Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Skeppskatt

Vattenstänk från aktern. Aquador 23ht

Rekommendera Poster

Nu när jag ändå  i farten med inlägg så frågar jag er med kunskaper. 

Om jag kör vår Aquador 23 ht  över 20 knop med kapellet nere så stänker det in små vattendroppar från aktern ända fram till styrplatsen. Inga mängder så klart men som lätt dugg. Sjukt irriterande och oskönt. Är det normalt pga HT-konstruktionen eller? Trimma ut eller ej påverkar inte. Har trimplan också men det bör ju inte påverka. Går fint i vattnet annars tycker jag.  Nån med samma båt och samma problem? Nån med annan båt och samma problem? 
Hade inte samma problem med vår Flipper 640 ST. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara så att det är rykvatten från bogen som liksom hänger en stund i luften för att sedan sugas in I undertrycket som bildas av fartvinden akter om midskepps eller vid akterspegeln?

Jag ser och känner av detta fenomen  när jag går mot vinden med min något större båt i hastigheter över femton knop.
Det är flera saker som påverkar detta, framförallt är det väl hur väl bogen är utsvängd och om det finns stabiliserande steg eller stringens under vattenlinjen som blottas vid planing, där det kan bli en stimma vatten som höjer sg och viker sig ut från båten.

Det blir ju sällan snyggt med stänkskärmar eller ”stänklappar” på båtar.
Eller så säger man som ”Roy” i ”Macken” 

-Du vet det beror ju på hur du kör, vet du.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...