Ankanpankan 0 Postad 11 Juni , 2020 Hej , alla ni som kan. Jag har bytt ( min man ) tankgivare då den gamla är helt sönder och satt dit en Kus 0 till 190 Ohm . Jag har kopplat som den förra men mätaren går direkt upp på fullt och stannar där . Vad har vi gjort för fel ? Det är en Mercury mätare original på en Uttern från 2001. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Juni , 2020 Hur vet du att du skulle ha en 0/190 och inte en 240/30? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankanpankan 0 Postad 11 Juni , 2020 Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Juni , 2020 (redigerade) Låter som du skall ha en 240/30. Ta upp givaren och rör på flottören så ser ni om mätaren reagerar "baklänges". Redigerad 11 Juni , 2020 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankanpankan 0 Postad 11 Juni , 2020 Tack då ska vi kolla detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Juni , 2020 6 minuter sedan skrev Ankanpankan: Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? Du kanske kan se en modellbeteckning och den vägen hitta spec på den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juni , 2020 Om mätaren går i botten brukar det bero på att givaren är oansluten, alltså oändligt antal ohm, i alla fall på mätare med europeisk standard. Enligt ditt kopplingsschema ser det ut som om du anslutit den blåa kabeln från givaren till minus och "G". Det är nog fel, undrar om inte "G" är "ground" alltså jord/minus till belysningen. Svart kabel på givaren, till minus, eventuellt jordad i tanken. Blå kabel från givaren till instrumentet, troligtvis till "S" (signal) kabel från "1" till tändningslåset, det är plus. Egentligen skall inte instrumentet ha minus/jord separat, det får det genom givaren, och det är det som är signalen från denna givare. Däremot skall ju belysningen ha både plus och minus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankanpankan 0 Postad 11 Juni , 2020 Tack:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juni , 2020 4 timmar sedan skrev Ankanpankan: Tack:) Ingen ohmsak! Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen: Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare. Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juni , 2021 2020-06-11 vid 14:55 skrev Georg_Ohm: Ingen ohmsak! Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen: Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare. Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger. Väcker denna tråd då jag har samma problem. Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips? Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juni , 2021 9 minuter sedan skrev Gbgdykarn: Väcker denna tråd då jag har samma problem. Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips? Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av. Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av. Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting. Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juni , 2021 48 minuter sedan skrev Gbgdykarn: Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juni , 2021 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema? Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema. Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2021 2021-06-23 vid 22:21 skrev Gbgdykarn: Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema. Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare Hur gick det för dig? fann du felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser