Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
MartinHeed

Varmvattenberedare med luftvärme

Rekommendera Poster

Hej!

Har en varmvattenberedare som man kan ansluta till den luftburna dieselvärmaren, går alltså en stor kanal rakt igenom beredare. 
Om jag vill koppla in den för att värma vattnet med värmaren, ska jag låta luften strömma igenom och sen ut till ett utblås t.ex. eller plugga utgången och bara låta luften gå in i kanalen? Blir kanske överhettat då efter en stund om luften inte kan ta vägen någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MartinHeed:

Hej!

Har en varmvattenberedare som man kan ansluta till den luftburna dieselvärmaren, går alltså en stor kanal rakt igenom beredare. 
Om jag vill koppla in den för att värma vattnet med värmaren, ska jag låta luften strömma igenom och sen ut till ett utblås t.ex. eller plugga utgången och bara låta luften gå in i kanalen? Blir kanske överhettat då efter en stund om luften inte kan ta vägen någonstans?

Du får fixa en extra kanal som går rakt igenom och ut, om du inte vill ha in värmen.

Känns som rätt ineffektivt sätt att värma vatten ifs.

Smart ändå att ha växlare så du får varmvatten samtidigt som värmaren behövs.

Jag håller precis på och experimenterar med att skicka solöverskott till vvb. Hade hyfsat varmt vatten igår när jag kom t båten trots att båda kylboxarna är igång. Trevligt med varmvatten utan att behöva landström

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Du får fixa en extra kanal som går rakt igenom och ut, om du inte vill ha in värmen.

Känns som rätt ineffektivt sätt att värma vatten ifs.

Smart ändå att ha växlare så du får varmvatten samtidigt som värmaren behövs.

Jag håller precis på och experimenterar med att skicka solöverskott till vvb. Hade hyfsat varmt vatten igår när jag kom t båten trots att båda kylboxarna är igång. Trevligt med varmvatten utan att behöva landström

Ok, tack för svar. 
Förstår att det är ineffektivt men trevligare att köra värmaren en stund än att dra igång motorn. 

Sätter en slang på den då och sen låter luften gå igenom och sen ut i stuvfacket där den sitter så värms hela utrymmet runt den också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...