MathiasM 3 Postad 26 Maj , 2020 (redigerade) Hej! Har köpt en äldre snipa med en Volvo Penta 2003. Jag har bytt bränslefilter, förfilter samt det på motorn, och ska nu till att lufta bränslesystemet. Luftningsskruven på filterhållaren är öppnad. Det finns en liten vinge eller spak, att pumpa fram diesel med på matarpumpen. När jag pumpar här kommer ingen diesel fram, trots mycket pumpning. Filtren har jag fyllt med diesel innan ditsättning, så att man inte ska behöva pumpa så mycket. Men spaken känns väldigt lätt att röra på, utan motstånd, och det kommer som sagt ingen diesel. Gör jag fel? Missar jag något? Är något troligen trasigt? Bränslekranen är satt i öppet läge. (Den var stängd under filterbytet.) Diesel finns i tanken. Förra året fungerade motorn perfekt, men även då var denna spak "mycket lös", då jag kände på den då. Vore väldigt tacksam om någon vill försöka bidraga med lite hjälp. Vänliga hälsningar Mathias Redigerad 26 Maj , 2020 av MathiasM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Maj , 2020 Förmodligen fungerar inte backventilerna i matarpumpen. Lossa anslutningarna och känn med fingret om den suger när du pumpar. Det är vanligt att backventilerna lossnar inne i pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 26 Maj , 2020 (redigerade) Enklare än så! Vrid sakta på svänghjulet och pumpa samtidigt. Du hittar snart ett läge, där du märker att pumpen tar. Helt normalt🙂 Sist av allt, när jag fått igång motor, brukar jag lossa lite på banjoskruven som håller dieselröret mot spridare (-na) så att det pytsar ut ev luft, så nära spridare som möjligt. Lossar bara lite, motorn går ned i varv. Klart. Skruva fast lagom hårt. Redigerad 26 Maj , 2020 av Hybro 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 26 Maj , 2020 Pumpen drivs av en kam på en axel inne i motorn. Om du har otur så står kammen i pumpläge och då går det inte att pumpa med armen. Vrid motorn ett 1/4 -1/2 varv och prova igen. Man måste trycka armen långt innan det händer något. Rollens idé är också ett tänkbart fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MathiasM 3 Postad 26 Maj , 2020 Tack så mycket! Detta ska jag prova. Om det är backventilerna, behövs då hela matarpumpen bytas, eller endast ventilerna eller går de att sätta fast igen, om de lossnat? Vänliga hälsningar Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2020 Mycket vanligt att backventilerna lossnar, går att fästa med ett antal körnslag. De flesta köper nog en ny pump. Men först provar man med Hybro och exelels tipps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 26 Maj , 2020 Blir väl inte så ofta fel på backventil i samband med filterbyten, kan jag tro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2020 Man kan aldrig veta på ett forum som detta! 37 minuter sedan skrev Hybro: Blir väl inte så ofta fel på backventil i samband med filterbyten, kan jag tro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Hybro: Blir väl inte så ofta fel på backventil i samband med filterbyten, kan jag tro... Motorer går ofta med trasig matarpump så länge man inte öppnar systemet, men det går inte att lufta efter filterbyten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MathiasM 3 Postad 10 Juli , 2020 (redigerade) Hej! Ursäkta ett sent svar. Lite återmatning vad som hände i maj. Jag var beredd på att få skruva ner och fixa, men det räckte att vrida på motorn tills bästa slagläge hittades. Jag försökte kontrollera backventilernas funktion också och de verkar fungera. Jag har lärt mig en hel del nu. Tack så jättemycket för väldigt bra och snabba svar. Fantastiskt hjälpsamt. 👍😊 Vänliga hälsningar Mathias Redigerad 10 Juli , 2020 av MathiasM 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser