Carlitoman 0 Postad 13 Juni , 2020 Klantig som jag är så har jag haft i dubbelt så mycket motorolja som jag skulle haft I min Perkins diesel. Eftersom jag inte upptäckte det i tid så har jag nu väldigt mycket läckt olja i motorrummet och vid drevet. Har jag förstört min motor är första frågan? Den har puttrar på som vanligt genom allt detta. Normalt oljetryck och temperaturer. Min planerade åtgärdsplan är att pumpa ut olja ur motorn och försöka få upp läckt olja med oljesug-dukar. Sen pumpa ut det vatten som finns i botten av motorutrymmet och gå på med fettlösning på motor och motorutrymmet. Fattar knappt att detta har hänt, men nu är det så. Hur illa mår min motor av det jag utsatt den för? Verkar jag ha rätt plan för att rensa ur oljan ur mptorutrymmet? Några andra tips (förutom att kolla stickan lite oftare, jotack...;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 13 Juni , 2020 Jag gjorde nästan likadant en gång i en TAMD30, ja det blev rätt så kladdigt. Det var då ändå inte dubbla mängden, men om jag minns rätt några liter extra. Hur länge har motorn gått med denna oljemängd? En sådan där oljesugare är jättebra, men då måste ju oljan vara varm för att du skall kunna suga upp överskottet ur oljestickan hål. Ja oljesugsdukar är nödvändiga i kölsvinet, sedan kallavfettning utspätt enligt bruksanvisningen, det får du sedan upp med en våtdammsugare. Lämna in detta till återvinningen. Sedan får det väl bli några vändor med varmvatten med såpa eller annat medel. Det är ju svårt att svara på om du förstört någonting i motorn, du får väl provköra när du sanerat och se om det läcker någonstans, ett kompressionsprov efteråt kanske är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 Juni , 2020 Gummihandskar, svamp och hink är effektivt för att ta upp olja ur kölsvin. Använder en plastslang som hävert för att tömma olja ur motorn på hösten. Utan varmkörning, bara sätta igång häverten, gå hem och koppla av, och nästa dag är det tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 13 Juni , 2020 Just nu skrev trewq: Gummihandskar, svamp och hink är effektivt för att ta upp olja ur kölsvin. Använder en plastslang som hävert för att tömma olja ur motorn på hösten. Utan varmkörning, bara sätta igång häverten, gå hem och koppla av, och nästa dag är det tomt. Bra tips, men det kan ju vara svårt att få bra hävertverkan om båten liter i sjön, man bör ju ha iallafall någon meters fallhöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 Juni , 2020 (redigerade) 9 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Bra tips, men det kan ju vara svårt att få bra hävertverkan om båten liter i sjön, man bör ju ha iallafall någon meters fallhöjd. Nej, uppskattar att jag har 2-3 dm. Det droppar sakta men blir mer än man tror. Många bäckar små... Och i värsta fall får jag väl vila en dag till. Kan vara svårt att få plats med ett kärl att samla oljan i, men en fryspåse funkar också men den ska vara tillräckligt stor. Tömmer även sötvattenkylningen till en fryspåse. Redigerad 13 Juni , 2020 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlitoman 0 Postad 15 Juni , 2020 2020-06-13 vid 22:20 skrev Georg_Ohm: Jag gjorde nästan likadant en gång i en TAMD30, ja det blev rätt så kladdigt. Det var då ändå inte dubbla mängden, men om jag minns rätt några liter extra. Hur länge har motorn gått med denna oljemängd? En sådan där oljesugare är jättebra, men då måste ju oljan vara varm för att du skall kunna suga upp överskottet ur oljestickan hål. Ja oljesugsdukar är nödvändiga i kölsvinet, sedan kallavfettning utspätt enligt bruksanvisningen, det får du sedan upp med en våtdammsugare. Lämna in detta till återvinningen. Sedan får det väl bli några vändor med varmvatten med såpa eller annat medel. Det är ju svårt att svara på om du förstört någonting i motorn, du får väl provköra när du sanerat och se om det läcker någonstans, ett kompressionsprov efteråt kanske är bra. Skönt att höra att jag inte är ensam om detta misstag. Ca 10 gångtimmar har gått med dubbel oljemängd. Hoppas att allt är ok med motorn, sur början på båtsäsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juni , 2020 40 minuter sedan skrev Carlitoman: Skönt att höra att jag inte är ensam om detta misstag. Ca 10 gångtimmar har gått med dubbel oljemängd. Hoppas att allt är ok med motorn, sur början på båtsäsongen. Hmmm jag tror du skall varmköra motorn försiktigt och sedan suga ur den överflödiga oljan. Du skulle kunna telefonkonsultera något proffs och höra vad dom tycker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser