Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
kevinfrost

Kan endast starta båten om jag kortsluter polerna i motorn

Rekommendera Poster

Är helt ny till båtvärlden så hoppas ni förstår vad jag menar. Jag köpte en marina 60hk båtmotor från 89 för 2 månader sedan. 

Första dagen strulade den lite, vad som hände var att. Först startade vi den på land för att se så den fungerade vilket den gjorde. Så vi körde ner den i sjön för att testa hur det gick. Då uppstod problemet att den gick inte starta med nycklen. Man kunde höra när man chokade den. Vi ringde min storebror som sa att man kan starta den genom att kortsluta polerna i motorn så det gjorde vi. VI tog en skruvmejsel och la mellan polerna med en gul sladd och en röd sladd. Då startade den och vi körde iväg. Efter vi gjorde detta så var det inga problem längre. Som problemet magiskt hade försvunnit. Så för ungefär 1 vecka sedan startade den inte igen. Samma sak händer, när vi chokar kommer det klick ljudet, sen nu när man vrider nyklen kommer ett till klick ljud. Men det är det ända. Det funkar fortfarande att starta den genom att kortsluta polerna men vill helst inte åka runt och behöva plocka bort kåpan och köra in en skruvmejsel varje gång jag ska ta en tur. Hoppas ni förstår trotts min okunnighet och tackar för svar på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis till första steget i felsökning. Det trodde du väl ändå inte? 

 

 

Den "prylen" du kortslöt, sitter väl på startmotorn? 

 

Är i s f  en s k solenoid eller startrelä, som är till för att hantera den stora ström som startmotorn drar. Går inte att leda sån stor ström genom tändningslåset! 

 

Till denna går även en tunnare kabel, som kommer från tändningslåset. 

Den ska tillfälligt ge spänning när du ska starta motorn. 

 

Testa o lägg spänning på den kabeln, nära startmotorn. 

Typ klassisk tjuvstart. 

I stället för att kortsluta mellan polskorna, så ska du kortsluta mellan den klena kabeln och den polsko vars grova kabel kommer från batteriet. 

Startar då inte motorn är det fel på "prylen". 

 

Startar det motorn är det avbrott eller fel på tändningslåset. Ev spänningsmatningen via någon säkring från batteriets pluspol. 

Går att mäta sig fram eller testa med en 12 V glödlampa med två anslutna sladdar, typ testmejsel e t c. 

 

Ska man använda en sk multimeter, är det vettigt att veta hur den ska anslutas, annars kan det t ex bli varmt om fingrarna, förstört instrument mm. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ner och testar direkt. Hör av mig om det inte funkar. Annars har du räddat min dag och tackar för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den ska dra behövs även minus så kolla även den anslutningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...