Forell 0 Postad 5 Juni , 2020 Jag har en ”Suzukirude” 70hk som jag renoverade till förra säsongen (med god hjälp från detta forum). Direkt den kom ner i vattnet så slutade hydrauliken att fungera. Power trim funkar, men är långsam, och tilten funkar inte alls. Den orkar inte. Tänkte jag skulle fixa det till denna sommar men har kört fast. Verkstan säger ”köp ny”, men jag vill ju förstå vad som är felet först. Så här ser det ut. Det jag konstaterat är att jag fått vatten i oljan. Fick tipset att byta oljereservoaren (burken på toppen) som var i plast och brukar deformeras så att vatten kommer in. Detta är åtgärdat. Har blåst ur all gammal olja, återmonterat, fyllt på ny ATF olja och ”motionerat” cylindern utan last för att få ut luft i systemet (hoppas jag), samt toppat på olja som avslut. Nu är den tät, men problemet kvarstår. Måste alltså läcka internt på något sätt. Eller kan det vara så att den på något sätt inte luftat igenom ordentligt? Om jag hjälper till att lyfta motorn samtidigt som jag kör tilten så kan jag få den hela vägen upp, men när jag släpper den så sjunker den ned halvvägs. Aningen så måste jag ha missförstått hur man skall lufta systemet, eller så är det någon tätning eller backventil internt som läcker. Vill tro det senare. Jag har kollat i servicemanualen och där finns följande skiss över hur systemet är uppbyggt. Finns ett antal ställen där det kan läcka både i cylindern och pumphuset. Någon som har några idéer? Finns det något standardfel jag kan koppla till vattenläckaget? Cylindern vet jag inte ens om den går att plocka isär så om det läcker där det nog knepigt. I pumphuset (till vänster i bilden) så finns det ju också flera ventiler som kan kärva. Servicemanualen säger inget om hur man gör, men det bör väl gå plocka isär och renovera. Tacksam för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser