenting dock ej oärlig. Tacksam om någon kan hjälpa med tips. Redigerad 16 Juni , 2020 av phazer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Juni , 2020 Jag skulle misstänka fel på insprutaren till cylinder 1. Motorn har bara två tändspolar, så det är ett så kallat wasted spark system. Om tändningen till cylinder 1 inte funkar så borde den inte göra det till cylinder 3 heller. Jag antar att det är dessa tändkablar du skiftat, utan att problemet med det sotiga stiftet flyttat på sig. Dessa två tänder samtidigt så det skall funka att skifta tändhattarna 1-3 och 2-4. Är inte 100 % säker på tändföljden, men du ser ju vilka kablar som är kopplade till samma tändspole, dessa tänder samtidigt men en gnista är alltid "wasted". Här en tråd om en Mercury F115 EFI som slutar med att det är en trasig tändspole. Denna har separata tändspolar för varje stift, så det kan inte vara riktigt samma motor. Tyvärr anges inte ÅM, men tråden innehåller en hel del intressant information. http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=20520&postdays=0&postorder=asc&start=0 Om jag inte kommer på något annat skulle jag ta bort inprutarna och skicka dessa på rengöring. Om det är rimligt mycket jobb skulle jag kanske först skifta 1:an insprutare med någon av de andra tre. Inte omöjligt att problemet har sitt ursprung i bristande höstservice ex. tömmning av ångseparatorn. Detta bör vara sprängskisser till din motor. http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=20520&postdays=0&postorder=asc&start=0 Det kan vara bra att känna till att Power headen och inkl. tändning och sprut är tillverkad av Yamaha. P.s. just att du tog dig tid att beskriva allt du gjort. Det händer att man får dra denna info ur TS. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phazer 2 Postad 17 Juni , 2020 Tack för ett otroligt bra svar guestsson! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Juni , 2020 Återkom gärna och berätta hur det gick. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundfrie 1 Postad 17 Juni , 2020 Haft liknande problem med min 05:a, löste sig med rengöring av spridare/insprutning rengjorde även vst/ångseparator. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phazer 2 Postad 22 Juni , 2020 Nu är spridarna ultraljudstvättade, tändstiften nya och lilla filtret bak på motorn utbytt. Resultatet blev perfekt motorn går nu som den ska. Tack för alla råd av er! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser