Christoffer90 1 Postad 5 Juni , 2020 Hej, Har ett volvo penta skiljerelä som kopplar ihop förbruksbatteriet med startbatteriet när jag startar motorn. När motorn går mäter jag ca 14,2V över startbatteriet och ca 12,9 över förbruksbatteriet. Borde det inte vara högre spänning över förbruksbatteriet när skiljerelät har kopplat ihop båda batterierna och generatorn laddar över 14V? Tål att nämnas att skiljerelät slutade fungera någon vecka sen och spänningen över förbruksbatteriet sjönk till 11,9-12V. Skiljerelät är nu fixat och fungerar som det ska. Har kört ca 45min efter det så med motorn avstängd visar förbruksbatteriet nu ca 12,5V. Generatorn är 140A så den borde ju ladda batterierna relativt snabbt kan man tycka. Mvh. Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 5 Juni , 2020 Var mäter du - på batteriet med en voltmäter, eller via ett displayinstrument i en instrumentpanel eller liknande..? Hur var det tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 Juni , 2020 Hur vet du att skiljerelät är schyst? Borde vara samma spänning över båda batterierna, 12.9V är för lågta för att ladda förbukarbatteriet ordentligt. Har du kollat upp förbrukarbatteriets status? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christoffer90 1 Postad 5 Juni , 2020 (redigerade) mäter över batterierna med en fluke voltmeter. Batterierna är 1 säsong gamla. Är AGM som ska tåla urladdning. Kopplar jag loss kablen som går från skiljerelät till förbruksbatteriet så mäter jag 14,2V på skiljerelät precis som över startbatteriet. Har inte mätt över förbruksbatteriet tidigare så jag vet inte hur det har varit tidigare. Redigerad 5 Juni , 2020 av Christoffer90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 5 Juni , 2020 Vad händer om du först mäter med motorn av, och sedan startar motorn..? Det finns väl en prioritet i skiljereläet (det gör ofta det), först laddas startbatteriet fullt, sedan laddar förbrukningsbatterierna, eller? Det betyder att det kan ta ett tag innan förbrukningsbatterierna laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 Juni , 2020 19 minuter sedan skrev Christoffer90: Batterierna är 1 säsong gamla. Är AGM som ska tåla urladdning. Säger vem? 11.9V är lågt på AGM. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christoffer90 1 Postad 5 Juni , 2020 Skiljerelät kopplar bara ihop batterierna on/off. som sakt så har jag mätt att relät kopplar ihop färbrukningsbatteriet med startbatteriet. Det hörs även när relät knäpper till just efter start. jag vet inte hur det fungerar med AGM batterier om dom mår dåligt av att spänningen sjunker till 11,9V eller inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 5 Juni , 2020 2 minuter sedan skrev Christoffer90: jag vet inte hur det fungerar med AGM batterier om dom mår dåligt av att spänningen sjunker till 11,9V eller inte.. Alla batterier mår dåligt av att stå urladdade, dvs även AGM. 11,9 V är nästan helt urladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 Juni , 2020 7 minuter sedan skrev Christoffer90: jag vet inte hur det fungerar med AGM batterier om dom mår dåligt av att spänningen sjunker till 11,9V eller inte.. Fulladdade vid 12,8V och urladdade vid 11,8V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christoffer90 1 Postad 5 Juni , 2020 6 minuter sedan skrev Kane: Fulladdade vid 12,8V och urladdade vid 11,8V. Ok. Men även om batteriet är dåligt så borde jag väl se generators laddspänning när motorn är igång dvs 14,2V? Jag ska prova byta plats på batterierna och se om "förbrukningsbatteriet" fortfarande laddas med 12,9V. Misstänker nog ändå att skiljerelät är boven... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christoffer90 1 Postad 5 Juni , 2020 24 minuter sedan skrev Christoffer90: Ok. Men även om batteriet är dåligt så borde jag väl se generators laddspänning när motorn är igång dvs 14,2V? Jag ska prova byta plats på batterierna och se om "förbrukningsbatteriet" fortfarande laddas med 12,9V. Misstänker nog ändå att skiljerelät är boven... Följdfråga. Om skiljerelät behöver bytas ut, kan jag sätta dit ett skiljerelä som är 120A continuous och 140A max när jag har en 140A generator? Måste skiljerelät tåla 140A continuous? Mvh. Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 5 Juni , 2020 Det funkar säkert med 120 A continuous. Ganska många kör som jag med detta från Biltema https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser