V-Max 0 Postad 24 Maj , 2020 Hej, Någon här på forumet som har erfarenheter av Jeanneau båtar från ca 2010-2013. Speciellt nyfiken på modellen Leader 10 som verkar passa mina behov. Hur upplever ni kvaliteten på båtarna. Plast, elinstallationer och inredning? Tar gärna emot annan information om dessa båtar positiv eller negativ. Har idag en Windy 32 Scirocco som jag är väldigt nöjd med men skulle vilja ha separat koj fram och hardtop. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
en_finne_igen 4 Postad 25 Maj , 2020 Hej, Själv är jag inte så sugen på Jeanneaus större båtar. Det hände en olycka i Finland där en Prestige-modell från år 2010 var involverat i, där båten sjönk i bara ca. 15 minuter efter bottenkontakt. Vet inte om hur tillämplig är det till Leader-modeller men ändå: https://turvallisuustutkinta.fi/sv/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/Undersokningsrapporterperar/havaintojavesiliikenneonnettomuuksistajavaaratilanteista/c32010mjeanneauprestige42sa-58990finuppoamineninkoonedustalla28.5.2010.html (det finns flera bilder i större rapporten i pdf-format som är på finska) I undersökningen hittades att balkar i båtens botten var inte fastnat ordentligt, dom var dels loss och där dom var i kontakt med botten var dom limmad ihop med spackel i stället av laminerat. Dom kunde ha lossnat även utan någon misslycka, kanske efter 10-20 år på sjön och vågor. Det fann inga separata avdelningar i botten så då vatten kom in via hålar vid drevet (hålar orsakades av slagkraften till drev som sönderslit plast vid den) fyllde hela båten med vatten - men även ett pyttelitet hål nånstans under vattenlinje skulle ha kunnat sjunka båten. Område vid drev kunde/borde ha varit starkare laminerat för att kunna förhindra att den blir slet. Båtens akterspegel var mycket dåligt fastnat med botten och dom lossnade. Osv. - det verkligen fann flera såna ”småsaker” där man definitivt kan se att båten var ”built to price” och ”you get what you pay for”. Alla där mans öga aldrig ser till utan att båten faktiskt blir ”torn apart”. Och sist hade Jeanneau en dålig attityd emot utredningen. Tyvärr brukar man göra såna utredningar bara efter nånting går sönder och inte vid båttester, och de flesta båtägare själv har ingen aning hur har deras båtar byggts. Jag har ingen aning om en motsvarande svensk, norsk, finsk eller polsk båt har byggts mycket bättre - men det vet jag att när det kommer dags att byta min 8-meter dc till större kabinbåt eller sportcruiser ska den inte vara Jeanneau. Antar att detta var inte den info och åsikter du villde höra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V-Max 0 Postad 26 Maj , 2020 Hej @en_finne_igen Intressant läsning å vilken smäll det måste varit. När jag ställde frågan så ville jag ha information oavsett om den var bra eller dålig. Ett båtköp ska ju vara något som ska kännas rätt och man vill veta vad man får. Jag vet att många andra fabrikat inte kommer ge samma kvalitets känsla som Windy’n som jag har nu. Verkar som klassregler för hur privatbåtar ska vara konstruerade har sina svagheter. I detta fall verkar det ju även som IPS drevets pyramidprincip ifrågasätts. Leader 10 har vanliga drev vilket känns tryggare i grundstötningshänseendet. Oroväckande är ju de limmade balkarna och att det inte är vattentäta sektioner i båten utan bara tätat med skumplast. Tack åter för svaret, får nog undersöka detta fabrikat vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser