jonvon01 2 Postad 6 Juni , 2020 Hej! jag har skaffat motorbåt och reder nu ut lite gammal el som inte längre används. Jag har satt in en huvudbrytare och vill även sätta in en säkring mellan denna och batteriet. Men vilken kapacitet ska säkringen ha? Utombordaren (E-tex 50hkr) ligger direkt på batteriet ej via huvudbrytaren så förbrukningen består endast av GPS/Ekolod, lanternor och mobilladdare. Tack på förhand! Mvh Jonas 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 6 Juni , 2020 Du säger alltså att motorn med dess startmotor är kopplade direkt, det är alltså bara en kabel fram till båtens förbrukare som du vill säkra av!? Det är ju kabelns längd och dimension som avgör hur mycket ström man kan leda genom den. Det finns olika kabelberäkningsappar (här är en) (tänk på att du har två kablar, alltså multiplicera beräknad kabellängd med 2) och liknande på nätet man kan använda sig av. Men spontant utan att räkna på det kan det ju räcka med en 10A säkring om allt är igång samtidigt, ja en "femma" räcker säkert också. Sedan bör ju denna avsäkrade kabel leda fram till en panel med strömbrytare plus ytterligare säkringar till varje enskild förbrukare. GPS/ekolod brukar ju ha en egen hängsäkring på sin pluskabel, men det kan ju ändå vara bra att ha den kopplad till panelen. Det borde räcka med 2 x 2,5 mm kablar. En till plus och en till minus, som då ansluts till en minusplint eller minusskena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonvon01 2 Postad 6 Juni , 2020 Hej! Stort tack för förklarande svarskommentar och tips på beräkningsapp. Helt riktigt finns det en switchpanel vid förarplatsen med säkringar för respektive förbrukare. Mvh Jonas 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juni , 2020 Om kabeln är 2,5mm2 så är en lämplig säkring 16A. 1,5mm2 10A, 4mm2 20A, 6mm2 25A. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 6 Juni , 2020 6 minuter sedan skrev Eld-: Om kabeln är 2,5mm2 så är en lämplig säkring 16A. 1,5mm2 10A, 4mm2 20A, 6mm2 25A. Ja det är ju kabeln man skyddar! Sedan är det ju litet addition på vad förbrukarna tillsammans drar? GPS/Ekolod kommer sällan upp i mer än 2A, lanternor kan ju dra en del om det är glödlampor i dem, har du en kombinerad röd/grön och en rundlysande? Då kan det ju bli 2-2,5 A, LED-lanternor 1A. USB- laddare kan ju ladda snabbt och kan då lämna 1A till mobiltelefon och 2A till surfplatta. Så min höftning på 5A är snål, 10A kan vara bra, 16A matchar en 2,5mm2 kabel, men det är bättre i detta fall att ”undersöker” än att göra tvärt om. Skruva dit en större säkringsdosa, alltså med fler säkringar äv vad du behöver, dels för framtida behov, dels för att du kan fylla de oanvända säkringsplatserna med reservsäkringar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonvon01 2 Postad 6 Juni , 2020 Toppen! Stort tack för svar. Nu känner jag mig trygg att fortsätta jobbet 👍🏻🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser