Snuffe82 2 Postad 14 Juni , 2020 Hej! Gjorde ett misstag igår när jag skulle koppla in ett nytt batteri till en Ryds 435s. Jag kopplade pluspolen till minus och minuspolen till plus.. Efter en sekund så poffade det till och kom rök från sidan av motorn (hade tagit loss kopan från motorn så jag såg att det kom från sidan) . Motorn är en Evinrude 25hp från typ 1996. När jag kopplade polerna rätt så går startmoton igång men ingen tändning. Kan det vara så att det var cdi:n som brann? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juni , 2020 Ja jag tror dessvärre du svarat rätt på din egen fråga. Det är inte så ofta som elektroniken är skyddat mot felpolarisation. Du kan ju naturligtvis kolla om du har gnista på tändstiften. Hur lyder ordspråket? -Friskt kopplat, hälften brunnit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 14 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ja jag tror dessvärre du svarat rätt på din egen fråga. Det är inte så ofta som elektroniken är skyddat mot felpolarisation. Du kan ju naturligtvis kolla om du har gnista på tändstiften. Hur lyder ordspråket? -Friskt kopplat, hälften brunnit. Tack för svaret. Jo det var det jag misstänkte också. Har redan beställt en ny sådan så jag få se vad som händer när den nya cdi:n sitter på. Tänkte ifall det skulle vara något annat som är känsligt och som sitter före cdi:n som kan brinna upp vid felkoppling av batteripolerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juni , 2020 Jag skulle inte ta för givet att CDI:n gått sönder. Det som brukar brinna upp är likriktaren och eller regulatorn om sådan finns. Tändningen har som jag ofta påpekat mycket lite att göra med 12 volt systemet. @Georg_Ohm är du av en annan uppfattning? Motorn går att rycka igång med ett snöre om svänghjulet och batteriet kvar på bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juni , 2020 Just nu skrev guestsson: Jag skulle inte ta för givet att CDI:n gått sönder. Det som brukar brinna upp är likriktaren och eller regulatorn om sådan finns. Tändningen har som jag ofta påpekat mycket lite att göra med 12 volt systemet. @Georg_Ohm är du av en annan uppfattning? Motorn går att rycka igång med ett snöre om svänghjulet och batteriet kvar på bryggan. Nej, jag tänkte på det också, gjorde dessvärre samma erfarenhet med en inombordare för många år sedan, då brann dioderna i generatorn upp, samma sak som en likriktare ungefär. Men det har funnits såväl Evinrudare som Johnsons i familjerederiet som jag fått byta dessa CDi-boxar på efter diverse misshandel. Det ena utesluter ju natirligvis inte det andra, men jag tänkte att om nu motorn inte startar är det ju lätt att misstänka boxen. Och skulle det nu visa sig att boxen är ok kan du ju lämna tillbaka den, handlarna har ju viss omsättning på sådana. Då det är min erfarenhet att dessa cdi-boxar är en akilleshäl på dessa motorer. Du kan ju även ägna dig åt optisk felsökning, kolla efter brännmärken, smälta ledningar, kontakter eller annat som kan ha utsatts för värme, även använda nosen och lukta om det luktar bränd plast någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juni , 2020 Koppla bort och isolera alla ledningar till likriktaren (54) , bör vara två gula en svart och en röd. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1996/be25eledm/ignition Testa därefter att starta motorn. En mer komplett felsökning för tändningen finns på sidan 39 i denna. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juni , 2020 14 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Och skulle det nu visa sig att boxen är ok kan du ju lämna tillbaka den, handlarna har ju viss omsättning på sådana. Jag tror att det tillhör ovanligheterna att man får returnera elektronik, det kan nog också vara svårt att reklamera. Tyvärr kan man tycka, men jag skulle själv inte vara så förtjust i att någon mindre kunnig "testat" elekroniken innan jag får den. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 14 Juni , 2020 59 minuter sedan skrev guestsson: Koppla bort och isolera alla ledningar till likriktaren (54) , bör vara två gula en svart och en röd. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1996/be25eledm/ignition Testa därefter att starta motorn. En mer komplett felsökning för tändningen finns på sidan 39 i denna. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf Skall jag bara koppla bort dom och göra så de inte nuddar vid varandra? Om den skulle få tändning och starta är det då fel på cdi:n? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juni , 2020 Ja koppla isär alla fyra anslutningar och isolera. Du har då kopplat bort laddningen till batteriet. Återkom om motorn inte startar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juni , 2020 Obs! Det är en bra ide att tillfälligt koppla bort pluspolen på batteriet innan du kopplar bort likriktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 15 Juni , 2020 19 timmar sedan skrev guestsson: Ja koppla isär alla fyra anslutningar och isolera. Du har då kopplat bort laddningen till batteriet. Återkom om motorn inte startar. Är ute vid båten nu. Har inte kopplat in den nya cdi:n. Provade att ta loss tändstiften och jag ser att jag har tändning på de när jag försöker starta motorn. Vad kan det vara som krånglar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 15 Juni , 2020 Förmodar att du menar att du har gnistor på tändstiften. Om det är så, kan det vara fel på givarens som känner av, när gnistan ska komma på vardera stift. Kamlägesgivare. Är det förgasare på denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Snuffe82: Är ute vid båten nu. Har inte kopplat in den nya cdi:n. Provade att ta loss tändstiften och jag ser att jag har tändning på de när jag försöker starta motorn. Vad kan det vara som krånglar? Har du kopplat bort likriktaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Hybro: Om det är så, kan det vara fel på givarens som känner av, när gnistan ska komma på vardera stift. Kamlägesgivare. Är det förgasare på denna motor? Detta är en tvåtaktare, så någon kam finns inte. Hur tänkte du dig att triggern skulle flytta på sig pga av felpolarisering av batteriet? Ja den har förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 15 Juni , 2020 21 minuter sedan skrev guestsson: Har du kopplat bort likriktaren? Nej har inte kopplat bort något på den nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 15 Juni , 2020 29 minuter sedan skrev guestsson: Har du kopplat bort likriktaren? Nej har inte kopplat bort något på den nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juni , 2020 Rådet att koppla bort likriktaren är inte taget ur luften. Du har fått länk till en TSG för tändningen, så nu borde du kunna klara dig en bit själv tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 15 Juni , 2020 Den startade!!!😀😀😀😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juni , 2020 5 minuter sedan skrev Snuffe82: Den startade!!!😀😀😀😀 Grattis! men kolla även om du har någon likspänning ut till batteriet, kan vara litet svårt att mäta med digital multimeter, men om man har växelspänning när instrumentet är inställt på likspänning brukar man få upp någon slags symbol i displayen, eller ibland blinkande siffror som brukar indikera felvända eller osäkert mätvärde. Gammaldags analoga visarinstrument ärr lättare, där vibrerar visarnålen om dom utsätts för växelspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juni , 2020 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Grattis! men kolla även om du har någon likspänning ut till batteriet, kan vara litet svårt att mäta med digital multimeter, men om man har växelspänning när instrumentet är inställt på likspänning brukar man få upp någon slags symbol i displayen, eller ibland blinkande siffror som brukar indikera felvända eller osäkert mätvärde. Gammaldags analoga visarinstrument ärr lättare, där vibrerar visarnålen om dom utsätts för växelspänning. Nu är det ju bara så att likriktaren brunnit upp så det är inte så meningfullt att kolla detta 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 15 Juni , 2020 Ok så jag behöver inte en ny cdi? Det var ju något som poffade till och det blev ett rökmoln på höger sida. Tänker ifall den inte kan ladda batteriet nu när motorn är igång. Men det går väl att mata på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juni , 2020 33 minuter sedan skrev guestsson: Nu är det ju bara så att likriktaren brunnit upp så det är inte så meningfullt att kolla detta 🙂 Om likriktaren brunnit är det inte säkert att alla dioderna i denna har pajat, då får man oren likspänning, om alla dioderna gått sönder får man antingen ut ren växelspänning eller ingenting överhuvudtaget beroende på hur likriktarbryggan är konstruerad. Kanske det finns en spänniingstabilisator också? Som förhindrar för hög laddningsspänning? Sådana tål heller inte polvändning, om dom inte är skyddade med en diod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juni , 2020 Just nu skrev Snuffe82: Ok så jag behöver inte en ny cdi? Det var ju något som poffade till och det blev ett rökmoln på höger sida. Tänker ifall den inte kan ladda batteriet nu när motorn är igång. Men det går väl att mata på något sätt? Ja mät spänningen över batteriet med olika varvtal på motorn! Den skall inte överskrida 14, 2 till 14,4 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juni , 2020 Men hallå, likriktaren har brunnit upp, jag har länkat reservdelslistan. Rectifier betyder att det inte finns någon stabilisator. Varför komplicera något som redan är utrett? Det som möjligen kan ha hänt är att laddspolen pajat. Jag tror att all info för att ge råd om hur man kontrollerar att det inte är avbrott i denna spole finns i tråden redan, så någon kanske känner sig manad fortsätta denna rådgivning. Jag loggar ut från tråden, då det är för många kockar här. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 16 Juni , 2020 21 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om likriktaren brunnit är det inte säkert att alla dioderna i denna har pajat, då får man oren likspänning, om alla dioderna gått sönder får man antingen ut ren växelspänning eller ingenting överhuvudtaget beroende på hur likriktarbryggan är konstruerad. Kanske det finns en spänniingstabilisator också? Som förhindrar för hög laddningsspänning? Sådana tål heller inte polvändning, om dom inte är skyddade med en diod. Hum. Men likriktaren sitter inte på samma sida som där rökmolnet uppkom det kom mer från cdi:n. Förstår inte riktig vad jag skall göra nu. Motorn går bra men det handlar troligen nu om batteriet och om det laddas eller? Har beställt en cdi men skall jag lämna tllbaka den nu eller skall jag felsöka någon innan jag lämnar tillbaka den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni , 2020 Mät spänningen över batteriet med avstängd motor och ned motorn igång på olika varvtal. Skillnad? Om spänningen ligger någonstans på 13,9 - 14,3 volt ungefär och inte varierar med varvtalet efter tomgång så är det nog ok. Om du har tillgång till en tångsmperemeyer och kan mäta strömmen i pluskabeln när motorn går är det ännu bättre. Cdi kanke du kan lämna tillbaka om den är i obruten förpackning annars är det en bra reservdel att ha i beredskap . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 16 Juni , 2020 Likriktaren har en dubbel funktion först att likrikta laddspolens växelspänning till likspänning, men också att skydda cdi enheten vid polvändning. dvs likriktaren pajjar när man polvänder. Så är det på gamla Mercury och jag gissar att det funkar lika på en gammal Evinrude. Nu ser en av dom gula kablarna till Cdi:n ganska bränd ut, men kanske bilden som luras. Sedan så finns det ingen regulator som guestsson skriver, och det kan herr motstånd läsa här ovan 🤔😀😁 så någon reglerad laddspänning på 13,9-14,3 v existerar inte. Utan funkar likriktaren så stiger spänningen upp till 17-18 volt (beroende på varvtal) vartefter batteriet blir laddat. Och laddströmmen är så låg att batteriet tar ej skada av detta. Så funkar det på dom flesta mindre och lite äldre U-bordare Har du bara batterispänning på batteripolerna när motorn är igång så är likriktaren trasig. Laddspolen finner jag otroligt om den skulle gått sönder pga polvändning, men visst om polvändingen orsakat att all kortslutningström for genom spolen via likriktaren så kan det kanske ske. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni , 2020 3 minuter sedan skrev Gelis: Likriktaren har en dubbel funktion först att likrikta laddspolens växelspänning till likspänning, men också att skydda cdi enheten vid polvändning. dvs likriktaren pajjar när man polvänder. Så är det på gamla Mercury och jag gissar att det funkar lika på en gammal Evinrude. Nu ser en av dom gula kablarna till Cdi:n ganska bränd ut, men kanske bilden som luras. Sedan så finns det ingen regulator som guestsson skriver, och det kan herr motstånd läsa här ovan 🤔😀😁 så någon reglerad laddspänning på 13,9-14,3 v existerar inte. Utan funkar likriktaren så stiger spänningen upp till 17-18 volt (beroende på varvtal) vartefter batteriet blir laddat. Och laddströmmen är så låg att batteriet tar ej skada av detta. Så funkar det på dom flesta mindre och lite äldre U-bordare Har du bara batterispänning på batteripolerna när motorn är igång så är likriktaren trasig. Laddspolen finner jag otroligt om den skulle gått sönder pga polvändning, men visst om polvändingen orsakat att all kortslutningström for genom spolen via likriktaren så kan det kanske ske. Vad är det det då som orsakat rökutveckling? Kabelbrand, eller snarare bränd isolering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 16 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Vad är det det då som orsakat rökutveckling? Kabelbrand, eller snarare bränd isolering? Ja det var rätt så mycket rök och det lät verkligen som något brann upp. Får nog åka ut till båten och undersöka med ögat ifall jag ser några spår efter brand/smält plast. Cdi:n har nu kommit och jag skall gå och hämta ut den men jag antar att jag har 14 dagars ångerätt på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 21 Juni , 2020 Samma spänning på batteriet när mororn är av och igång och även när jag varnar motorn. Fel på cdi:n eller likriktaten då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser