esteen 0 Postad 12 Juni , 2020 Jag har en MAG 350MPI där varvräknare och hastighetsmätare inte fungerar efter vintern. Nu har jag även en VesselView mobile och där syns all data så motorn sänder ut det. Någon som kan ha någon idé om vad som kan vara fel? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 12 Juni , 2020 (redigerade) Det finns ju många olika slags felkällor. Det är ju väldigt svårt att svara utan att ha sett grejerna eller mätt om det finns spänning fram. Varvräknaren skall ju ha plus och minus fram när du slår på tändningen. Ofta brukar visarnålen hoppa till en liten bit när man gör det. Varvräknaren måste också ha en signal fram till instrumentet, på bensinare tar man den signalen från tändsystemet, brytarspetsarna, på dieslar från w på generatorn. Vad är det för logg du har? Det finns enkla tryckloggar som har ett röt någonstans akterut i vilket det trycks upp vatten i en slang fram till instrumentet, och som då gör utslag. Sedan finns det flera typer av elektroniska, där det vanligaste är en givare i form av ett paddelhjul som roterar i vattenflödet under båten. Det kan fastna skräp och havstulpaner i dessa paddelhjul och då blir det ingenting. Vidare skall även dessa ha plus och minus anslutna. Men eftersom både loggen och varvräknaren har slutet att funka kanske det beror på en för dessa gemensam anslutning, eller kanske en trasig säkring? Redigerad 12 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
esteen 0 Postad 15 Juni , 2020 2020-06-12 vid 19:02 skrev Georg_Ohm: Det finns ju många olika slags felkällor. Det är ju väldigt svårt att svara utan att ha sett grejerna eller mätt om det finns spänning fram. Varvräknaren skall ju ha plus och minus fram när du slår på tändningen. Ofta brukar visarnålen hoppa till en liten bit när man gör det. Varvräknaren måste också ha en signal fram till instrumentet, på bensinare tar man den signalen från tändsystemet, brytarspetsarna, på dieslar från w på generatorn. Vad är det för logg du har? Det finns enkla tryckloggar som har ett röt någonstans akterut i vilket det trycks upp vatten i en slang fram till instrumentet, och som då gör utslag. Sedan finns det flera typer av elektroniska, där det vanligaste är en givare i form av ett paddelhjul som roterar i vattenflödet under båten. Det kan fastna skräp och havstulpaner i dessa paddelhjul och då blir det ingenting. Vidare skall även dessa ha plus och minus anslutna. Men eftersom både loggen och varvräknaren har slutet att funka kanske det beror på en för dessa gemensam anslutning, eller kanske en trasig säkring? De hoppade igång efter att jag kört i 30 minuter... Oklart vad som var fel men ingen säkring var det i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 Juni , 2020 1 timme sedan skrev esteen: De hoppade igång efter att jag kört i 30 minuter... Oklart vad som var fel men ingen säkring var det i alla fall. Sannolikt en glappkontakt i den gemensamma strömförsörjningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser