Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Skeppskatt

Kulventil fastnat öppet läge septiktank

Rekommendera Poster

Vi har en septiktank med sugtömning. Tyckte sista tömningarna (har gjort 4 ggr hittills i livet så jag är amatör här) inte att jag fick något synligt utbyte av rätt material i sugen (man ser ju i plast delen av sugen). Och mycket riktigt så visar det sig vid spolning i toaletten att det kommer akt ut i sjön! Ser då att kulventilen till sjötömning är öppen! Varvet har inte stängt den igen efter frostsäkringen och sjösättning.

Nu visar det sig att kulventilen sitter stenhårt. Förstått att detta är vanligt problem.

Verkar kanske vara läge att lämna in för byte? Eller skall man våga gå på den lite med smörjning och kraft? Båten ligger ju i sjön så eventuella missöden kan bli fatala eller?

Kan någon också  förklara för en total amatör varför det  kommer ur tanken vid sjötömning men inte in? Pinsamt så klart, men jag förstår inte det. 

Om ventilen går sönder under försök at få den att lossna, vad kan hända? Det är klart att om den går ur skrovgenomföringen eller om man pajar tätningen av genomföringen så fattar jag också vad som händer men vad är det som stoppar vattnet från att backa in i septiktanken när ventilen nu fastnat i öppet läge?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Skeppskatt:

vad är det som stoppar vattnet från att backa in i septiktanken när ventilen nu fastnat i öppet läge?

Några tänkbara orsaker.

 

Om det finns en handpump så har den backventil.

 

Om tanken är placerad över vattenytan rinner skiten ner i vattnet, men vattnet båten ligger i rinner inte upp i tanken.

 

3 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Om ventilen går sönder under försök at få den att lossna, vad kan hända?

Båten sjunker...

 

Vilken typ av ventil är det?

Har den en spak eller en ratt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt läge. Vi bytte vår i år och hade innan problem med att den gick trögt. Dock var det alltid så för oss att det var bara i ändläget den satt fast. Vi fick knacka på den med handen eller gummiklubba för att den skulle lämna ändläget. Att dra den ur sitt låsta läge var omöjligt, men det gick relativt lätt att knacka.

Kanske har du redan försökt det, men ett tips om du inte gjort det.

Däremot måste du vara lite varsam. Då inte på med slägga eller förläng handtaget. Spricker genomföringen eller går sönder på annat vis då kommer vattnet in och du har problem.

Om du lyfter upp båten på land. Byt ventilen. Det är inte svårt (även om det ALLTID är trångt på en båt) och inte särskilt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kulventiler måste "motioneras" regelbundet, vi brukar öppna / stänga dom några gånger lite nu och då, framförallt vår / höst, och toaventilen öppnar vi ibland en sväng det sista vi gör medans vi sugtömmer för att spola rent i systemet..

 

Om dom får sitta stängda / öppna under lång tid så byggs det upp beläggningar och dom kärvar fast, likt du märkt..

 

Får du loss den bör du försöka öppna / stänga den minsts något tiotal gånger (fast suger den fast hårt varje gång så du måste ta i hårt och använda slägga eller liknande igen så är det dags att satsa på att byta ventilen istället)
Ibland får man loss det så dom "mjuknar" efter man gnuggat fram / tillbaka en stund.

 

Att byta ventiler kändes läskigt första gången, men efter jag gjort det en gång så känns det riktigt enkelt. Jag började köra med en loctite-gängtätning då man kan dra ihop grejorna i vilken vinkel som helst (d.v.s, man kan stanna ett halvt varv innan det är helt ihopgängat, det blir tätt ändå och gängtätningen låser gängorna efter några sekunder så det inte kan vridas mer), loctite har fungerat perfekt där man inte kommer demontera grejorna på längre tid. (typ toagenomföringen)

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Ovärderligt forum detta. 
 

Jag skall knacka lite försiktigt och spraya 5-56 (lär inte hjälpa dock). 
 

Har jag mirakeltur kan det gå. Annars får jag lämna in för byte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur högt sitter botten på bajstanken? Om den sitter över vattenytan så kan du kanske lossa slangen från tanken och komplettera med en ny kran precis under tanken som en nödreparation för denna säsongen.

 

Självklart ska en bottenkran sitta i en genomföring ut genom skrovet för att fullt ut fungera som en säkerhetsstängning men ibland får man kompromissa. Glöm bara inte att "göra rätt" inför nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Det är ju ett alternativ. Den ligger troligen precis över vattenlinjen men skulle aldrig våga chansa. Sannolikt lämnar jag in den för ett byte. Tror det kan göras kommande veckorna. Blir ett extra lyft upp men det får det vara värt för att få det gjort en gång för alla och slippa en nödlösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Jag skall knacka lite försiktigt och spraya 5-56 (lär inte hjälpa dock). 

Jag fick tips av @bhemac att man kan använda en olja med PTFE och smörja ventilerna utifrån när båten ligger på land. Funkar klockrent!

Köpte den här:

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-2000017067

Hur den funkar inifrån vet jag inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte en gång en sönderfrusen bottenkran med båten i sjön, det rann bara in 5-10 liter på de sekunder det inte fanns någon kran. Men det kräver förstås att kranarna är stängda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, trewq said:

Bytte en gång en sönderfrusen bottenkran med båten i sjön, det rann bara in 5-10 liter på de sekunder det inte fanns någon kran. Men det kräver förstås att kranarna är stängda.

Det kräver också att inget går fel. Just toatömningsventiler brukar ju vara ganska grova, vår är 2 tum. Skulle inte våga gå på den i sjön.

Men om jag skulle bli tvungen skulle jag försöka plugga hålet på något sätt utifrån först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk att försäkring knappast täcker sådant förfarande. Har du en gammal eka, javisst. Men annars kan det bli kostsamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag fick tips av @bhemac att man kan använda en olja med PTFE och smörja ventilerna utifrån när båten ligger på land. Funkar klockrent!

Köpte den här:

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-2000017067

Hur den funkar inifrån vet jag inte. 

Jo, jag köpte en sådan, tänkte skruva loss slangen inifrån och spruta ned denna olja i ventilen, men jag fick inte bort den ¤#"&/-slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev rejas:

Det kräver också att inget går fel. Just toatömningsventiler brukar ju vara ganska grova, vår är 2 tum. Skulle inte våga gå på den i sjön.

Men om jag skulle bli tvungen skulle jag försöka plugga hålet på något sätt utifrån först.

 

51 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Betänk att försäkring knappast täcker sådant förfarande. Har du en gammal eka, javisst. Men annars kan det bli kostsamt. 

Logg-givaren i min båt är konstruerad för att kunna dra in loggen o byta till blindplugg även när båten ligger i sjön. Har gjort den operationen vid ett antal tillfällen. Det är rätt likartat som att lossa och snabbt byta en kran. Vattentrycket från ytan till bottengenomföringen är rätt lågt så trycket kan hanteras med en trasa över hålet medan man byter grejor i händerna. Visst skvätter det in ett par liter vatten, vilket kan verka stressande, men det riskerar inte att sänka båten.

Att plugga hålet utifrån minskar självklart sprutet.

 

Jag har aldrig funderat över att det skulle kunna förorsaka ett försäkringsfall att dra in logg-givaren. Byte av bottenkran skulle inte heller oroa mig.

 

Vattnet kommer att sippra under tiden kranen skruvas upp men sprutet kommer inte förrän den lyfts av. Det förutsätter självklart att det går att vrida runt kranen så slangen måste ha lossats och hanteras så det inte rinner in via den.Sen gäller det självklart att förbereda alla verktyg, tätning av kranen, trasa att täta med o.s.v. så att inget hänger upp sig. Det är en fördel med en hantlangare i närheten om något strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logggivaren är av samma dimension, det stämmer. Men den skall också bara dras rakt upp och tillbaka. Den har jag också lossat på i sjön (höll dock på att göra på mig första gången då det kom betydligt med vatten än jag trott).

 

Men nu snackar vi att gå på saker med (milt) våld. Saker som sedan skall gängas på med gängtätning och så. Är man rörmokare så kanske men jag skulle som sagt inte våga. Tänk om genomföringen spricker? Jobbigt läge. Sedan tror jag säkert att man kan förhindra att båten sjunker, men stressigt kan det bli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du måste byta ventilen finns en del kul och nyttigt att läsa i denna tråden. 

Lycka till! 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vanliga orsaken till att bottenventil blir svår att stänga/öppna är att den hanterats fel inför vinterförvaringen. 

En kulventil är konstruerad så att det finns två packningar, en på var sin sida av kulan. Mellan kulan och ytterskalet av finns en kavitet som (när båten är i sjön) fylls med vatten. Om båten förvaras med öppen eller sluten ventil över vintern kommer vattnet att frysa vilket resulterar till att ventilens skal expanderar. Då skalet expanderar blir avståndet mellan packningarna mindre och kräver större krafter för att rotera kulan. Det värsta senariet är att skalet spricker. 

Det är därför viktigt att samtliga kulventiler ställs i 45 graders vinkel inför vintern. Detta möjliggör att kaviteten töms.  Därutöver är det riktigt att kulventiler behöver motioneras. Bhemacs PSF-behandling är ingen dålig ide det heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla engagerat sig så snällt kan jag bjuda på en bild på det irriterande objektet ;)

Hur man skall få in en rörtång i det utrymmet kan man fråga sig. Och lyckas man montera av den samtidigt som man pluggar igen och lugnt skall dra runt med en rörtång när båten ligger i sjön ?.....nej, det verkar inte ens smart om även om man skulle vara  rörmokare. Jag köper mig fri från problemet. Det får bytas eller lossas på land.

IMG_3448.thumb.JPG.6b469488c18dbd93bebee6df0f6153e3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det där såg ju inte så kul ut, men har du provat att klappa till armen med något som inte är tungt nog att göra skada? Grejerna ser ju nya och fräscha ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej. Har inte bankat med nåt. Försök rucka lite och initialt försökte jag ju med full handkraft utan resultat. Ingen effekt alls. 
 

Ja. Det ser sorgligt fräscht ut för att lämna in men så får det bli. 

Redigerad av Skeppskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om åtkomstproblemet, det där ska du inte byta med båten i sjön. Dessutom syns ingen mutter (eller vad den kombinerade brickan med sexkant heter) som ska låsa fast genomföringen. Är den inplastad? Då går det ju inte att dra åt genomföringen om den skulle lossna. Den som satt dit det rörmokeriet har inte gjort det underhållsvänligt....

 

Innan du tar upp båten så skulle jag rekommendera dig att trä ett rör över handtaget så du får lite längre hävstång och försöka rucka lite på kranarmen. Får du den bara att flytta sig några mm så kommer resten att gå lättare. Kran, slangklämmor, genomföring ser ju helfrächt ut i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst troligt så är det inne i kulventilen som det fastnat. Du kan prova att spruta rikligt med WD40 eller liknande lösande smörjmedel vid axeln och hoppas att det kommer in lite längs axeln (lossa handtaget) - tveksamt om det hjälper. 

 

Om du skall banka eller använda en förlängare - försök hitta ett mothåll på kranen - så det inte blir sprickbildningar och liknande vid infästningen till skrov genomföringen. 

 

En alternativ lösning till ditt problem kan ju vara att lossa din septic slang, byta den till en ny och montera en extra kran på den nya slangen precis innan 90 graders böjen - så kan du stänga tanken och ha semester i lugn och ro.

 

Förövrigt så kan jag instämma i vad som tidigare nämnts - alla kulventiler behöver motioneras regelbundet för att fungera. Ha som plan att ni ska öppna/stänga alla kulventiler ni har någon gång per vecka under säsong - så kanske det görs en gång per månad.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...