Peran711 0 Postad 16 Juni , 2020 Tjena. Ny här på forumet och hoppas få en hel del hjälp. Min mamma har en Yamaha F4 4hk från 2002. Min farsa har alltid skött den där och kört med tvåtaktsolja i motorn. Han visste förmodligen inte att han hade en fyrtaktare. Ingen har nånsin servat den motorn, men jag tänker snabbserva den och byta tändstift, olja och bränslefilter. Ska man byta impeller också? Växelhusolja? Finns det ens nån sån i den? Jag är novis på båtmotorer, men har inte tummen mitt i handen. Visst klarar jag ovanstående själv? Vänligen P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chefen99 0 Postad 16 Juni , 2020 Hejsan jag är oxå ny här, men impeller bör man byta iallafall vart annat år och växel olja byter du oxå själv. Finns längst ner på motorn en avtappnings skruv och högre upp en luftnings nippel öpnna bägge dessa och ha ett kärl under. Jag själv brukar köra Biltemas olja och deras pump för att kunna pumpa in oljan på samma ställe som du tömmer den. Luft skruven är även nivå. Så när du pumpar in oljan i botten så kommer det att rinna ut från det övre hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peran711 0 Postad 16 Juni , 2020 14 minuter sedan skrev Chefen99: Hejsan jag är oxå ny här, men impeller bör man byta iallafall vart annat år och växel olja byter du oxå själv. Finns längst ner på motorn en avtappnings skruv och högre upp en luftnings nippel öpnna bägge dessa och ha ett kärl under. Jag själv brukar köra Biltemas olja och deras pump för att kunna pumpa in oljan på samma ställe som du tömmer den. Luft skruven är även nivå. Så när du pumpar in oljan i botten så kommer det att rinna ut från det övre hålet. Tack för svar. Har sett på Youtube att man trycker in oljan underifrån, varför gör man det? vet inte om jag har tillgång till en sån pump och tänker inte investera i en. Varför inte fylla på från den övre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 16 Juni , 2020 13 minuter sedan skrev Peran711: Tack för svar. Har sett på Youtube att man trycker in oljan underifrån, varför gör man det? vet inte om jag har tillgång till en sån pump och tänker inte investera i en. Varför inte fylla på från den övre? För att inte få luftfickor i växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 16 Juni , 2020 16 minuter sedan skrev Peran711: vet inte om jag har tillgång till en sån pump och tänker inte investera i en De är inte direkt dyra... t ex Biltema tar 79:- https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/pump-for-vaxelhusolja-2000022625 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 16 Juni , 2020 Jag har servat min F4 i 12 år genom att pressa in olja i drevet med en oljetub. Tryck tills det kommer olja ur det övre hålet, skruva sen snabbt igen det under. Håller du för det övre med något rinner det inte så farligt mycket ut igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Juni , 2020 20 timmar sedan skrev Dava: Jag har servat min F4 i 12 år genom att pressa in olja i drevet med en oljetub. Tryck tills det kommer olja ur det övre hålet, skruva sen snabbt igen det under. Håller du för det övre med något rinner det inte så farligt mycket ut igen När det kommer ut ur det övre hålet skruvar du i den övre skruven innan du tar bort tuben. Då läcker det minimalt om man är lite snabb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peran711 0 Postad 17 Juni , 2020 Vad är det för tub du använder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 17 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Peran711: Vad är det för tub du använder? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/vaxelhusolja/multimarine-vaxelhusolja-tub-250ml Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peran711 0 Postad 17 Juni , 2020 Tack! Behövs två stycken, va? Sen är det bara resten kvar....😜 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 18 Juni , 2020 13 timmar sedan skrev Peran711: Tack! Behövs två stycken, va? Sen är det bara resten kvar....😜 Nej. En räcker precis. Så du får inte kladda för mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 18 Juni , 2020 Jag skulle rekommendera att antingen lämna in för service eller åtminstone vara beredd att lämna in för service. Jag har meckat mycket med min förra båtmotor. Jag är tekniskt kunnig. Men när man inte har erfarenheten så blir det lätt ett och annat haveri eller några extra mekdagar för att man inte omedelbart såg att nåt behövde justeras när man höll på med något annat. Vad som är normalt beteende och så vidare. Jag skulle nog nästan rekommendera att du lämnar in den och ber om lite extra noggrann översyn. Kostar en slant men så har du förhoppningsvis en bra "baseline" sen. Köp ny bensin till motorn också. Många verkstäder är inte skitnoga såklart men jag de flesta tar nog de riktigt uppenbara sakerna som man lätt kan missa när man inte vet om man ska byta växellådsolja eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peran711 0 Postad 20 Juni , 2020 Tack för alla inputs så här långt. Skulle denna växellådsolja funka? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/olja-och-smorjmedel/vaxelhusolja-624111/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 20 Juni , 2020 5 minuter sedan skrev Peran711: Tack för alla inputs så här långt. Skulle denna växellådsolja funka? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/olja-och-smorjmedel/vaxelhusolja-624111/ Absolut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 20 Juni , 2020 2020-06-18 vid 09:12 skrev AndW: Jag skulle rekommendera att antingen lämna in för service eller åtminstone vara beredd att lämna in för service. Ungefär så har jag resonerat. Det är så dyrt att lämna utombordaren på service att jag skulle kunna köpa en ny vart 6:e år istället. Men jag är beredd att lämna den på service om den skulle börja krångla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peran711 0 Postad 30 Augusti , 2020 2020-06-20 vid 22:50 skrev Dava: Ungefär så har jag resonerat. Det är så dyrt att lämna utombordaren på service att jag skulle kunna köpa en ny vart 6:e år istället. Men jag är beredd att lämna den på service om den skulle börja krångla. Tack för all hjälp. den egna servicen gick bra och idag testkörde jag den. Inga som helst problem, MEN. Under transporten hem verkar den läcka olja. Inte på vägen till båten. Båda gångerna låg den i bagageluckan men jag kan inte komma ihåg om den låg likadant båda vägarna, Vad bör jag kolla efter? Verkade rinna nånstans från motorhuset. Tacksam för ytterligare hjälp! Vänligen Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 30 Augusti , 2020 21 minuter sedan skrev Peran711: Tack för all hjälp. den egna servicen gick bra och idag testkörde jag den. Inga som helst problem, MEN. Under transporten hem verkar den läcka olja. Inte på vägen till båten. Båda gångerna låg den i bagageluckan men jag kan inte komma ihåg om den låg likadant båda vägarna, Vad bör jag kolla efter? Verkade rinna nånstans från motorhuset. Tacksam för ytterligare hjälp! Vänligen Pär Det står på motorn vilken sida som skall vara uppåt vid transport, om du inte följer det rinner oljan ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 31 Augusti , 2020 90% säker på att den ska ligga med rorkult ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 September , 2020 Jag har en yamaha f5, den kan ligga åt båda hållen samt med bärhandtaget neråt enl. Instruktionen. Jag lägger den alltid på rorkulten. Men den är i och för sig nyare om det kan spela roll. Kolla instruktion, har du inte se om du kan hitta via Google. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser