Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
coppertail

Propelleraxel och sånt.

Rekommendera Poster

Har i alla år snabbt scrollat vidare när det varit frågor om propelleraxlar, tätningar och sånt. 
Otroligt tråkigt ämne. Har bättre koll på drev, vattenjet och möjligtvis cedervallsboxar. 

Råkade ”köpa” en snipa att ha som ett litet projekt. Börjar bli dags att beställa lite material. 
Vad behöver jag? Vad vill jag ha? Vad kan jag behålla? 

Båten ifråga är en Väddösnipa med akterhytt bestyckad med Yanmar YS8. 
E43B9168-78C2-45C2-B0E3-94456799942A.jpeg.60f798bf50b00547c3a873bc556b03c8.jpeg


Stävlagret har snurrat med axeln. 
Hur har det suttit fast? Limmat bara? Finns inga skruvhål. 
Verkar inte hjälpa att bita på det? 
61BF7881-3221-481A-8342-0FD6E055438F.jpeg.51628347dcebd4af3fc723bbc573d01e.jpeg
 

Inomhus ser det ut så här. 
06A6E01F-C3C9-4399-8B5F-45FEE50428FD.jpeg.0d4e24971c9f67c62cf3754b2592186d.jpeg
Behålla eller byta? 
 

Maskin har jag kastat ut tillsammans med 50 kilo oljeblandad matjord/fiskfjäll. 
Är drivknuten värd att försöka rädda?  
747BFFAA-747C-40E5-B59E-2AAEF02B85ED.jpeg.6a0fe0f10e85fb6416a2e952bfdf0d8a.jpeg
 

Stävröret ser bra ut åtminstone. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska byta både hylsrör och stävlager. Det som sitter där ser inte ut att passa ihop. Stävlagret är av en typ som satt på gamla Nimbus 26. Den är inte avsedd att monteras med hylsrör. Tätningsringarna sitter i hållaren till stävlagret. Den sfäriska delen längst fram ska monteras mot en kulskål som sitter fastplastad i skrovet. Den finns inte på din båt. Om du köper ett hylsrör och stävlager, där lagret är gängat på hylsröret och monterar det med skruvar i akterstäven kommer det att bli bra. Du måste också ordna med något stöd för hylsröret i framänden. Om det går att komma åt på insidan av akterstäven kan du sätta genomgående skruvar med mutter på insidan. Annars får du montera gängade hylsor så att du har något att fästa stävlagret i. Du kan behöva gjuta en plan yta för stävlagret. Jag brukar stryka släppmedel på lagret och smeta på glasfiberspackel på akterstäven och trycka fast lagret i spacklet och ta bort det när spacklet härdat och slipa bort det som tryckts ut på sidorna. Då blir det perfekt passform. Kanske är det bäst att montera hylsröret när motorn sitter på plats, så att det blir rätt inriktat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast Rollen! 
Tyckte det såg väldigt märkligt ut. 
Måste ju skramlat utav helvete. 
Var köper man enklast rätt grejor? 
 

Axeltätningen. Är den av okej sort? 
Vill ha så underhållsfria grejor som möjligt. 
 

Drivknuten. Behålla eller köpa nytt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capella marin har allt du behöver. Den flexibla kopplingen skulle jag inte återanvända. Axeltätningen är väl OK, men du bör byta tätningsringarna i den. Se till att du får radialtätningar med rostfri fjäder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...