Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
andersbe

Mariner/Mercury 6HP som Dör, råd o tips sökes. Rep.

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har ett problem med utombordaren en Mariner 6HK.

Har nyligen köpt, kom fram till att det är en modell år -87.

Såg bra ut, men efter jag körde hem den kom det ut vatten bladad olja, grå/slemmigt sörja

från ett hål på c:a 3mm på växelhus fästet, då fatta man att det var fara och färde.

Fick helrenovera hela vatten pumpen med nya packningar så nu funkar det.

Var ute och test körde motorn, växlarna funkade fint, den startade efter 3-drag.

Körde med knapp halv gas, släppte gasen för att där efter dra på lite gas men då dog den, blev

även svår startad fick använda chocken och den startade.

Håller man stadig gas så går den men släpper man den och drar på igen så dör den.

Misstänker att det är förgasar relaterat, tro att det är en WHC-39 förgasare som har membran pump.

Så min undran om någon vet om det kan vara membranet som är kasst, när man gasar ger den inte soppa?

Tacksam för förslag på problemet.🙄

MTQ4OTcy-d75a2a45.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, välj någon annan än att köpa reservdelar från mercurydelar.se, gjorde en beställning för två veckor sedan, dom har ännu inte behandlat Orden, dålig service, svarar inte på mail.!, hela sommaren går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är justeringsskruven på förgasaren korrekt inställd?

Är membranet i "choken" (ingen choke, utan en liten pump som sprutar in extra bensin i förgasaren inför start) helt och ok?

Är tändningsförsprånget korrekt inställt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu rivit förgasare, två små munstycken var igenslaggade, chock mekanismen var sladdrig, sliten, inväntar en packningssats med membran etc.

Chocken har en kombinerad ratt att vrida samt att dra ut, vrida i 3 olika steg, högre tomgång, mellan och låg tomgång, verkade fungera dåligt, mekanismen återfjädrande inte. Detalj 21.

 

Redigerad av andersbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev andersbe:

Har nu rivit förgasare, två små munstycken var igenslaggade, chock mekanismen var sladdrig, sliten, inväntar en packningssats med membran etc.

Chocken har en kombinerad ratt att vrida samt att dra ut, vrida i 3 olika steg, högre tomgång, mellan och låg tomgång, verkade fungera dåligt, mekanismen återfjädrande inte. Detalj 21.

 

Nej, precis. Vi har en i stort sett likadan motor, dock årsmodell 2004, men den verkar i vara konstruerad på samma vis. Nog mest utsidan som är ändrad.

Jag bytte det där membranet i "choken" för att alls kunna starta motorn kall utan att slita ut min arm. Före bytet kunde det ta flera tiotals drag för att få igång motorn. Efter startade den på första draget, eftersom pumpen fungerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arm detalj 21 har en styr stång som går till ett fäste som sitter under tändnings plattan (rörlig) som

jag såg inte gick tillbaka kan hända att man får sätta dit en fjäder så den går tillbaka.

Har nog att göra med förtändningen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sån här är inte dum, särskilt om du eller en tidigare ägare skruvat på lite saker utan att ha full koll. Jag använde en sån på vår motor och det gjorde en viss skillnad, men vår var inte så värst felinställd där. Det var mer förgasaren som behövde justering.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan har jag, vad ska förtändningen ligga på 8-10 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vår tror jag det var 8 till 35 eller nåt sånt. Men det var ett par år sen och jag minns inte exakt. Kolla i en servicemanual. Kan ju tänkas att det skiljer mellan 87 och 04 års modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta lite info. 8 grader tomgång c:a 36 grader vid 5000 varv.(6HP)

Får nog riva ner svänghjulet, tänd läges givaren är ju rörlig för förtändning den går

lite trögt, kan vara en massa skit som hindrar rörligheten.

Måste få allt mekaniska att funka nu stannar dom c:a 3-5 mm innan utgångsläget, lutar nog

att montera en mjuk fjäder i annat fall misstänker jag att det blir konstiga/olika varvtal!(tomgång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har man bytt alla packningar på förgasaren, man får se upp med en liten kula under chock-pumpen. Har även rivit ner svänghjulet och gjort rent den rörliga pickupen/hall-givare.

Monterade även en fjäder för att få gasen att gå tillbaka helt. En klar skillnad på rörligheten.

Nu är de bara att köra igång den och kolla tändningen samt varvtal med lampa och varvmätare, det får bli i morgon!

Några bilder.

Den långa fjädern, Lossade muttern med Tändstift hylsa 21mm

IMG_0032.JPG

Satte dit 2st M10 bult för att hålla  i mot med stor polygrip

IMG_0031.JPG

Hade en avdragare till bil som passade

IMG_0035.JPG

Hollde i mot med polygripen, lossade ganska enkelt.

IMG_0036.JPG

Här ser man spolarna samt pickupen/hall-givaren

IMG_0037.JPG

IMG_0038.JPG

Hall-givaren och dess styrring, skiten, rengjord och insmord med marin fet.

IMG_0039.JPG

Redigerad av andersbe
Kommentarer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en test idag och den håller nu exakt 8 grader, funkar vid pådrag samt släppa gasen.

Har en liten tendens att misstända går inte 100% rent, frågan är om det är CDI-Boxen som spökar?

Slow= c:a 700n, mellan c:a 900n, snabb tomgång c:a 2400n, utan gas.

 

Efter som jag har ekolod och batteri vill jag gärna ladda batteriet, finns uttag inne under motor huven

en skruv plint, gjorde en mätning, tomgång (växelspänning) 1v, mellan, 5v och hög tomgång 17v samt full gas c:a 4500-5000n = 32volt.

Återkommer närmare om detta, ladda batteri och med bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade skaffat en liten solpanel och billig regulator för att ge ström till batteriet och dina elprylar. Du behöver ju ändå skaffa en regulator av nåt slag för att hantera det du får ut från motorn. Då kan du lika gärna skippa det besväret och lägga en slant på solpanel i stället. Tycker jag! :)

Vi har 2x45 W solpanel på vår båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tändstift fråga, på motorn satt det tändstift NGK BU8H men enligt rekommendationer ska det sitta

NGK BP8H-N-10, kan det vara där av att den misständer?

 

Tändstift BU8H, utan gjord elektrod.

 

BU8H_Tändstift_1a.jpg

Kollade på Biltema angående solpanel, dyrt, 2.5A, kan få ut 4-4,5A.

Redigerad av andersbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa Surface Gap rekommenderas inte längre. Sätt i NGK BP8HS10 (BP8HS med förinställda med 1 mm gap) istället. Dessa finns med som alternativ i reservdelslistan till din motor och är betydligt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev andersbe:

Tändstift fråga, på motorn satt det tändstift NGK BU8H men enligt rekommendationer ska det sitta

NGK BP8H-N-10, kan det vara där av att den misständer?

 

Tändstift BU8H, utan gjord elektrod.

 

BU8H_Tändstift_1a.jpg

Kollade på Biltema angående solpanel, dyrt, 2.5A, kan få ut 4-4,5A.

Här är två prylar. Solen laddar hela dagarna, och ett lagom stort batteri har buffert nog under körning för att driva din elektronik tillsammans med den laddning panelen ger hela tiden.

https://www.seasea.se/båtel/solpaneler/solpaneler-hårda/solpanel-25-w-sunwind#aw_source=ps-4c123054-4deb-47d9-b4fe-3be212d21839|solpanel|pos:10|per:false

https://www.seasea.se/båtel/regulatorer/regulator-pwm-10a-novostar#aw_source=ps-4c123054-4deb-47d9-b4fe-3be212d21839|solpanel|pos:5|per:false

f

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är intressant med solpaneler och för större båtar, har bara en gummibåt, 3.5M,  har kollat vad jag behöver för att få till det, en likriktare 10A/1000v = 35:-Kr, DC-DC-regulator med USB samt ladd kontroll, stänger av sig vid full laddning, kan ställa volten till 13.8v UT med Digital display samt

ställa max ström ut, 4A eller mindre, denna modul kostar 89:-Kr. med frakt, för allt c:a 200:-, passar mina behov och fiske turer, kommer med bilder, installation.

Beställt nya tändstift, misstänker att BU8H är boven i dramat, kräver hög gnist spänning!

Redigerad av andersbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde inte att det handlade om en så liten båt. Då kanske till och med turerna är så korta att du knappt behöver ladda alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett batteri på 7Ah laddas ur ganska snabbt, större batteri  blir bara klumpigt, tar plats,

Ekolod tar sin ström. Även bra om man sätter motorn i en annan båt, lanternor etc.

Blir nog bra om inte annat billigt mot original delar, Likriktare 380:-, Regulator. 600:-.

Likriktare:

 

likriktare.jpg

Regulator:

Voltregulator_1a.jpg

Redigerad av andersbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 Ah!? Trodde du hade ett vanligt batteri på 55-90 Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen start motor på Marinen, har inget behov av så stort batteri, glömde det att jag har en

kyl-box som drar 1.5A + ekolodet på 1.2A så det kommer att ladda ut batteriet rätt snabbt. får man

då ut 4A från motorn kommer batteriet att laddas rätt snabbt.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-04 vid 15:48 skrev andersbe:

Tips, välj någon annan än att köpa reservdelar från mercurydelar.se, gjorde en beställning för två veckor sedan, dom har ännu inte behandlat Orden, dålig service, svarar inte på mail.!, hela sommaren går!

Fick du dina delar? Har försökt kontakta dem via Mail och telefon utan framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ett batteri på 7Ah och räknar med att en 4 A generator skall ladda upp batteriet.

Jag tror detta kommer funka dåligt av två skäl.

 

- Effektiv laddning fordrar en spänning över 14 V. Sannolikt kommer generatorn inte leverera detta ens om bara kylboxen samtidigt är ansluten.

 

- Blybatteriets förmåga att ta emot laddning avtar snabbt med stigande laddningstillstånd. Jag har inte letat upp någon exakt siffra, men gissningsvis kan du som bäst räkna med att battteriet kan ta emot 4 A upp till 70 % av kapaciteten. Det tar flera timmar innan batteriet är fullladdat.

 

Jag skulle mäta upp hur detta funkar med billigast möjliga likriktarbrygga, för att få koll på vad du kan förvänta dig av laddning. En regulator känns som overkill i det du försöker åstadkomma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri med 7Ah fodrar endast laddning 0.5A, den tar den ström den behöver, resten går till

inkopplad utrustning och med fast 13.8volt, man bör hålla denna spänning det är inte all utrustning

som klarar högre in spänning, om man vill koppla in radio/stereo/ekolod etc.

Fördelen är att regulatorn är ställbar om man bara är ute efter att ladda batteri kan man ställa

spänningen till 14.5volt samt max 4A.

Börjar man med ett fulladdat batteri är det inga problem, batteriet kan avge 7A i en timme, brukar

inte fiska längre en timme på en och samma plats.

Ser inga problem som ni föreskriver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev andersbe:

Fördelen är att regulatorn är ställbar om man bara är ute efter att ladda batteri kan man ställa

spänningen till 14.5volt samt max 4A.

Såvida regulatorn inte är en DC-DC omvandlare, vilket jag inte tror, så kommer du sannolikt inte kunna uppnå de 14,5 Volt du strävar efter, då spänningen aldrig kan bli högre än generatorn förmår leverera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Testade likriktaren i dag, stötte på patrull, det kom ut över 50volt vid nästan fullgas och det passar inte regulatorn som klarar 36volt in, får nog sätta dit en spole som delar spänningen med 2 då skulle

det bli 25-30volt.

I Söndags var jag ute och testade motorn efter att byttat tändkablar, tändhattar och muffar samt Tändstift från Biltema ett måste om man ska använda deras tändhattar som kräver skruv anslutning på tändstiftet på

original tändstift sitter hatten fast ej delbar.

Fungerade alldeles utmärkt, körde hela dagen, startade efter ett ryck så

Biltemas likvärdiga tändstift är det inget fel på som någon påstår!!

Redigerad av andersbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du DC mätte på utgången från likriktaren obelastad så kan nog instrumentet visa lite vad som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara en ide!, om man har 50volt och vill ha max 30volt, ett motstånd med max 0,020A skulle

bli 1000Ohm(1K) och 0.5Watt effekt förlust, får ta och prova det.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår inte hur du tänker.

Koppla in batteriet till likriktaren. Belasta batteriet med en lampa på 5-10 W. Om batteriet är fulladdat så vänta 5-10 min. Möt spänningen på batteriet. Starta motorn och mät spänningen igen. Vad blev resultatet? Jag lovar att det inte blir 50 V.

 

BTW 10000 Ohm är 10 kOhm.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...