Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Norman82

Koppla ur Nautilock

Rekommendera Poster

Hej

 

fick problem igår med Nauti Lock i båten. Den vägrar låsa upp startspärren. 
Någon snäll själ som vill hjälpa mig. 
Såklart lite panik då jag planerat en båttur imorgon. 
har mailat Marineprotect och väntar svar därifrån också. 
Dock läst negativt här på forumet om Nauti Lock och lite seg support. 
 

Bifogar bilder på dosa och mottagare. 
har ingen pinkod på något kort som jag läst om 
 
har testat med bägge dosorna/sändarna. Funkar inte med någon av dom. Igårkväll funkade det efter typ 50st start försök 😤

C919129C-E7C4-47A9-9533-ECA8FC7849F3.jpeg

ED6619E4-4B3F-485B-9BFD-F2A6124C75D3.jpeg

B1A67AC5-D622-4BD3-8C1B-76F273032C90.jpeg

9C936DF6-76EB-4B5F-918B-33481055066E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova göra själva nautilocken strömlös, ex ta bort polen från batteri, detta löste det för mig när den strulade. 

 

Jag monterade själv bort enheten, bara leta upp dosan sen följa sladdar och skarva ihop "orginalsladdarna" igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Testade först göra den strömlös i 2minuter, ingen skillnad. 
Testade sedan i 4h. Ingen skillnad. 
 

Men helt plötsligt igår, när jag rivit runt bland alla kablar och prylar. Då fungerade det helt plötsligt. 
 

Har testat nu inatt att ha den strömlös hela natten. 
 

Fick tag på marineprotect, de svarade både på Mail och telefon. Men d var inte mycket till hjälp. 
De förklarade dock att det som ser ut som en väldigt stor tändspole, där typ 15st svarta kablar, 2st bruna, 2st gråa och en gul och en röd går in i. Det är själva startspärren. 
 

Jag tror d slutar med att jag får dra nya kablar enligt original elschema. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min va en svart liten dosa med 6 kablar in i dosan tror jag, var väldigt enkelt att se hur de installerat och sen bara skarva original kablar. Men detta va på en utombordare så kanske enklare att hitta boxen. 

 

Sen strömlös va jag tvungen att ta strömmen från batterierna då den inte gick på huvudströmmen utan direkt på batteri. 

 

Men det är många som klagat på nautilock och de har slutat sälja den som jag förstår. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har också fått problem med min Nautilock. Batterierna i fjärrkontrollen tar slut på nolltid av någon anledning. Tänkte att jag skulle koppla ur den. Du skriver att det inte var så svårt. Jag har hittat själva dosan under motorkåpan. Jag har en utombordare. Sladden från lysdioden framme vid panelen på båten ledde mig dit. Men om du har något tips på hur de kopplade ur den så vore jag tacksam. Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sen detta så kommer inte riktigt ihåg exakt.

 

Jag har för mig att jag kröp bara alla sladdar sen såg jag ex en röd sladd var klippt och skarvad in på två av dosans kablar. Så då skarvade jag bara ihop den röda igen, osv. Det va rätt självförklarande för de stämde med längd och färg etc. 

 

Bara dra fram allt så gott det går så tror jag du ser lka som ska skarvas ihop. 

 

Vissa av dosans kablar går till diod, ström etc så tror det bara va en el två orginal kablar som kapats. 

 

Lycka till!

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för att du tog dig tid att svara så snabbt. Jag ska testa och följa kablar så kanske ger sig naturligt som du säger. Du gav mig i alla fall hopp om att slippa lämna in. Ingen båtfirma jag vet som inte tar väldigt mycket betalat och dessutom har de inte tid nu. / Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev matslindroos:

Hej! Tack för att du tog dig tid att svara så snabbt. Jag ska testa och följa kablar så kanske ger sig naturligt som du säger. Du gav mig i alla fall hopp om att slippa lämna in. Ingen båtfirma jag vet som inte tar väldigt mycket betalat och dessutom har de inte tid nu. / Mvh Mats

Det löser du! 👍 

 

Allt har varit löst när de installerat så du kommer förhoppningvis se rätt enkelt vart kablarna går.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/31/2024 at 8:57 PM, matslindroos said:

Hej! Tack för att du tog dig tid att svara så snabbt. Jag ska testa och följa kablar så kanske ger sig naturligt som du säger. Du gav mig i alla fall hopp om att slippa lämna in. Ingen båtfirma jag vet som inte tar väldigt mycket betalat och dessutom har de inte tid nu. / Mvh Mats

Jag hakar på den här tråden då jag också fått problem med min Nautilock. Vad jag kunde se i min motor var det bara två kablar att koppla ihop igen, sedan 2-3 att klippa loss då de var anslutna på + resp jord och ytterligare en. Jag kommer göra ett försök att koppla förbi min.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har en Yamaha 200 där Nautilock satt trångt till innanför långt in bakom annan elektronik. Jag följde först kabeln från lysdioden vid panelen. Efter att ha hittat centraldosan för Nautlilock började jag följa en kabel i taget som gick ut från dosan. Två kablar är strömförsörjning en från minus och en från plus. Det sitter en hängsäkring på pluskabeln. Sedan följde jag de andra tills jag hittade var de hade gått in mellan originalkablar för att för förhindra spänning om inte dosen låses upp med hjälp av fjärrdosan med kod. Det var på två ställen som Nautilock gick in och bröt av från originalkablar. Fick plocka isär mycket prylar, luftinsug, lock som satt för elkablar m.m. Men jag tog det lugnt och metodiskt, fotade och märkte upp vad jag plockade isär och hittade de kablar som jag sedan satta ihop original som de satt innan Nautilock installerades. Som jag skrev det var på två ställen. Där jag gjorde jag ordentliga klämskarvar och lindade ordentligt med el-tape. Kabeln från lysdioden, plus och minus lät jag sitta kvar men tog ur hängsäkringen från pluskabeln för att göra Nautilock strömlös. Sedan gick det alldeles utmärkt att starta utan Nautilock. Det var lite pyssel men att vara noggrann och dokuentera varje steg så gick det bra. Skönt att vara av med detta då mina fjärrdosor, hade två stycken, hade börjat krångla och dra ut batterierna på några dagar. Hör av dig om det är något du behöver tips om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta hjälper men i min Natulock finns ett relä inkopplat. Ett år vill inte motorn starta. 
Det visade sig att relät var igenrostat. Det fanns att köpa som standardrelä på Biltema.

 

Mitt tips är att kolla så att de inte finns ett rostigt relä i kretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, matslindroos said:

Hej!
Jag har en Yamaha 200 där Nautilock satt trångt till innanför långt in bakom annan elektronik. Jag följde först kabeln från lysdioden vid panelen. Efter att ha hittat centraldosan för Nautlilock började jag följa en kabel i taget som gick ut från dosan. Två kablar är strömförsörjning en från minus och en från plus. Det sitter en hängsäkring på pluskabeln. Sedan följde jag de andra tills jag hittade var de hade gått in mellan originalkablar för att för förhindra spänning om inte dosen låses upp med hjälp av fjärrdosan med kod. Det var på två ställen som Nautilock gick in och bröt av från originalkablar. Fick plocka isär mycket prylar, luftinsug, lock som satt för elkablar m.m. Men jag tog det lugnt och metodiskt, fotade och märkte upp vad jag plockade isär och hittade de kablar som jag sedan satta ihop original som de satt innan Nautilock installerades. Som jag skrev det var på två ställen. Där jag gjorde jag ordentliga klämskarvar och lindade ordentligt med el-tape. Kabeln från lysdioden, plus och minus lät jag sitta kvar men tog ur hängsäkringen från pluskabeln för att göra Nautilock strömlös. Sedan gick det alldeles utmärkt att starta utan Nautilock. Det var lite pyssel men att vara noggrann och dokuentera varje steg så gick det bra. Skönt att vara av med detta då mina fjärrdosor, hade två stycken, hade börjat krångla och dra ut batterierna på några dagar. Hör av dig om det är något du behöver tips om.

Tack för tipsen! Jag kommer göra ett försök med detta imorgon och planerar att låta allt annat än de "klippta" kablarna sitta kvar.

Jag fick tipset att köra med kabelskor med krympslang, men det känns inte helt bra så nära motorn med bensin så eltejp bör ju vara ett bra alternativ.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...