Gå till innehåll
söndag 30 mars 2025
KlasBL

Slagg i avgaskröken. Oroligt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Demonterade ena avgasknät för att inspektera skicket. I avgaskröken låg då en hög med gul och mjuk restpartiklar. Vad kan det va? Bör jag vara orolig?

 

Bifogar bild. Samlade i min hand.

 

Passar även på att kolla om jag tänker rätt att knäet verkar ha god godstjocklek och röstar inte avsevärt mycket. Och jag kan således anta att raisern och limporna är i OK skick?

 

Tänker jag rätt?

 

Mvh

K

20200608_213645.jpg

20200608_213636.jpg

20200608_213536.jpg

20200608_214024.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte att avgöra på bilderna om det är ok eller inte.

Du måste skrapa bort packningen och göra rent, peta med en skruvmejsel om det finns svarta poriga områden på packningsytorna.

När du gjort det lägg ut nya bilder. Dock så går det inte att vara 100% säker med hjälp av bilder men ger en fingervisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Går inte att avgöra på bilderna om det är ok eller inte.

Du måste skrapa bort packningen och göra rent, peta med en skruvmejsel om det finns svarta poriga områden på packningsytorna.

När du gjort det lägg ut nya bilder. Dock så går det inte att vara 100% säker med hjälp av bilder men ger en fingervisning.

Ok. Tack. Får fixa det.


Men det där jockset då...som låg och skramla runt i själva avgasröret. Vad kan det va? Det var mjukt och låg mestadels löst. Men viss klibbighet gjorde att det även sätt fast på väggarna i röret.


Tack på förhand!


K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som grus som gått igenom sjövattensystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det ser ut som grus som gått igenom sjövattensystemet.

Mjukt grus?

Jag hade gissat på havstulpaner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Mjukt grus?

Jag hade gissat på havstulpaner. 

Precis. Det är mjukt...som vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Mjukt grus?

Jag hade gissat på havstulpaner. 

Jag skrev bara vad det såg ut som, inte vad det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag skrev bara vad det såg ut som, inte vad det var.

Jaha, jag missförstod. 
Då tycker jag det mer ser ut som matvete blandat med eksem och flingsalt än grus. 
Frågan är bara - vad tillför detta frågeställaren..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev KlasBL:

Precis. Det är mjukt...som vax.

Men hur kan havstulpaner leta sig in i avgaskröken? Jag försöker förstå om det är koks eller nåt som bildats som slaggprodukter av avgaserna. Vilket kanske skulle tyda på något fel i förbränningen. Eller om det har letat sig in saltvatten och koagulerat (eller som du säger havstulpaner, men det känns lite orimligt) i avgassystemet - jag då är det väl någon spricka någonstans. Eller om det är vanligt och inget att oroa sig över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle tro att det är mineraler från sjö/havsvattnet som fäller ut pga värmen i avgassystemet. Men som sagt det är vad jag tror dvs jag vet inte.

Det är en av anledningarna att man håller nere drifttempen ,ca 65°, på en ren sjövattenkyld motor. Just på grund av att det inte ska bildas avlagringar.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Jag skulle tro att det är mineraler från sjö/havsvattnet som fäller ut pga värmen i avgassystemet. Men som sagt det är vad jag tror dvs jag vet inte.

Det är en av anledningarna att man håller nere drifttempen ,ca 65°, på en ren sjövattenkyld motor. Just på grund av att det inte ska bildas avlagringar.

Just det, det heter något på pann…...och något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Jag skulle tro att det är mineraler från sjö/havsvattnet som fäller ut pga värmen i avgassystemet. Men som sagt det är vad jag tror dvs jag vet inte.

Det är en av anledningarna att man håller nere drifttempen ,ca 65°, på en ren sjövattenkyld motor. Just på grund av att det inte ska bildas avlagringar.

Ok, men de var inte inne i kylkanalerna i knät där vattnet flödar. Utan de var ju i gummiröret för avgaserna (den där bilden med svarta röret). Där flödar väl inget vatten...eller tänker jag galet? Hur hittar mineralerna dit? Bör jag då vara orolig för att det är något som inte är tätt nog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis där vattendumpen är från knäna. Dvs där vatten och avgaser möts för första gången på sin väg ut genom drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Det är precis där vattendumpen är från knäna. Dvs där vatten och avgaser möts för första gången på sin väg ut genom drevet.

Ok. Då låter det ju rimligt. Tack! 

 

Återkommer när jag slipat på packningsytorna för att kika om där är några porer enligt ovan.

 

Tack så länge!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...