Skeppskatt 1 Postad 16 Juni , 2020 Så fort man skall göra ngn form av självservice står det i manualen "close xxx valve" osv. Är dock inte utpekat vilka kranar som skall strypas och var de sitter och manualen till Penta D3 är inte heller så detaljerad. Har nu hittat två slangar som också har två kranar. Se bilder. Fråga 1: Den första bilden visar slangarna. Nr 1 går in mot motorns babordssida där jag markerat med en ring i andra bilden. Är detta bränsle in? Eller vad är det för slang? Fråga 2: Det som i så fall är konstigt är att den slangen (ovan) inte passerar förfiltret. Jag hittar ingen kran på slangen till förfiltret. Skall det inte vara en sådan? Det står nämligen i manualen att man skall stänga bränslekranen vid byte av bränsleförfilter. Fråga 3. Parallellt med slang nr 1 löper då nr 2 som också har en kran. Den ser jag inte var den ansluter men den går in bakom motorn. Vad är det för slang? Fråga 4. På styrbord sida sitter sjövattenfiltret. Känns ju bra att kunna rensa. Där står det i manualen "risk för vattenintrång! Stäng sjövattenkranen innan du skruvar av locket". Det finns mig veterligen i båten endast två identifierbara sjövattenkranar och de sitter i mitten av båten där den ena är för toalettspolning och den andra för sjövatten till vasken (och de är de ju inte). Känner mig dels korkad och dels irriterad över bristfälliga manualer. Man vill ju lära sig eftersom det kan vara vettigt att både rensa sjövattenfilter och bränsleförfilter vid behov! Kan någon vara till hjälp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 17 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Skeppskatt: Så fort man skall göra ngn form av självservice står det i manualen "close xxx valve" osv. Är dock inte utpekat vilka kranar som skall strypas och var de sitter och manualen till Penta D3 är inte heller så detaljerad. Har nu hittat två slangar som också har två kranar. Se bilder. Fråga 1: Den första bilden visar slangarna. Nr 1 går in mot motorns babordssida där jag markerat med en ring i andra bilden. Är detta bränsle in? Eller vad är det för slang? Fråga 2: Det som i så fall är konstigt är att den slangen (ovan) inte passerar förfiltret. Jag hittar ingen kran på slangen till förfiltret. Skall det inte vara en sådan? Det står nämligen i manualen att man skall stänga bränslekranen vid byte av bränsleförfilter. Fråga 3. Parallellt med slang nr 1 löper då nr 2 som också har en kran. Den ser jag inte var den ansluter men den går in bakom motorn. Vad är det för slang? Fråga 4. På styrbord sida sitter sjövattenfiltret. Känns ju bra att kunna rensa. Där står det i manualen "risk för vattenintrång! Stäng sjövattenkranen innan du skruvar av locket". Det finns mig veterligen i båten endast två identifierbara sjövattenkranar och de sitter i mitten av båten där den ena är för toalettspolning och den andra för sjövatten till vasken (och de är de ju inte). Känner mig dels korkad och dels irriterad över bristfälliga manualer. Man vill ju lära sig eftersom det kan vara vettigt att både rensa sjövattenfilter och bränsleförfilter vid behov! Kan någon vara till hjälp? 1. Har inte kunskap om den motorn men "killgissar" att de två slangarna är matarledning och returledning för diesel. Om du följer slangarna så kommer du nog att hamna vid bränsletanken. 2. Det är bara matarledningen som ska passera förfiltret, returen är för överskottsbränsle från spridarna till tanken och det kommer så småningom att på nytt passera förfiltret. När du ska byta filter så är det kranen på slangen som går till förfiltret som behöver stängas. 3. Se svar 1. 4. Kolla bakom motorn eller på drevet så sitter det säkert en kran där. Avstängning för sjövatten till motorn är obligatoriskt så den finns någonstans. följ slangen från vattenfiltret o bakåt är också en bra sökväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeppskatt 1 Postad 17 Juni , 2020 Tack. Skall följa slangarna. Men det finns ingen kran innan förfiltret. Tyckte det var märkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser