Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Tja! Jag vänder mig hit med hopp om att nån ska kunna besvara mina frågetecken Köpte mig en ockelbo C20 med b30 aq170 i. Köpte den med vetande om att den gick dåligt när den blev varm (misstände). De visade vara ett tändstift som inte ens satt åt. Drog åt de o sen dess har de funkat. Nog om de, när vi var påväg hem igår så började den gå illa igen, tänkte väl mest att de va dåligt med sås eller strul med tändningen igen. Tempen låg bra. Men tillslut så dog den och jag kunde oljeluky och öppnade locket till motorn och kikade. Den är både sjövatten kyld o expkärl. Öppnade kärlet o den tröck ur sig svart sörja. . Men de var Inte gräddliknande som den brukar kunna ca när den blandar olja/vatten. Drog den till garaget idag o rev topp, hittar inget självklart fel på varken packning eller topp. Sen så när jag drog runt motorn med skaft efter jag lyft topp så tyckte jag den gick jäkligt tungt.  Så mina frågor är alltså:

 

1. Hur kommer de sig att de var kolsvart sörja ur kärlet? 

2.ska den verkligen gå så tungt o dra runt? 

 

Är första båten så är rätt så vilsen, så vore väldigt tacksam för svar! Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara avgaser som kommer in i kylsystemet, pga defekt topplockspackning eller spricka i toppen. Då blir det sot i vattnet.

Helt lätt går det ju inte, men ska helt klart gå att dra runt med lätthet med ett spärrhandtag när toppen är borta.Om det nu inte är något vid svänghjulet och bakåt som ger motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja såg inget inget särskilt på toppacknigen och hittade inga sprickor i toppen heller.. Kollade om toppen va skev men de var den inte heller. Kan de va något med avgaslimpan? För vätskan ur exp kärlet var verkligen kolsvart. Ja, de går ju o dra runt den med spärrskaft men de går ju tungt, inget jag e van med när man drar runt en vanlig bil motor direkt. O hade inge lager knack heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad på bil o marin motor när det gäller att dra runt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Ingen skillnad på bil o marin motor när det gäller att dra runt den.

Njaa... på båten drar du runt drevet också och det går enligt min erfarenhet tyngre än en växellåda på en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Drar ju runt den med spärrskaft men går tungt ändå tycker jag. Men får väl börja med o kika så de ens är olja i drevet.. Men de här med den svarta sörjan i exp kärl, kan da va att avgaslimpan är sprucken o tar in sot i glykolen? För sörjan var verkligen kolsvart! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på om det är helsystem på färskvattenkylningen dvs avgaslimpan är med i glykolkretsen, tror dock att B30 (AQ170) bara har halvsystem, om det nu inte är något hemmapul. 

Och halvsystem så är det inte glykolvatten i limpan utan sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men så fungerar alla färskvattenkylningar.

Men i ditt fall så är det ett halvsystem dvs värmeväxlaren dumpar sjövattnet i avgaslimpan för kylning av densamma sedan ut i sjön.

 

På ett helsystem så är avgaslimpan med i glykolkretsen och värmeväxlaren dumpar sjövattnet i avgaskröken (knät) vilket då är avskilt (kylkanalerna) från avgaslimpan. Fördelen med det här är att avgaslimpan klarar sig från att rosta upp. Dock så krävs det en större värmeväxlare för att kyla bort även avgasvärmen.

 

Med detta sagt så kan således inte avgaser från limpan komma i kontakt med glykolvattnet om nu inte topplocket/ packning är defekt, men där säger du ju att dessa är ok. Samtidigt som limpan är trasig

Så enda kvarvarande felkällan som gör att det skulle kunna inträffa är om värmeväxlaren är trasig och sjövatten kommer in i motorn samtidigt som avgaslimpan har tackat för kaffet. Väldigt osannolikt.

 

Felsymtomen till 99% med en trasig avgaslimpa är vatten i cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylarvätskan är riktigt gammal kan den vara väldigt svart utan att det är något fel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för ett bra o tydligt svar, som sagt helt ny på de här med båtar! Får helt enkelt byta toppackning o se, ska även kolla så de är olja i drevet så de inte är något lager som gett upp o därför gör att de går tungt o vrida runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade oljan i drevet o fick ut ungefär 2,5l olja o den såg fin ut. Blir till o riva ner drevet. Så tänkte kolla, nåt o tänka på eller nåt särskilt o kika efter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl inte riva isär drevet? 

Börja med att ta bort det från skölden, men det är kanske det du menar.

Prova sedan att dra runt motorn, går det fortfarande "tungt" så kan du ju utesluta drevet.

Passa på att byta bälgar innan du återmonterar drevet.

 

Sedan hur gjorde du när du kollade efter sprickor i toppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa precis, va lite otydlig kanske! 

Lyste med stark lampa i alla kanaler för o se om man såg nåt och om de lyste igenom någonstans, fyllde även upp toppen med vatten för o se om de sippra ut där de inte ska göra. Kollade även så toppen inte va skev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickor i toppen kan vara hårfina och syns knappt med blotta ögat. Gör riktigt rent från sot så att det blir metallrent.

Om du har en lupp så är det bra att använda en sådan vid avsyning.

Rödsprit är bättre än vatten för att kolla om det tränger igenom någonstans. 

 

Ang tröghet så gör ju impellerpumpen lite motstånd också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ja får ta o pröva de! Okej, som sagt ska pröva o skruva bort drevet o se om de blir någon skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...