Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Maris

CG Pettersson ihop torkade bord

Rekommendera Poster

Hej! 

Tänkte börja med ett gammalt projekt! 

Men .

Har någon ideer om hur jag skall täta mellan borden när dessa har torkat ihop rejält? Jag har sprickor som är 5mm  å hela båt längder. Kan dessa svälla igen? Jag skall oxå byta några spanter, skall jag byta före eller efter den är tät igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla knep är att lägga väl genomdränkta trasmattor inuti skrovet, och sedan dagligen bevattna dessa med trädgårdsslangen.

Att varje vinter när det är som torrast spruta linolja med bevattningsspruta inne i båten.

Att ställa upp den på en grus- eller gräsplan vintertid, aldrig på värmereflekterande asfalt!

 

Om borden kan torka ihop igen är ju svårt att svara på, beroende hur långt torkan har fortskridit.

Förr i tiden såg man ibland träbåtar som på våren låg i marvatten med motorer och inredning uttagen för att borden skulle få chans att svälla igen.

 

Det är väl så långt mina träbåtskunskaper sträcker sig, måhända kan någon annan ge dig tips om spantbyte etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den boken gör träbåtsrenovering till någonting fenomenalt svårt och komplicerat.

Trä är trä då som nu och är en bit dålig är det bara att byta ut den mot en ny likadan. Råvaran växer i skogen. Svårare än så behöver det sällan vara.

 

Är båten klinkbyggd eller kravellbyggd?

 

Sprickor på 5mm längs hela bordlängden sväller knappast igen ordentligt. Dessutom försvagar de skrovet. Antingen byter man bord eller så fräser man upp sprickan och passar in en ribba och limmar fast. Jag kan byta bord och det är väldigt arbetsdrygt men egentligen inte särskilt svårt.

Jag har aldrig fräst upp och reparerat sprickor men jag har hört från mycket trovärdigt håll att det går om man kan konsten. Jag vet inte hur svår den konsten är.

 

Är spanten som skall bytas sågade eller basade? Om de är sågade är det rakt eller krokvuxet virke?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej du ska inte spruta linolja inne i båten. Sen tycker jag att du kan prova att lägga in mattor som du sen blöter. Spanten kan du väl vänta med tills du fått bordläggningen tät, om det inte är många som är av vid samma bord. Jag skulle se till att mattorna aldrig torkar och ev. ge utsidan av botten lite vatten då och då. Om det sväller igen så mycket att du kan sjösätta så gäller följande. Ta upp båten i månadsskiftet september / oktober. Se till att det inte står vatten samlat någon stans. Bort med durkar och lämna luckor öppna. Täck båten så långt ner mot marken du kan för att vinden inte ska torka ut båten för mycket. Flera (många) lager färg och fernissa skyddar mot uttorkning. Sjösätt i slutet av april eller tidigare. En träbåt som står för länge på land är inte bra alls!

Om bordläggningen inte sväller igen så är det väl nåtlimning som gäller. Fräsa eller såga i nåten och limma i kilformade lister. Sen mycket rå linolja för att det inte ska svälla för mycket.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren , den är kravellbyggd och med basade ek spant vart 3 spant är av metall. Men skall jag byta/fixa knäckta spant före jag tätar borden / försöker få borden att svälla? Båten är 106 år gammal och har varit många år på land nu , så jag har sprickor mellan nästan alla bord i botten. Det är problemet nu just.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang oljning inifrån behöver det inte vara rätt eller fel. Beror ju helt på båttyp och hur den är behandlad. Men ha i åtanke om du oljar tidigt i processen så kommer den svälla mycket långsammare dock blir den tät så går den inte isär så fort igen heller.  Då den är kravellbyggd kan det vara läge att kolla hur nitningen ser ut, det kan vara en av orsakerna att gliporna blir så pass omfattande.  Ibland går det dra åt de befintliga nitarna och några kommer du garanterat få byta på en så pass gammal dam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Ang oljning inifrån behöver det inte vara rätt eller fel. Beror ju helt på båttyp och hur den är behandlad.

Jo men om det är en Pettersonbåt så är den troligen målad med Danbolin invändigt under vattenlinjen och fernissad över. Spruta linolja då med en trädgårdsspruta skapar ju endast en massa helt meningslöst merjobb med att städa upp efteråt.

Hur menar du att det går att "dra åt nitarna"?

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev susy:

Jo men om det är en Pettersonbåt så är den troligen målad med Danbolin invändigt under vattenlinjen och fernissad över.

Snarare brukar det vara blymönja under vattenlinjen, och linoljefernissa över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Snarare brukar det vara blymönja under vattenlinjen, och linoljefernissa över. 

Linoljefernissa 😊 Det var ett tag sen. Jag har nog inte sett en träbåt med blymönja invändigt. Däremot på utsidan. Alla båtar jag sett sen 40 år tillbaka har har haft Danbolin, eller V-danbolin som den hette då. Den var röd som blymönja. Använde själv blymönja på min träbåt, utvändigt, tills det inte gick att köpa typ början av 90,talet. Hur många Pettersonbåtar med linoljefernissa och blymönja har du stött på, om man får fråga?

 

Även om så gör knappast sprutningen av linolja något nytta. Det var det som var det viktiga i mitt svar.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev susy:

 Hur många Pettersonbåtar med linoljefernissa och blymönja har du stött på, om man får fråga?

 

Även om så gör knappast sprutningen av linolja något nytta. Det var det som var det viktiga i mitt svar.

Inte så många - men jag har å andra sidan inte hållit på med båtar som helt klart är ladufynd, med tanke på hur mycket den har torkat isär. Men blymönja är inte alls ovanligt i äldre båtar, snarare tvärt om.

Se nedan, från "Träbåtsakuten"...

bild.png.b6215bfd34144d1772eb97958349b9bb.png

Och jo - om det är linoljefernissat invändigt så är det måååånga lager linolja, och blymönja är linoljebaserat, så i de lägena är det faktiskt befogat att linolja invändigt. Det var också det som rekommenderades på "Tips och Trix"-sidorna i numer saliga Träbåtsakuten som man kan hitta med lite sökande i webarkiven, https://web.archive.org/web/20070227194532/http://www.trabatsakuten.nu/
 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo det finns båtar som är målade med blymönja invändigt under vattenlinjen. Troligen många. Jag har haft en eller flera. Men. Utanpå det är det (V) Danbolin eller annan färg. På friborden invändigt finns det säkert båtar som är fernissade med linoljefernissa. Men, om någon ber om råd hur hen ska behandla sin träbåt så ger man inte rådet att med en trädgårdsspruta ge insidan ett lager linolja då och då. Dom allra flesta båtar har (som jag skrev ovan) en färg och en fernissa på insidan av skrovet. Det är väl inte så smart att spruta linolja på färgen? Det skulle bli ett helvete att städa upp helt i onödan. Om man har en båt som är "trären" invändigt så kan det säkert vara smart att spruta på linoljan för att sen torka bort överflödet. Om jag inte gör mig förstådd nu så vet jag inte vad.

 

Edit: såg nu att posten där "trädgårdssprutan" rekommenderades är borttagen.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att fixa de sprukna spanten👍🏼. Har nu själv också tänkt🤔 till lite och konstaterat att jag måste få stabil form på båten före jag tätar/sväller den! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tredje spant är av metall som är nitad med järn nitar som naturligtvis har rostat. vissa har "krupit" ur trät.

Nu undrar jag om jag borde ta bort alla rostade nitar ur trät, "smittar" rosten till trä? kan dom sitta kvar och jag gör bara nya plugghål där det behövs och skruva rostfri skruv och mutter från insidan?

Hur skulle ni ha gjort? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Maris:

gör bara nya plugghål där det behövs och skruva rostfri skruv och mutter från insidan?

Spontant avråder jag från att blanda vanligt stål (för det är väl det metallspanten är tillverkade av) med rostfritt. Du får en perfekt korrosion av spanten.

Använd samma material i skruvarna som i spanten.

 

PS

Jag har aldrig renoverat någon träbåt, men har bra koll på galvanisk korrosion.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ! 👍bra att veta, men menar du att stål spanten rostar mera/snabbare om jag annvänder rostfri skruv?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka få bort de gamla nitarna om de är dåliga och sätta nya i samma hål. Borrar man in lika många nitar till och pluggar dem har man ju försvagat bordet rejält. Så kan man säkert göra med något enstaka bord där man av någon orsak inte kan få ut en gammal nit men jag skulle inte göra det regelmässigt.

 

Det låter vettigt att åtgärda spanten först. Jag vet ingenting om kravellbyggen och i synnerhet inte om kravellbyggda småbåtar men sunt förnuft säger ju att man måste ha ett visst tryck för att få täta nåt och för att stå emot det trycket behövs friska spant.

 

I bräckvattnet här uppe i Kvarken har jag sett järn och rostfritt som har varit blandat utan att rosta bort alltför snabbt men söderut har ni saltare vatten så där är jag illa rädd att det skulle sluta med förskräckelse. Spontant skulle jag föredra varmförzinkade nitar eller skruvar i järnspant.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...