Craycoat 130 Postad 13 Juni , 2020 (redigerade) Jag har en Suzuki Df50 -99. I år när jag skulle köra hem båten från vinterförvaringen så börjar motorn gå ojämnt när man gasar på lite. Det blir som en pulserande gång och motorn tappar kraft och dör tillslut. Den går att återstarta och går bra på tomgång, men så fort man gasar så tappar den ork och dör. Nu idag har jag meckat och försökt lösa detta, men utan något positivt resultat. Jag förmodar att problemet har något med otillräcklig bränsletillförseln att göra. Jag har kollat och byt bränslefilter på lågtryckssidan. Jag har tagit loss bränslefiltret på högtrycksidan och rengjort denna. Jag har dränerat ur bensinen ur behållaren vid högtryckspumpen, bensinen såg ren ut. Jag har bytt tändstift. Jag har tagit ur spridarna, men inte sett någon beläggning som skulle kunna orsaka något problem. Jag har provat med bränslerengörningtillsatts från stp. Jag misstänkte att det kunde vara luft slangen från vevhusventilationen som kanske är oljefylld. Jag förstår mig inte riktigt på dess funktion, men för att undvika övertryck i behållaren runt högtryckspumpen så drog jag temporärt bort denna slang och provade, men problemet kvarstod. När jag kör motorn i neutral kommer jag upp i cirka 2800 rpm innan motorn börjar pulsera. Är det någon som har haft liknande problem med denna motor, och lyckats lösa vad det är som orsakat det? Tacksam för svar! /Ralf Youtubeklipp på problemet. Redigerad 13 Juni , 2020 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2020 Vad händer om du belastar motorn, varvar den fortfarande till 2880 rpm? Hur kan du vara säker på att det är bränslesidan och inte tändningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 13 Juni , 2020 När jag belastar motorn så börjar den strejka tidigare än 2800rpm. Med växel i så går den bra i början, sedan börjar problemen ganska direkt när man ökar farten. Jag är ju inte säker på att det är bränsletillförseln, men det verkar troligt eftersom motorn går bra tills man börjar varva upp. Tändningsproblem brukar väl uppstå även på tomgång!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2020 Många motorer har skyddssystem som sänker maxvarvtalet vid övertemp eller om oljetrycket skulle falla. Hur detta funkar på din vet jag inte, men tändsystemet kan mycket väl upphov till de problem du upplever, det bör hur som helst vara något som servar alla tre cylindrar. Biltema säljer en induktiv tändprovare. Jag skulle testa med en sådan. En annan idé skulle kunna vara att använda en vanlig radioapparat inställd så att du kan plocka upp störningarna från tändsystemet. Det bode vara möjligt att höra plötsliga förändringar i frekvensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2020 BTW ett tips kan vara att googla med "surging" i bland sökorden om du inte redan hade koll på det, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 14 Juni , 2020 Nej, engelska facktermerna är lite rostiga, men nu ska jag kolla direkt på surging. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 14 Juni , 2020 "Stalls" kan också vara aktuellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 14 Juni , 2020 Nu har jag lyckats fixa felet som gjorde att motorn stannade vid belastning på väg hem från sjösättningen. Det var flamskyddet som var delvis igensatt med oljigt skräp. Detta gjorde att motorn inte fick tillräckligt med luft vid gaspådrag. Att motorn inte gick att varva över 3000rpm i neutral berodde på en varvtalsbegränsning. Så fort jag tog ut båten på ett varv med växeln i så var det inga problem att varva ut motorn ca 5800rpm. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 14 Juni , 2020 Najs. Flamskyddet till insuget? Hur kom du på att kolla där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2020 (redigerade) Jag var tvungen att montera bort ljuddämparen innan jag kunde demontera insuget, och där mellan sitter flamskyddet. Insuget var jag tvungen att montera bort för att komma åt högtryckspumpen som sitter fastskruvad på insidan av insuget. Jag trodde att membranet på undersidan av högtryckspumpen hade lossnat och låg och blockerade bensintillförsen när flödet ökade, tydligen ett vanligt fel på suzukimotorer, men det satt där det skulle. Så det var nog mer tur än skicklighet. Redigerad 3 Juli , 2020 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser