Geo 1 Postad 2 Juni , 2020 Hej! Har precis köpt en Wellcraft Eclipse 210 tidigt 90-tal och noterade att när man drar på lite blir det väldigt tungt att vrida ratten till höger. Vänster går den väldigt lätt och fint. Nån som känner igen detta och vet vad som kan vara problemet? Linus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 2 Juni , 2020 Ja det beror på åt vilket håll propellern roterar. Det vanligt att båtar med drev drar åt styrbord under acceleration. Det förekommer även ofta att styrningen har en friktionsbroms på vajern/kabeln som skall stävja denna olägenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 3 Juni , 2020 Vad är det för motor och drev? Har du inte servostyrning ska det finnas en trimfena som man kan justera så att man får bort det mesta av problemet. Om du har kabelstyrning kan det vara styrkabeln som kärvar. De brukar kärva mer när styrväxeln trycker kabeln, än när den drar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 3 Juni , 2020 Det är en Mercruiser 5,7 med Alpha One-drev. Tror inte det är servo, lite för gammal båt, så antar att att det är kabelstyrning. Är det nåt som en endast halvbra hobbymek kan fixa? Låter inte så avancerat. Nån koll på var man kan hitta dessa kablar. Runt drevet antar jag? Bifogar en bild. ”Paddlarna” ute på sidorna till höger och vänster om drevet, tanken slog mig att om en av dom är något högre är den andra skulle det tänkta att det skulle bli trögare att svänga, men där kanske jag är helt fel ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 3 Juni , 2020 Kolla först om du har servostyrning. Nästan alla Mercruiserdrev har det. Om du tar en bild i motorrummet bakom motorn, så kan man avgöra om du har servo eller inte. Om du inte har servo, ska anoden under antiventilationsplattan på drevet ha en trimfena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 3 Juni , 2020 Ok, fixar en bild efter jobbet imorgon. Uppskattar engagemanget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 6 Juni , 2020 Knäppte några bilder här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 6 Juni , 2020 Det är servostyrning du har. Det sitter en remdriven pump i framkant på motorn. högst upp på pumpen finns ett lock till oljebehållaren. Kolla att det finns olja i behållaren. I locket finns en oljesticka. Det ska vara ATF-olja, eller Power steering fluid i pumpen. Det kan också vara ventilen i servocylindern som kärvar. När man drar ratten lite fram och tillbaks ska fästen som styrkabeln är fäst i servocylindern röra sig lite i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 6 Juni , 2020 Toppen, skall utforska närmre imorgon! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 6 Juni , 2020 2020-06-03 vid 17:41 skrev Geo: Bifogar en bild. ”Paddlarna” ute på sidorna till höger och vänster om drevet, tanken slog mig att om en av dom är något högre är den andra skulle det tänkta att det skulle bli trögare att svänga, men där kanske jag är helt fel ute? "Paddlarna" på styrbord och babordsidan tycker jag ser ut som trimplan, som kan påverkas med strömbrytare/strömställare från båtens instrumentbräda, det brukar stå "bow up" respektive "bow down" på dessa knappar. Ett mycket praktiskt hjälpmedel som påverkar och förbättrar båtens gångläge i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 7 Juni , 2020 Hittade behållaren. Snustorrt. Ska fylla på imorgon så hoppas vi detta löste problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 7 Juni , 2020 Förmodligen är det oljeläckage någonstans i systemet, men det ser du när du fyllt på olja och startar motorn. När du startat ska du vrida ratten sakta mellan ändlägena för att få ut luften i systemet. Nivån i behållaren kommer att sjunka så du måste efterfylla. Pumpen behöver olja för sin smörjning. Hoppas inte pumpen har tagit skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 7 Juni , 2020 Håller tummarna för att det förblir torrt. Det visar sig imorgon. Tack så mycket för input!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 8 Juni , 2020 Nu är det påfyllt. Precis som du sa Rollen så sög systemet upp ganska mycket efter att jag startat motorn och vridit på ratten ett tag. Toppade upp den igen och körde samma procedur en gg till och då behövde jag bara hälla i en skvätt till. Sen höll den sig på sträcket efter tredje vändan. Och det var torrt och fint ända från behållare till stagen. Och ratten känns genast mycket lättare att vrida på. Men hade inte tid att bege mig ut. Det kommer ske imorgon. Så spänningen är olidlig (för mig iaf) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Juni , 2020 Vad bra att det löste sig. Men sannolikt har du ju en läcka någonstans eftersom hydraulolja inte bara försvinner spårlöst. Min erfarenhet är att det kan läcka ytterst litet (eller mer) längst akterut vid styrcylindern, eller i dessa anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 8 Juni , 2020 Ska ta en närmre titt där imorgon när jag tar en tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Juni , 2020 2 minuter sedan skrev Geo: Ska ta en närmre titt där imorgon när jag tar en tur! Bra! Bara att nagelfara alla slangar och kopplingar, och ta med en flaska med hydraulolja att fylla på med efterhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 9 Juni , 2020 Båten svängen som en dröm nu! Tack för svar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser