Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Skuten

Hur ska mastkilsgummin sitta?

Rekommendera Poster

Mastat på för första gången i livet. Båten nyinköpt sedan förra året.

Genomgående mast.

 

Hur ska mastkilsgummina sitta?

Finns några principer att följa? Är det bara att pilla in lite löst på alla sidor?

Eller behöver masten centreras noggrant och fixeras hårt - genom att bända och pressa in gummin noggrant?

 

Tacksam för råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Skuten:

Mastat på för första gången i livet. Båten nyinköpt sedan förra året.

Genomgående mast.

 

Hur ska mastkilsgummina sitta?

Finns några principer att följa? Är det bara att pilla in lite löst på alla sidor?

Eller behöver masten centreras noggrant och fixeras hårt - genom att bända och pressa in gummin noggrant?

 

Tacksam för råd

Nej, det räcker inte med att stoppa ner dem lite löst. De ska sitta hårt klämda och så hårt klarar du inte av att få det genom att bara stoppa ner dem.

 

Lägg ett skot (helst ett riktigt stumt med dyneema eller kevlar) från ena skotvinchen - ettoetthalvt varv runt masten och tillbaka till vinchen på andra sidan. Stoppa ner ett kilningsgummi bakom masten så det sticker upp/ner 1-2 cm både över o under mastringen. Gummit ska vara så brett att det når en bit fram på sidan av masten på båda sidor. Spänn masten hårt (jättehårt) bakåt och stoppa ner ett kilningsgummi framför masten. Även detta ska nå en bit bakåt på ömse sidor av masten och sticka upp/ner1-2 cm över/under mastringen. Om det finns plats så fyll ut med ytterligare gummi framför (det är OK med ett tunnare som inte är lika brett så det inte når ut bredvid masten). Om det är trögt att pressa ner gummina så stryk på lite diskmedel så glider det lättare. Det behövs inget gummi på sidorna av masten, det räcker med att det akterliga o förliga når fram på sidorna (på sidorna ska du dessutom ha plats för krokarna som håller ner däcket). Släpp på vincharna. Nu ska gummina sitta ordentligt fast så du inte kan dra loss dem utan masten står för sig själv i masthålet.

 

Sedan är det bara att sätta dit krokarna som håller ner däcket som mothåll till dragkraften från blocken som vinklar fallen från masten och akterut över däcket.

 

Lägg över mastkragen och spänn fast den, sedan är denna del av mastningsjobbet klart.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud vilket bra svar. Tack!

Mycket skall man kunna, som segelbåtsägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tips för blixtsnabbt svar är att först söka efter tidigare inlägg tex

 

Snackade med en varvsgubbe om avmastning till hösten, sitter rätt antal kilgummin under segelsäsong (tight passning) skall man egentligen demontera kilgummina i omvänd jmf påmastningen.

Sitter masten stenhårt (mha kilgummina) finns risk att däckringen följer med upp vid lyft av mast.

 

När jag köpte båten satt det ett kilgummi för litet så då funkade det att lyfta masten med kilgummina på plats utan skador men nu planerar jag att vara försiktig till hösten.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/7/2020 at 8:42 PM, Lintott said:

Nej, det räcker inte med att stoppa ner dem lite löst. De ska sitta hårt klämda och så hårt klarar du inte av att få det genom att bara stoppa ner dem.

 

Lägg ett skot (helst ett riktigt stumt med dyneema eller kevlar) från ena skotvinchen - ettoetthalvt varv runt masten och tillbaka till vinchen på andra sidan. Stoppa ner ett kilningsgummi bakom masten så det sticker upp/ner 1-2 cm både över o under mastringen. Gummit ska vara så brett att det når en bit fram på sidan av masten på båda sidor. Spänn masten hårt (jättehårt) bakåt och stoppa ner ett kilningsgummi framför masten. Även detta ska nå en bit bakåt på ömse sidor av masten och sticka upp/ner1-2 cm över/under mastringen. Om det finns plats så fyll ut med ytterligare gummi framför (det är OK med ett tunnare som inte är lika brett så det inte når ut bredvid masten). Om det är trögt att pressa ner gummina så stryk på lite diskmedel så glider det lättare. Det behövs inget gummi på sidorna av masten, det räcker med att det akterliga o förliga når fram på sidorna (på sidorna ska du dessutom ha plats för krokarna som håller ner däcket). Släpp på vincharna. Nu ska gummina sitta ordentligt fast så du inte kan dra loss dem utan masten står för sig själv i masthålet.

 

Sedan är det bara att sätta dit krokarna som håller ner däcket som mothåll till dragkraften från blocken som vinklar fallen från masten och akterut över däcket.

 

Lägg över mastkragen och spänn fast den, sedan är denna del av mastningsjobbet klart.

Det fetstilta.

 

Ursäkta men vad är detta för krokar? Jag förstår inte. Hittar inget sånt. Var sitter dessa? I eller utanpå båten?

 

Otroligt tacksam i övrigt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-14 vid 15:25 skrev Skuten:

Det fetstilta.

 

Ursäkta men vad är detta för krokar? Jag förstår inte. Hittar inget sånt. Var sitter dessa? I eller utanpå båten?

 

Otroligt tacksam i övrigt!!

Jag hade en båt av årsmodell -88 med en vid mastring och kilningsgummi (Seldénrigg). Där var det ett urtag i sidorna på mastringen där det satt en böjd rostfri krok (som på Seldénspråk kallas hakändstycke), i andra änden var den gängad för att fungera i en vantskruv. Under däck fanns ett hål på respektive sida av masten där jag stoppade in ett par motsvarande krokar (liknande de hakändstycken som fanns för toppvant o undervant och som stoppades in i masten). När kroken i masten o kroken i mastringen satts på plats så gängades vantskruven dit och drogs till så att den precis "började dra". Dessa krokar o vantskruven såg till hålla emot från den uppåtriktade kraft som blir i blocken som sitter i mastringen och som vinklar fallen från masten akterut via brytblocken. Utan dessa krokar så hade det blivit ett kraftigt drag uppåt i däcket av fallen.

 

Det kan självfallet finnas andra sätt att lösa det så att däcket inte lyfts fallens kraft. Men någon form av låsning behövs nog för att däcket inte ska lyfta.

 

Så här ser hakändstycket ut som pressas på vire till vant. De som används för nedhållning av mastring o däck är gängade (höger, resp vänstergängade)för att kunna spännas med vantskruv.

bild.png.c393e4f6ce574afcc971908a93abe909.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar på din fråga, men du kan ju kika på den här videon som handlar om mastning:

https://www.hamnen.se/kunskap/riggskolan-del-2-konsten-att-masta-pa/

 

Om du hoppar till 12:15 så nämns i alla fall mastkuddar och tie-roden som tar hand om de lyftkrafter som uppstår om du monterar brytblock i däckringen. Men videon är rätt trevlig och kan ge en del tips till den som ska masta på själv.

 

13344_Large-416x374.jpg.965a89fee984b0a1cd1e44d12fa4b336.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Tyvärr hittar jag inget liknande på min båt, se foton. Jag tänker att jag sätter tillbaka det som det satt innan och hoppas på att tidigare ägare inte slarvat bort något.

 

Kommentarer till bilderna? Är helt novis på detta och tacksam för all hjälp.

 

IMG_20200617_141108.thumb.jpg.6e37596319952e2332b6b98fc7f8626d.jpg

 

IMG_20200617_141237.thumb.jpg.e62e94305dd5ce548e2e76a4142143dd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Skuten dina styrblock (till fall, rodkick och kanske storskot) sitter på mastkragen och du verkar ha en rostfri bult som går igenom masten, kanske är bultens funktion att hålla ned mastkragen...

Kolla gärna med mastexperter ifall det finns nya rekommendationer.

 

SXK Västkustkretsen har varje år besök hos Seldens där man kan ställa frågor, få tips och även kika på tillverkningen av master. Om du bor i Göteborg kan det vara en möjlighet att få veta lite mer om din mastdesign.

 

Dina mastkilgummin liknar inte våra som är i någon ljus gulbrun nyans.

Vid mastfoten finns det ett serienummer där mittgruppen av siffror skall beskriva mastprofilen. Sedan kan du söka i Seldens broschyrer efter vilka kilgummin som skall matcha mastprofil och mastkrage.

 

(Vi skulle ha 3 st 20 mm tjocka, 2 i akterkant och 1 i framkant mast, men det gick inte utan nu sitter det 20 + 10 i akterkant.)

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...