bolinfre 1 Postad 14 Juni , 2020 Hej, Blivit lycklig ägare till en princess 286 -91. Bara några frågor; Någon som vet hur toaletten fungerar i dessa båtar? Hur kommer man åt kablaget till instrumenten bäst? I stick kojen Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or Vad mer att tänka på i denna båt? mvh// Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 14 Juni , 2020 1 timme sedan skrev bolinfre: Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or Baskunskapen när det gäller bensinare som alla ska veta är att man ska köra motorrumsfläkten tre-fem minuter innan man startar för att vädra ut ev bensinångor för annars kan det bli en ”jävla smäll”, som Dynamit-Harry säger i Jönsonligan. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bolinfre 1 Postad 14 Juni , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev ChristerN: Baskunskapen när det gäller bensinare som alla ska veta är att man ska köra motorrumsfläkten tre-fem minuter innan man startar för att vädra ut ev bensinångor för annars kan det bli en ”jävla smäll”, som Dynamit-Harry säger i Jönsonligan. Välkommen till MG! Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt.... Redigerad 14 Juni , 2020 av bolinfre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Juni , 2020 2 minuter sedan skrev bolinfre: Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt.... Tilluft? Menar du för insugsluften till motorerna? Det behövs inte. Fläkt du behöver är frånluft som skall evakuera ev. bensinångor innan start. Den behöver inte vara igång när motorerna går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bolinfre 1 Postad 14 Juni , 2020 Tack, menade tilluft. Tänkte att det blir bra varmt där nere med två v8:or. Då kör vi med dom intagen som finns på S/B sida.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 14 Juni , 2020 46 minuter sedan skrev bolinfre: Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt.... Då ber jag om ursäkt men till mitt försvar kan jag tycka frågan var lite otydligt ställd. Du ska veta att vi får (alldeles för) många såna frågor här och när en nykomling, och förmodad nybörjare, ställer dem är det lätt att ta i lite för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juni , 2020 Nästa fråga då, den har ingen svarat på. Är det motorinstrumenten du menar? Dom sitter nu väldigt ofta i en egen panel som man kan lyfta efter att ha lossat några skruvar. Men eftersom du frågar kanske varvet skippat motorernas originalpaneler och monterat dem direkt i instrumentpanelen? Kanske du kan bifoga en bild? Vi hade nyligen en fråga från en nimbusägare som till slut fann ett konstverk, en tavla, framför förarplatsen, som han kunde plocka ned och då nå större delen av båtens elsystem framifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 15 Juni , 2020 13 timmar sedan skrev bolinfre: Hej, Blivit lycklig ägare till en princess 286 -91. Bara några frågor; Någon som vet hur toaletten fungerar i dessa båtar? Hur kommer man åt kablaget till instrumenten bäst? I stick kojen Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or Vad mer att tänka på i denna båt? mvh// Fredrik Hej Fredrik Ventilation till motorrummet ska skötar med "självdrag" mellan BB & SB Hur toaletten fungerar. Vad är det för toalett? Gällande instrumenteringen. Vill du bara komma åt bakom panelerna, instrumenten och mätare så finns det mig veterligen inget annat sätt en att skruva loss varje panel/mätare. Säkringspanelen har jag för mig sitter höger om trappen ner till ruffen. Där är det samma sak har jag för mig, man får skruva loss panelen. Hittade en bild på instrumentpanelen när jag googla och där ser man tydligt att det inte finns någon bakväg. http://forum-bateau.caradisiac.com/bateau/Yacht/sujet105.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bolinfre 1 Postad 15 Juni , 2020 Tackar. Ska kolla upp säkringar mm. Ang mätarna får man följa kabel för kabel. Snart skall jag montera i två nya v8:a motorer, intressant det..... mvh// Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 Juni , 2020 10 timmar sedan skrev bolinfre: Snart skall jag montera i två nya v8:a motorer, intressant det..... Om det suttit betydligt mindre maskiner i båten tidigare kanske du ska göra en liten beräkning av behovet av luft. Läste här om någon som fick betydligt mer kraft i sin maskin när han öppnade motorluckan, luftintagen var för klena så motorn kvävdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 16 Juni , 2020 Hej! Du borde kunna hitta skruvar på instrumentpanelen (väl placerade för att inte synas) för att ta bort olika sektioner i taget för att montera instrument samt lättare dra kablage vid större ingrepp. I midkojen bör du komma åt för att dra kablarna vidare akterut. Du får stoppa in huvet så borde det vara ganska högt upp som du ser nuvarande kablage samt ett hål i skottet lite längre ner för ingång i motorutrymmet på styrbordssidan. Det kanske är ett extra skott du får ta bort i midkabinen. Känns med handen efter små skruvhuvuden längs med klädseln på skotten. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bolinfre 1 Postad 16 Juni , 2020 11 timmar sedan skrev ChristerN: Om det suttit betydligt mindre maskiner i båten tidigare kanske du ska göra en liten beräkning av behovet av luft. Läste här om någon som fick betydligt mer kraft i sin maskin när han öppnade motorluckan, luftintagen var för klena så motorn kvävdes. Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 Juni , 2020 19 minuter sedan skrev bolinfre: Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång. En fundering till. En tilluftsfläkt kanske kan ge några procent av vad maskinerna behöver och de flesta maskinerna är ganska duktiga på att suga luft själva så det är nog luftintagen som är kritiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juni , 2020 1 timme sedan skrev bolinfre: Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång. Finns det någon fritidsbåt med sådan lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 17 Juni , 2020 10 timmar sedan skrev Kane: Finns det någon fritidsbåt med sådan lösning? Försökte säga något liknande men lite vänligare. Kanske var oklar. Typ, en V8 suger i sig 4000 liter luft per minut och en fläkt kanske kan ge 40 liter. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 18 Juni , 2020 Håller med föregående, en tilluftsfläkt hjälper nog knappast ett dugg, bromsar nog snarare mot att bara ha hålet för fläkten. Se till att det finns öppningar i stället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser