Stevemedselcon 7 Postad 27 Juni , 2005 vad säger lagen egentligen om sjöfylleri? Finns det promillegräns på sjön? Tvistar här med Kalle kanin om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-JB- 0 Postad 27 Juni , 2005 Om jag inte minns fel så är gränsen för grovt sjöfylleri 1,0 promille. Någon undre gräns för sjöfylleri finns inte, utan det hänger på om man bedöms kunna framföra sitt fartyg på ett säkert sätt eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 27 Juni , 2005 Så det innebär i klartext att man kan ta sig ett par stänkare o köra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 27 Juni , 2005 Det finns på förslag en ändring ner till 0,2 promille som ligger på riksdagens bord och väntar. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 27 Juni , 2005 Ja & nej. Att det inte finns någon undre gräns innebär att det är en ren nollgräns och till skillnad mot på land (0.2) också är en ren bedömningsfråga. En medelman förbränner ca 2cl sprit/h. Ett par stänkare (4:or) ca 4h´s förbränning, en starköl (= ca 6.5cl 40%) 3-3.5h. Finns också formler för hur man räknar bakåt från intag till utandningsprov... Bedömningarna står som bekant ordningsmakten för, i mina trakter är dom sällsynta till havs, MEN i praktiken innebär det att Du kan blåsa 0.1 och dömas för sjöfylleri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 27 Juni , 2005 Så länge man kan framföra sin båt på ett korrekt sett så tror jag inte du får något om du blåser med under en promille. Men händer det däremot något och du har det minsta utslag så ligger du pyrt till. Har för mig de var så de sa i helgen. Vi hade diskussionen uppe då men man var ju lite på lyset under midsommar så jag kommer inte ihåg hur dommen löd. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 28 Juni , 2005 Jag ringde och frågade sjöfartsverket förra året och det finns ingen promille gräns, men du skall kunna framföra båten utan problem. annars haffar dom dig om dom ser dig köra som en landkrabba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 Juni , 2005 Visste det skulle komma ett svar av denna typ....men frågan är väl fri va? En diskussion uppstår och man vill veta reglerna...inget konstigt i det,även om jag håller med dig i sak. Jag visste faktiskt inte reglerna om detta och det kan vara bra att veta även om man inte tänkt kröka själv o köra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 28 Juni , 2005 Lägger inga andra värderingar i svaret avseende att köra påverkad. Men Steves 2:a fråga var om man kan ta sig [KUR]ett par stänkare[/KUR] och köra. Svaret är fortfarande otvetydigt ja, efter 4h är alkoholen borta och Du är inte dagen efter el har nedsatt förmåga om vi pratar om 8cl alkohol på det sätt som jag som normalkonsument dricker en whiskey dvs 0.5-1h per 4cl. Efter en blöt midsommar är det en helt annan historia och då skall man inte laborera med förbränningshastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 Juli , 2005 Hämtat ur Sjötrafikföreskrifter. Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 8 Juli , 2005 Sådär ja, lite ordning. Precis detta gäller, notera att det står sjöfylleri. Vid halter över 1 promille så döms man för grovt sjöfylleri. Angående tidigare diskussioner om man kan ta en stänkare eller två och sedan köra båt så är det upp till respektive befälhavare anser jag. Jag som kommer att möta dig som druckit struntar faktiskt i om du druckit eller inte så länge du framför ditt fartyg enligt gällande regler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 Juli , 2005 Nu skall vi släcka elden med bensin... Jag sällar mig till den skaran som inte rör en droppe om jag skall framföra något överhuvudtaget men det kan alltid vara intressant att se vad man borde kunna peta i sig... [LINK]http://www.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 Juli , 2005 Tyvärr verkade inte länken att fungera längre. Det var en enkel promilleräknare från Aftonbladet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 21 Juni , 2006 tänk vad två små öl kan ställa till det, dyrt blev det också 25.000.- styck http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,845526,00.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 21 Juni , 2006 Måste ha varit 2 små hur jävla starka som helst öl då med tanke på promillen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 21 Juni , 2006 Repotage om detta i DN http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=234,Webbteve,toolbar=no,menubar=no, resizable=yes, location=no, width=900, height=600 /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2006 Av egen erfarenhet vet jag att jag inte har samma motorik när jag druckit en enda starköl. Jag gjorde en skaplig reva i skrovet mot betongbrygga med pålandsvind när vi skulle lägga till för tankning med hyrd båt. Istället för att lägga i backen körde jag framåt så båten gjorde lite fart när den la sig vid bryggan och korvarna åkte upp. Sedan dess gäller full avhållsamhet så länge båten inte ligger still. Skulle tro jag hade c:a 0,1 promille då starkölen hade intagits två timmar tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 21 Juni , 2006 alla kan göra fel ibland, Men man ska väl aldrig skylla på spriten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser