Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Riff

Ockelbo OS 19

Rekommendera Poster

Hej,

Har aldrig seglat innan och kan inget om segling förutom de jag lärt mig från youtube videos. 

Men köpte en segelbåt förra veckan, en Ockelbo OS 19 som inte har någon motor.

Jag har kollat på en tohatsu 4hk långrigg som kostar ~9500sek nu när det är kampanj, eller 10500 för 5 hk.

Sen finns också Mercury Sailpower 5hk som kostar ~12500 sek, vilket som jag förstått är anpassad för segelbåtar men en annan typ av prop och generator? (vad kan man använda den generatorn till rent praktiskt?

Är sailpower motorn värt dem extra pengarna, eller kommer jag undan med en ännu mindre motor (typ 2.5hk) med tanka på att min båt är såpass liten (1000kg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan lära sig mycket från Youtube, försök att titta på hur du kan trimma seglen. OS 19 har fina seglingsegenskaper med 7/8 rigg. 

Personligen hade 2.3hk räckt för mig, men 4hk är mer i linje med allmänna råd på ca: 4hk/ton. Där tar man hänsyn till att båten ska kunna färdas framåt ganska snabbt i hård motvind med vågor. Många hävdar dock att det är bättre att segla i sådana förhållanden, eller kanske motorsegla om man har bråttom.

Båtmotorer går att köpa som är olika långa (rigglängd). De benämns oftast som " kort, lång eller XL-rigg. Hur lång rigg du behöver avgörs delvis av hur hög akterspegeln är, hur djupt du vill att propellern ska gå, samt motorfästets placering med höjdskillnad mellan upphöjt och nedfällt läge.

Det finns en risk att Xl-rigg (segelbåtsrigg) blir onödigt långt på din båt, då akterspegeln verkar vara ganska kort. Troligtvis är lång rigg rätt längd med det kan bara du avgöra. Mät avstånd till vattenytan från överkant på motorfästet i både uppfällt och nedfällt läge. Oftast vill man att propellern ska gå så djupt i vattnet som möjligt, men ändå gå helt fritt från vattnet i uppfällt läge. 

Skulle du inte bli helt nöjd så kan man antingen ändra placeringen av motorfästet, eller skaffa ett nytt som har större längd mellan upphöjt och nedfällt läge.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...