Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
William96

Problem med back växel Mercruiser V8

Rekommendera Poster

Hej har ett problem med min båtmotor när det ska gasas i backen.

Motor: Mercruiser 5,7l V8 260hp

Årsmodell 1987

 

Jag har monterat en ny förgasare på min båt motor då den gamla gärna gjorde att motorn dog av sig själv eller var jäkligt svårstartad. Med den gamla förgasaren gick det i alla fall att gasa i både fram och back växel utan problem.

Nu med den nya monterad går det jätte fint på tomgång, stabil tomgång på ca 600RPM. Det går även jätte fint att gasa med tomgången och att köra med fram växeln men just när man har fått i back växeln och ska börja dra tillbaka reglaget så dör motorn.

Vad tror ni att problemet kan vara?

 

Ha en fin sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte en växelswitch som bryter tändningen på den där. Skulle tro att den behöver justeras efter du varit inne o mekat med förgasarbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Sitter det inte en växelswitch som bryter tändningen på den där. Skulle tro att den behöver justeras efter du varit inne o mekat med förgasarbyte.

Hej Gelis.

 

Det stämmer det sitter en brytare men jag bara tänker att den brytaren fungerar väl bara så att den dödar tändningen en millisekund när växeln ska läggas i och det fungerar men har den med att göra att motorn dör vid gas bakåt ? I så fall hur justeras den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men är den feljusterad så dödar den tändningen helt och i fel läge. Jag säger inte att det är felet men ligger nära till hands.

Hur du justerar den finns bla på youtube.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Jo men är den feljusterad så dödar den tändningen helt och i fel läge. Jag säger inte att det är felet men ligger nära till hands.

Hur du justerar den finns bla på youtube.

 

Jag tackar för tipset, jag ska kolla upp detta imorgon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev William96:

Hej Gelis.

 

Det stämmer det sitter en brytare men jag bara tänker att den brytaren fungerar väl bara så att den dödar tändningen en millisekund när växeln ska läggas i och det fungerar men har den med att göra att motorn dör vid gas bakåt ? I så fall hur justeras den?

Om den är rätt justerad så dödar den tändningen ett kort ögonblick när växeln läggs UR absolut inte när den läggs i. 

 

Jag tror också att din mikroswitch är feljusterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Om den är rätt justerad så dödar den tändningen ett kort ögonblick när växeln läggs UR absolut inte när den läggs i. 

 

Jag tror också att din mikroswitch är feljusterad.

Okej tack för att du kommenterar, det uppskattas.

 

men så det kan bli så fel att mikroswitchen kan fungera framåt men bakåt så dör båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev William96:

...men så det kan bli så fel att mikroswitchen kan fungera framåt men bakåt så dör båten?

Jag har inte varit med om det men det skulle vara en förklaring som fungerar rent logiskt. Att det skulle ha med förgasaren att göra hänger inte ihop eftersom förgasaren fungerar exakt likdant oavsett om du kör framåt eller bakåt.  

 

Med det sagt så kan man ju göra alla möjliga knasiga dumheter när man mekar med en motor. Jag har gjort det själv och man lär sig av misstagen. 

 

Anekdot: Genom att koppla tändningslåset fel så kan man fixa så att motorn startar automatiskt så fort man slår på tändningen, slocknar automatiskt så fort man lägger i en växel och sedan startar automatiskt igen när man lägger i friläge. Det låter förstås förskräckligt när motorn går på tomgång med startmotorn konstant inkopplad... 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lite uppdatering..

Var idag ute på sjön och lyckades justera så att det går att backa nu.. sen vet jag inte om det är 100% rätt.

 

Har nu också ett annat dilemma som jag inte vet om de kan hänga med justeringen av mikrobrytaren eller bytet av förgasare.

När jag drar på över 2/3 delar av full gas så slutar motorn att driva.. den ” kopplar ifrån”.. det kommer inta missljud eller dylikt när det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Forsätter varvtalet öka utan att farten ökar eller hur menar du? Om det är så kan det tex vara vulkningen i propellernavet som börjat släppa. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Eld-:

Forsätter varvtalet öka utan att farten ökar eller hur menar du? Om det är så kan det tex vara vulkningen i propellernavet som börjat släppa. 

Jag uppfattade det som att varvtalet fortsatte öka men inget driv. Ska inte ljuga att jag blev rätt ”rädd” så jag drog tillbaka reglaget.

Om det nu är vulkningen i navet, hur kollar jag det? Hur fixar jag det?

 

och varför uppstår det?

 

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lämnar in propellern till tex Propellertrim, eller någon annan propellerfirma

http://www.propellertrim.se/

Så pressar dom dit ett nytt nav, alltså inget du kan göra själv.

 

Alternativt köpa ny propeller

 

Ålder eller grundpåkänning

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Lämnar in propellern till tex Propellertrim, eller någon annan propellerfirma

http://www.propellertrim.se/

Så pressar dom dit ett nytt nav, alltså inget du kan göra själv.

 

Alternativt köpa ny propeller

 

Ålder eller grundpåkänning

 

 

Har en propeller liggandes, men är det svårt att byta?

 

Det är inget som kan tagit skada på drevet? Jag tänker hur ofta skadas centrumet som navet sitter på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev William96:

Har en propeller liggandes, men är det svårt att byta?

Svar

Nej, är en låsbricka och en mutter. Däremot om propellern aldrig varit borta så kan den sitta satan på axeln pga av korrosion. Ett gott råd är att ta av propellern varje höst och fetta in axeln.

Sedan så bör ju din reservpropeller vara av lika storlek som den befintliga

 

Det är inget som kan tagit skada på drevet? Jag tänker hur ofta skadas centrumet som navet sitter på?

Svar

Vid lite hårdare grundkänning kan propelleraxeln bli skev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte svårt att byta.  Du behöver en tång eller skruvmejsel och hammare att lossa låsbrickan med, en 27mm hylsnyckel och en träkloss att lägga mellan propellern och antikavitationsplattan. Det är en vanlig högergängad nylockmutter. Se till att du inte tappar något om du gör det med båten i vattnet. Förutom propellern är det en mutter en låsbricka, eventuellt ett löst nav och så finns det en lös tryckbricka framför propellern. Se till att fetta in före montering.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har varit och kollat på min propeller men hittar absolut inga nummer som är instansat i propellern.

Det är ett Alpha One drev gen 1

Någon som vet måtten och tum osv?

Redigerad av William96

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkerligen något instansat men det kan vara rejält övermålat. Vilken propeller som passar ett Alpha drev vet alla som säljer propellrar men viljen stigning du ska ha är en annan femma. Ta med propellern till en propellerfirma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...