cocos 1 Postad 1 Juni , 2020 Ny båt nya problem..... Har en Honda 50hk 4 takt förgasarmotor, som startar fint men när jag ska gasa på så hackar den upp hela vägen upp till toppfart, sedan va ja ute och trolla i ca 3 timmar och tog upp alla spön och skulle gasa på upp mot båtrampen men den orka inte för fem öre den höll på och dö när jag gasar på och kommer inte över 10 knop. stängde av den och starta igen och den starta hur fint som helst men vill inte upp i hastighet. Misstänker att de kan ha något med bränsle eller luft ? Åkte till biltema och köpte nytt lock till tanken för och se om luftskruven va dålig men samma fel återstår.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 1 Juni , 2020 Kan också tillägga vilket jag kom på nu att den sotar mycket svart rök, stiften är svarta trots nya, fel olja i kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Juni , 2020 6 timmar sedan skrev cocos: Kan också tillägga vilket jag kom på nu att den sotar mycket svart rök, stiften är svarta trots nya, fel olja i kanske ? Om du inte överfyllt motorn med olja så är förklaringen högst sannolikt att den får för mycket bränsle. Att felet skulle vara fel olja är väldigt osannolikt. Av din beskrivning framgår att alla stift är svarta. Den mest sannolika förklaringen till detta är att anordningen som tillför bränsle vid kallstart ligger kvar även efter det att motorn blivit varm. Din motor har en automatisk så kallat Start Enrichment (SE) system, att trycka in nyckel eller på annat sätt försöka choka motorn är alltså meningslöst, det är bara att vrida på nyckeln. SE ventilen på din motor är nummer 18 i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/honda/outboard-by-year/2007-and-later/bf50ak0-xrta-vin-bazs-3700001-to-bazs-3799999/carburetor SE ventilen består av ett litet elektriskt värmelement som värmer en vaxtermostat i sin tur skjuter ut en metallpinne som stänger av den extra bränsletillförseln. Värmeelementet får sin ström från motorns generatorn, så det börjar bli varmt så snart motorn startar och hålls sedan varmt så länge motorn går. Jag har inte data för ventilen men förslår att du testar den på följande sätt. 1. Mät SE ventilens resistans. Bör gissningsvis vara området 20 -80 Ohm. 2. Mät spänningen från generatorn. Ställ in AC på multimetern bör vara över 12 Volt. 3. Demontera SE från förgasaren. Koppla in 12 V till SE från t.ex. ett bilbatteri (spelar ingen roll hur du kopplar plus resp. minus). Pinne skall nu röra sig utåt. När den slutat röra sig, mät pinnens utstick. Du bör kunna Googla fram hur långt utsticket skall vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 2 Juni , 2020 (redigerade) Hallå! Tusen tack för svar, ska prova senare i eftermiddag!! Kan tillägga har de med att motorn drar mer soppa? För hade en annan båt och motor förut dock 30 HK fyrtakt men den drog inget denna sög i sig betydligt mycke mer bränsle Redigerad 2 Juni , 2020 av cocos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Juni , 2020 Ja, det leder till högre bensinförbrukning som kan vara betydande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 2 Juni , 2020 (redigerade) Hej igen! Har tittat på båten, och kompen är lika på alla cylindrar, stiftet till cylinder 1 och 2 uppifrån var svarta och de nedre såg bra ut. Var även bensin i oljan, och tog ur SE och försökte mäta och den rör sig ca 3mm, I och med att den ger bensin till förgasar 1,2 och sedan 3 känns de som de kan vara den som är boven i dramat? Ohm 23 Vac 16 Redigerad 2 Juni , 2020 av cocos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser