egget 2 Postad 9 Juni , 2020 Hej! Har en ebersprächervärmare till vår Albin 25 som bara fungerar när man startat motorn och kör båten. Stannar man motorn och lägger till så vägrar den starta på kvällen. Brukar stänga av strömmen direkt när vi lägger till och sedan dra på strömbrytarn till förbrukningen. Ändå vägrar den starta. Tips på vad man kan kika efter för att åtgärda detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 9 Juni , 2020 23 minuter sedan skrev egget: Stannar man motorn och lägger till så vägrar den starta på kvällen. Låter väldigt mycket som om du har dålig spänning fram till värmaren. Mät vad du har när den startar och när den trilskas. Medicinen heter fräscha batterier och ärgfria kontakter och förmodligen grövre kablar (för säkerheten att den ska starta oftare) då en värmare drar rejält med ström under uppstarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2020 Japp som Christer skriver, brukar vara en hängsäkring på matningen till värmaren, kolla den och säkringen under locket / kåpan på värmaren plus alla anslutningar där. Ta även ut glödstiftet och rengör glödspiralen, brukar vara ett rostlager som isolerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Juni , 2020 Provkör inte ett löst glödstift. Det brinner upp om det ansluts till 12 V. Är konstruerad för 8 V. Anledningen är att det matas med Switchad spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Juni , 2020 (redigerade) Har labbat en hel del med min värmare. Eberspächer D2. Nån rost har jag aldrig sett. Däremot koksavlagringar på det glödnät (kallas glödstiftssil i bland) som finns i brunnen till till glödstiftet. När det blir för mycket koks så startar inte värmaren utan bara röker. Likaså om lufthålet mitt för glödnätet läggs igen. Blir sällan koks om man kör värmaren på blankdiesel, båtdiesel utan t ex RME, eller annat jox. - Men i ditt fall så beror det på spänningsfall, mellan batteri, systemjord och värmare. Värmaren kräver ca 10 A vid uppstart. Själv Har jag bytt till kablar med större area i stort sett hela vägen fram till värmaren. Spänningen måste mätas strax intill värmaren. Mellan plus (grova kabeln) och minus (lika grov). Själv sticker jag genom en synål i varje kabel, placerade typ 5 cm från varandra, nära värmaren, för att inte orsaka kortslutning. Mäter sen spänningen via nålarna. Vilken spänning som finns i kablaget vid säkring relativt jord, eller vid spänningskällan är inte relevant. Det är ju värmaren som ska ha 12 - 14 V, för att starta bra. Och då vid värmaren. Lycka till. Redigerad 10 Juni , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 10 Juni , 2020 9 timmar sedan skrev egget: Hej! Har en ebersprächervärmare till vår Albin 25 som bara fungerar när man startat motorn och kör båten. Stannar man motorn och lägger till så vägrar den starta på kvällen. Brukar stänga av strömmen direkt när vi lägger till och sedan dra på strömbrytarn till förbrukningen. Ändå vägrar den starta. Tips på vad man kan kika efter för att åtgärda detta? Är det originalvärmaren är det väl en gammal X1 eller vad de hette (plåt och inte plastsvep som på senare D1L) ? Bensinvarianten satt inte sällan i gamla VW. Som andra skriver är det troligen spänningsfall fram till värmaren (dåliga/ärgade kontakter, ibland i kombination med klena kablar) eller möjligen ett ledset glödstift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 10 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Hybro: Vilken spänning som finns i kablaget vid säkring relativt jord, eller vid spänningskällan är inte relevant. Helt rätt men med tillägget att spänningen vid batterierna vid startförsök berättar om det är batterierna som är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egget 2 Postad 10 Juni , 2020 Kanon! Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser