Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 Hej Jag har problem med mitt växelhus. Neutral och fram fungerar som vanligt. Men backen den går inte i med reglaget. Lägger jag i den manuellt på motorn så måste jag helt bak på pinnen och då hoppar backen i. Fram hoppar i direkt då man för pinnen lite framöver, nästan så fram ligger i lite där neutralen ska va. Kan det va något i växelhuset som böjt sig så det är därför som det verkar som växlarna ligger lite fel? Kan man ta ned drevet och flytta ett hack på splinsen på växel axeln för att få backen närmare neutralen? Eller är det bara att riva drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 5 timmar sedan skrev Hallersrudsbo: Kan man ta ned drevet och flytta ett hack på splinsen på växel axeln för att få backen närmare neutralen? Svar ja. Har du månne bytt impeller och inte hållit koll på hur reglaget stod? Jag brukar rekommendera att alltid lägga i framväxel innan demontering av huset. Neutral kan också funka men kan men undvik att lägga i backväxeln med stillastående motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 Nä problemet har kommit under sommaren som var. Såg på växelstången att den börjar bli dårlig upp genom riggen, men ser inte att den har vridit sig något. Är den föresten lätt att byta, den som går genom riggen och upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 Aj då 😞 Om axeln vridit sig pga korrosion (säkert svårt att se om den vridit sig runt 30 grader) så blir omsynkningen i splinsen bara en tillfällig fix. Till Yama V4 och V6 finns en delad variant: https://www.shiftshaft.com/ Men mig veterligen inte till din motor och tror jag att det är nödvändigt att lyfta bort power headen för att komma åt. Problemet uppkommer genom korrosion och som jag tror överbelastning genom att tvinga i backen vid stillastående motor. Om det bara beror på det senare kanske en omsynkning kan hjälpa. Det är inte rocket science att lyfta PH men den är ganska tung så någon form av lyftanordning behövs för att göra en kontrollerad separation av PH och rigg. Växelhuset bör tas bort först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 Va det jag va rädd för att lyfta pH. skruv som kan gå av osv. hade hoppats att det hade räckt att ta förgasarna men gör nog inte det. ja får bita i det sura till helgen å börja skruva. hade tänkt sälja båten i sommar då jag har köpt en ny, och vill inte göra en snabb lösning då det känns fel mot ny köpare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 (redigerade) Schysst resonerat !! Tog en 1992 som exempel https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1992/90tjrq/upper-casingPH är bultad med 8 bultar (4), tror det är bara dessa PH sitter fast med. Då jag gjorde detta på en Yam 55 som var ca 20 år var det vad jag minns inga problem att få bort dessa. De är inte i närhet av vatten på samma sätt som bultarna vid toppen. (5) på skissen var dock svåra, men dessa tror jag inte du behöver röra. Notera att jag inte säkert vet att du måste lyfta PH. Redigerad 25 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 (redigerade) Ska prova att flytta ett splines för att se om det är det som är felet. så får jag riva sen. ja man vill inte lura folk. vet man om ska man va ärlig eller ordna det så folk vet vad dom köper. får man hoppas att man kan bli lika behandlad själv. tack för hjälpen. Redigerad 25 Maj , 2020 av Hallersrudsbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 Prata med en som låna båten av mig i sommar han sa att problemet med backen kom när han skulle in till land och stötte i botten med propellern. kul att han sa det nu. kanske något i växelhuset som böjt sig då? han sa att motorn gick rakt i friläge när han stötte i. sen när han la i backen så Gick den inte i. kan man ändå ha haft tur att växelstaget är böjt eller? konstigt att det funkar men inte ligger rätt i växlarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 Tror inte staget böjt sig. Växelrörelsen överförs genom att axeln vrids. Jag har svårt att förstå hur en grundstötning skulle kunna vara upphov till att växeln hamnar i osynk. Men det verkar ju faktiskt så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 26 Maj , 2020 Ja eller om något har gått sönder inne i växelhuset då da. Men back och fram går i som de ska men inte på rätt plats. Kan va växelstaget som, ja kanske inte böjt sig men vridit sig då. Om man får en grundstötning så slår det ju motorn i neutral väl? Slår det upp reglaget med då till neutral? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Maj , 2020 14 minuter sedan skrev Hallersrudsbo: Om man får en grundstötning så slår det ju motorn i neutral väl? Slår det upp reglaget med då till neutral? Inte vad jag känner till. Kammen (49 under antiventilationsplattan) är fäst i toppen av nedre delen av växelaxeln (69). Genom ett hål i centrum av propelleraxeln manövrerar kammen kopplingen (49). Kopplingen (49) sitter fast i propelleraxeln med splinse medan dreven (38) och (53). Vid friläge befinner sig kopplingen mitt emellan dreven som därmed kan rotera fritt runt propelleraxeln. Då växel läggs i roteras kammen så att kopplingen låser fast vid ett av dreven, som därmed blir låst vid propelleraxeln. Kontruktionen är som jag ser det robust mot yttre påverkan. Om den påverkas borde man åtminstone kunna se påverkan på propeller och skädda. Jag kan inte minnas något fall där någon rapporterat något liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 26 Maj , 2020 Ser inga skador på skedda eller propeller. Var på tomgång som han gick på. Vet inte hur Yamaha är men en Johnson jag hade när jag gick på så frigjorde den motorn så motorn tiltade upp, men den hade ju inte hydralisk trim tilt heller. Ja nej jag får skruva bort växelstaget i helgen får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Maj , 2020 Motor med manuell tilt skall vara frikopplad vid fram och neutral. På lite större motorer brukar detta ske autinatiskt. Powertrim är vad jag förstår konstruerade att frikoppla vid tryckstötar. Har sett exempel där själva kolven innehåller ventil för detta ändamål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 1 Juni , 2020 Update. jag hade en koll i helgen. mycket riktigt så har växelstaget vridit sig. Prova att släppa motorn för att få loss det. jag törs inte ta loss motorn, bultarna sitter för hårt. så jag kapade växelstaget, på med ett rör utanpå och svetsa. så nu är båten i sjön och allt fungerar igen. man kom åt skadan gott nedifrån faktist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser