Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
OscarL

Plötslig hög bränsleförbrukning och ingen kraft - Evinrude 40 HK 2 takt

Rekommendera Poster

Hej ny båtägare här sen en vecka. 
Har köpt en Crescent 418 med en Evinrude 40hk motor från 90. Första två turerna gick motorn jämt och fint med vad som för mig verkade vara en normal bränsleförbrukning.
Men var ute med båten igår, drog marschtakt i cirka 30 minuter till en hamn vilket drog cirka 3-4 liter bensin. På vägen hem hände något, det luktade en del bensin när vi startade och puttrade ett tag sen gasa vi på i runt 10 minuter (marschtakt). När vi saktade ner för att puttra och prova fiske började motorn hacka och gå ojämnt för att sedan dö! Den var svårstartad efter det men gick igång tillslut, men nästan helt utan kraft (kom som högst upp i 6 knop (marschtakten är runt 16-17 knop), förutom ett tillfälle när den drog igång som vanligt i två minuter för att sen dö igen pga att bensinen tog slut (hade runt 15 liter innan) efter påfyllning med reservdunkar gick båten i 6 knop igen tills nästa soppatorsk). Iallafall tillslut kom vi tillbaka till hamnen (bogserade sista hundratalet meter på grund av den sista soppatorsken). Båten hade dragit över 30 liter på samma sträcka som vi åkte ut där den drog 4 liter.

Någon som får sig en idé om vad som kan vara fel eller känner igen detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt har membranet i bränslepumpen pajat så att bensinen går rakt in i vevhuset.  Finns två pumpversioner "Fuel pump ... early" och late.

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1990/e40resr

En annan möjlighet är att nålventilen i förgasaren (en av förgasarna) hängt sig men då bör det rinna bensin om denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaj

Ja ska ner till båten idag och se om mina novisa ögon lyckas se något som verkar fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson
Tack för lite tips, ska ner i EM och kolla lite. Eventuellt kommer en bekant förbi som kan lite om motorer också. Hur menar du med "då bör det rinna bensin om denna." ifall det är så att nålventilen hängt sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OscarL:

Hur menar du med "då bör det rinna bensin om denna." ifall det är så att nålventilen hängt sig?

Det rinner från förgasaren. Tror mer på hål i membanet i bränslepumpen, ta ur det och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felet efter meck med han jag köpte båten av. Det var en skruv med packning som lossnat i botten av förgasaren (antagligen vibrerats av) den hittades i botten av motorn och är nu tillbaka med resultatet av en motor som inte läcker och går jämnt :)

Tack guestsson!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...