Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
US64

Varvtal på Uttern S64 4,3L 190hk??

Rekommendera Poster

Hej Båtägare! Är det någon som har erfarenhet av detta ämne så är jag nyfiken på hur era S64or funkar. Köpte båten ny( S64:a 190hk 04:a)sensommaren i fjol. Jag tog det lite lugnt med henne förra åren men i år har hon fått visa vad hon går för. Enligt Utterns test resultat så ser deras värden ut följande för 190hk: Varv-GPS-lit/H-Lit/sjömil 4400 - 40 - 56 - 1,40 3900 - 35,2 - 42 - 1,19 3400 - 31,3 - 34,8 - 1,11 2900 - 25,4 - 26,1 - 1,03 Min första undring är om värdena är med Laser II 21 propeller eller med 23” original? Min varva 4200rpm max. Halv tank, 2 personer ombord och med detta gör hon 36 GPS knop. Vid marschfart 3200rpm gör hon 21 GPS knop och drar en hel del bränsle tycker jag (men detta är bara uppskattning). Båten blev botten målad i våras, kan detta medföra att hon är lite enligt min uppfattning TRÖTT, eller är det så att hon inte är inkörd ännu? Hon har gått ca 8h nu. Eller är det justering i maskin som behövs? För övrig en helt sagolik båt. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det e en Mercruiser du har, så ska den varva 4400-4800 vid max fart. Tycker du ska gå ner en aning i propp storlek.Toppfart kommer nog inte att öka, men slitaget minskar.Bensinförbruknig KAN minska. Inte så mycket att göra med motorn, byta tändstift o kolla tändningen e vell vad du kan göra i första läget. Utterns egen test e nog vid optimala förutsättningar, typ min. med bensin, en person o ingen last o polerad båtbotten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat: Båtnytt 0212 UTTERN S64, TEST Vi Båtägare 0306 UTTERN S64, TEST Visserligen 220 hk på dessa men lite att jämföra med i alla fall. Enl Mercury's hemsida ligger maxvarvet på Mercruiser 4.3 liters 190 hk på 4800 varv/min. Så det vore kanske möjligt att byta propeller till en med något lägre stigning för att få upp varvet några hundra varv till. Tumregel: 1 tums ändring på bladvinkeln (pitch) ändrar varvet ca 150-200. http://www.mercurymarine.com/4.3l_sd_-_190_hp Om du kollar in på Uttern 6402 som hade 190 hk kan du få mer jämförelsematerial. Vi Båtägare 9906 UTTERN 6402 & GOLDFISH 21, En tanketest Båtnytt 9910 UTTERN 6402, TEST Båtnytt 0003 UTTERN 6402, FORBINA 650 F, NIMBUS 22 NOVA, TEST Personligen skulle jag nog vänta lite till innan nån ändring, den är väl knappast inkörd än? Kolla även Utterns forum på deras hemsida, kanske kan få nåt tips där också. Och så kanske det går att ringa och fråga nån på Uttern? Ang tester ovan: kolla biblioteket eller beställ här: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack BerraS och bossee för era tips. Har diskuterat propeller storlek med grabbarna på båt firman också. Det märkliga är att 23” sitter original på 190hk och 21” på 220hk versionen. Bossee du kanske har rätt i att den inte är inkörd ännu, jag har även lagt in samma fråga på Utterns forum. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...