Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Daniel_K

Hur många reglagekablar till dieselpump ?

Rekommendera Poster

I går  gick gasvajern av, lyckligtvis inte i farligt läge, och med hjälp av talja och snöre så kunde jag rigga ett nödreglage  så vi kunde ta oss till hemmahamnen.

Motorn är en VP TAMD41B.

När jag börjar klura på hur bytet ska göras så noterar jag att det är två vajerfästen och hävarmar på pumpen, men jag hade bara en vajer (till övre hävarmen, inringat med grönt, halft utanför bild...).

Ser ju ut som att det borde sitta en i den röda inringade armen också. (I den gamla tråden "Ställa upp pumpen AD 41" så ser det ju ut att sitta en vajer även till den röda armen.)

Kan någon förklara vad den andra vajern gör, och om det är något som alltså fattas på min maskin?

Ska nämna att jag inte lyckats få upp den i mer än 3200 rpm, men för övrigt verkar motorn gå som den ska. 

 

dieselpump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Är inte den röda ringen nödstoppet på pumpen?

Inte bara nödstopp, det är väl den som stänger av bränsletillförseln.

Vissa motorer har en vajer här, andra har en elektrisk solenoid.

Att motorn gick som den gick berodde kanske på att denna ventil inte var het öppen, eller att du inte lyckades få gasreglaget i maxläget?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa.... Då är jag med. Jag har elektrisk avstängning av tillförseln, så det sitter en solenoid nånstans.

 

Gasreglaget gick till maxläget, i alla fall mot stoppskruven (gissar att  brottet berodde på att vajerns läge var felaktigt justerad så att den sträcktes för mycket vid maxgas. )

Nånting behöver nog justeras nånstans för att få ut mer effekt. 

 

Citat

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lätt kollas med avstängd motor och bra hörsel.

Vird på tändningen så att kontrollamporna lyser och instrumenten ger utslag, vrid sedan tillbaka nyckeln till avstängningsläget, till vänster om ”noll” då skall du höra ett klick i från bränslepumpen, det är solenoiden på denna. Om du istället har en knapp eller litet handtag att dra ut för att stanna motorn har du en vajer som helt mekaniskt påverkar stopplänkaget på bränslepumpen, då har du ingen sådan solenoid.

 

Eller jag kan ju hellre fråga dig hur du normalt sett stänger av din motor, hade varit lättare från början, om du stänger av den på nyckeln eller drar i ett handtag eller en annan grej.🚦

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag har elektrisk avstängning är jag säker på. Som du beskriver så vrider jag nyckeln motsols till nolläge och sedan lite till, till ett fjädrande läge, så stänger motorn av sig. 

Så då är väl den ursprungliga frågan utredd (ifall jag skulle ha en vajer till den undre hävarmen, men det ska jag alltså inte ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...