Wilpel 1 Postad 14 Juni , 2020 (redigerade) Hej allihopa, hoppas ni har haft en bra båt säsong hittills! Nu är det så att limporna på min mercruiser 5.7 efi -00 (ca 220 timmar) har börjat ge upp då jag kan se en liten stråle vatten från limporna när motorn är igång. Jag har pratat med min Marina och dom säger att dom kan byta det men dom rekommenderar att jag ska köpa en ny motor då fler saker kan gå fel då motorn tidigare körts i salt vatten (innan min tid med båten). Det dom säger är att om dom plockar bort limporna kanske det är så att den rostat ännu mer och fler saker behöver bytas. så min fråga är, hur stor chans är det att dom nu plockar bort limporna och ser att det inte går att byta dom för att något annat också måste bytas? På dom lät det som att det är ganska möjligt men vill ha ett ”second opinion” på detta. laddade upp en bild på motorn (inget på limpor eller något men kanske ger en liten bild om i vilket skick motorn är i övriga fall??) känns konstigt att behöva byta hela motorn för att limporna är trötta eller har jag fel? Redigerad 14 Juni , 2020 av Wilpel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Juni , 2020 Det är klart att dom vill byta motor, pengar att tjäna. Bilden säger inte ett skit om motorns skick. Och visst kan det vara andra fel tex sönderrostade toppar. Men byt limpor o knän och åk vidare i sommar. Limpor o knän har en medellivslängd på runt 10-15 år. En motor brukar klara sig längre än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 21 Juni , 2020 Min båtgranne hade en liknande motor dock 5,0 L, havsvattenkyld.I den bytte han limpor och risrar en gång och då var motorn 18 år gammal. Då motorn var 20 år gammal uppkom ett läkage vid ena topplocket, motorn var genomrostad och skrotades. I Finland är salthalten lägre än i Sverige så hållberheten år lite lägre hos er. Min åsikt är den att du borde veta åldern på din motor. Trevlig fortsättning på sommaren och Lycka Till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 21 Juni , 2020 On 6/14/2020 at 5:30 PM, Gelis said: Det är klart att dom vill byta motor, pengar att tjäna. Bilden säger inte ett skit om motorns skick. Och visst kan det vara andra fel tex sönderrostade toppar. Men byt limpor o knän och åk vidare i sommar. Limpor o knän har en medellivslängd på runt 10-15 år. En motor brukar klara sig längre än så. Gelis råd är bra. Om din motor är av årgång 2000 har den inte många år kvar. Men de nya limpporna och knäna kan du använda i din blivande nya motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 Juni , 2020 Som sagt går inte att avgöra skicket på utsidan men 220 timmar är inget att hetsa upp sig över. Mekaniskt knappt inkörd, dock så tär ju 20 år på en sjövattenkyld motor mad avseende på rost i kylkanaler, främst topparna. Men det finns bra mycket äldre motorer som snurrar än idag. Så att säga att den sopslut pga ålder och färdig för döden om ett par år tror jag är en överdrift. Men visst kan hända att en topp är på G, men det betyder ju inte att motorn är färdig för återvinningen. En begagnad topp kostar bara bråkdelen av vad en ny maskin gör. Fördelen med en GM V8 är att det passar med bildelar. Viss konvertering kan ev behövas. Om man är sugen och har pengarna till en ny motor, byt maskin. Annars så spara stålar, byt limpor o knän och åk vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FarbrorBo 5 Postad 21 Juni , 2020 Hej "Wilpel" ! Jag vet inte om det kan hjälpa: "Jag har pratat med min Marina ". Jag är så trött på "proffs" ( har själv skruvat i 40 år) som snackar kompetent skit utan att ens har tittat, lyssnat, undersökt eller åtminstone skruvat ett par skruvar. Undersök primärt gärna med någon kunnig utomstående. kola motorns kondition först - komptest, bränsle, oljeförbrukning, missljud etc. " Din Marina" vill bara tjäna stålar oavsett, tyvärr... Jag skulle fortsätta hämta info från internet ( detta forum, liknande forum etc. Youtube ?) eller höra med ägare som har facit och erfarenhet av liknande reparationer. Som en del påpekar, din motor är knappt inkörd...och "plockar bort limporna kanske det är så att den rostat ännu mer" på...220 timmar ? I vilken kristallkula såg man det? ( en gång uttalade sig en bilverkstad att hjullagerbytet på min kollegas Volvo V40 skulle kosta runt 8000 :- När jag skulle ge mig på bilen för att hjälpa honom visade sig att han inte hade dragit åt hjulmuttrarna ordentligt. Ja du...) 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser