Cobalt233 65 Postad 9 Juni , 2020 Har en penta 7.4gipwtr big block V8 med insprut från 1998. När man kör i planingsfart och drar av till nästan lägsta dör motorn 2av10 gånger Åker man och glider på lägsta fart långa sträckor dör motorn 1av50 gånger. Maxar man i 50knop och slår av helt (hastigt) dör den varige gång. (Så kör jag inte men andra V8or beter sig inte så) Problemet har varit i flera år och blir varken bättre eller sämre. Motorn startar på 1a eller 2a försöker efter den dött. Tomgångsvarv och topp fart är exakt som det ska vara. Allt går klockrent Det händer Bara när motorn är varm tror jag.(ej helt säker) Det jag bytt och kollat Ingen tjuvluft Tomgångsmotor Mapsensor Gasspjällsläges givare Lågtrycks pump Högtrycks pump Bränslefilter Tändstift Tändkablar Rotor Spridare rengjorda med ultraljudstvätt Pcv ventil rengjord Tempgivare insug Luftning tank ej igensatt Jag tror jag har bytt mer saker men inget jag kommer på nu. Hoppas mitt första inlägg ger resultat! Har googlat flitigt i 3år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 9 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Cobalt233: Har en penta 7.4gipwtr big block V8 med insprut från 1998. När man kör i planingsfart och drar av till nästan lägsta dör motorn 2av10 gånger Åker man och glider på lägsta fart långa sträckor dör motorn 1av50 gånger. Maxar man i 50knop och slår av helt (hastigt) dör den varige gång. (Så kör jag inte men andra V8or beter sig inte så) Problemet har varit i flera år och blir varken bättre eller sämre. Motorn startar på 1a eller 2a försöker efter den dött. Tomgångsvarv och topp fart är exakt som det ska vara. Allt går klockrent Det händer Bara när motorn är varm tror jag.(ej helt säker) Det jag bytt och kollat Ingen tjuvluft Tomgångsmotor Mapsensor Gasspjällsläges givare Lågtrycks pump Högtrycks pump Bränslefilter Tändstift Tändkablar Rotor Spridare rengjorda med ultraljudstvätt Pcv ventil rengjord Tempgivare insug Luftning tank ej igensatt Jag tror jag har bytt mer saker men inget jag kommer på nu. Hoppas mitt första inlägg ger resultat! Har googlat flitigt i 3år Har du kollat mikrobrytaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 10 Juni , 2020 8 timmar sedan skrev patrikflink: Har du kollat mikrobrytaren? Jag har ett dp-sm drev, (kan ej siffrorna). Sitter det mikrobrytare på dom? läste om mikrobrytaren för några år sen och kom fram till att det var något mercury var utrustade med som inte penta körde med. Om vi tänker på samma sak skulle den döda motorn 1 mikro-sec vid i och urläggning av växel. Min motor dör ofta innan man kommer till läget diktan neutral. Men det händer även i hamnen när man lägger i och ur växel mycket. vart skulle denna brytare sitta ifall den nu finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 10 Juni , 2020 Uppdaterar info👌 Det finns en liten chans att 1 till symtom är att motorn går aningens fett. Tycker det luktar tendens till soppa i avgaserna. Det är även små oljeringar ofta runt drevet (obs kan vara från fettnipplar) inget oljeläckage från drevet. Men en V8 med raka rör i liv med vattennivån kanske alltid ger lite avlagringar i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser