jollas 12 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Tänkte kolla om kunskapen till hjälp finns i detta fantastiska forum. Lyften lyfter inte så högt så det ens är "lönt" att använda den. Har kollat snäckväxeln och den verkar gå lätt och fint så jag tror inte att problemet ligger där. Har kollat med 2 elmotorer då jag hade en extra men båda går lika högt. Skulle ju i och för sig kunna vara fel på båda...(ska kolla med någon elektriker och se om de går att mäta). Tycker själv att det går segt (lång tid) att lyfta men jag har inga referensramar om hur fort det borde gå.Lyfter jag drevet för hand efter den stängts av så diffar drevlyftens stång och drevet med 2 centimeter vilket gör väsentlig skillnad på hur högt drevet faktiskt lyfter.Jag har bytt reläerna mm och funderar på om det är någon justering där av något slag som jag satt fel kanske? Finns det något mer att justera någonstans som jag missat om det inte är fel på elmotorerna? T Redigerad 24 Maj , 2020 av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) 35 minuter sedan skrev jollas: Tänkte kolla om kunskapen till hjälp finns i detta fantastiska forum. Lyften lyfter inte så högt så det ens är "lönt" att använda den. Har kollat snäckväxeln och den verkar gå lätt och fint så jag tror inte att problemet ligger där. Har kollat med 2 elmotorer då jag hade en extra men båda går lika högt. Skulle ju i och för sig kunna vara fel på båda...(ska kolla med någon elektriker och se om de går att mäta). Tycker själv att det går segt (lång tid) att lyfta men jag har inga referensramar om hur fort det borde gå.Lyfter jag drevet för hand efter den stängts av så diffar drevlyftens stång och drevet med 2 centimeter vilket gör väsentlig skillnad på hur högt drevet faktiskt lyfter.Jag har bytt reläerna mm och funderar på om det är någon justering där av något slag som jag satt fel kanske? Finns det något mer att justera någonstans som jag missat om det inte är fel på elmotorerna? T Vad händer när drevlyften inte längre lyfter drevet, stannar motorn helt eller bryter automatsäkringen en stund (om du har en sån) eller fortsätter motorn att gå utan att drevet kommer ända upp? Redigerad 24 Maj , 2020 av Olten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 24 Maj , 2020 Hej Se till att du har god kontakt så du inte har spänningsfall till elmotorn. Sedan går det att ta isär drivningen mellan elmotorn och den stång som trycker upp drevet och smörja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Elmotor stängs av...tror att det sitter någon slags änd brytare längst upp i paketet med reläerna som bryter strömmen. Vet inte om det går att justera höjden där på något vis. Jag bytte själv reläerna och den där brytaren för något år sedan men det var extremt tight då med plats så jag är lite osäker om jag fått det inställt på rätt vis. Redigerad 24 Maj , 2020 av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 24 Maj , 2020 2 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen: Hej Se till att du har god kontakt så du inte har spänningsfall till elmotorn. Sedan går det att ta isär drivningen mellan elmotorn och den stång som trycker upp drevet och smörja Det är bra kontakt och stången går lätt (går lätt att flytta med fingertopparna i båda riktningarna)så jag tror inte problemet är där men jag vet ju inte exakt hur lätt det måste gå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 24 Maj , 2020 1 minut sedan skrev jollas: Elmotor stängs av...tror att det sitter någon slags änd brytare längst upp i paketet med reläerna som bryter strömmen. Vet inte om det går att justera höjden där på något vis. Jag bytte själv reläerna och den där brytaren för något år sedan men det var extremt tight då med plats så jag är lite osäker om jag fått det inställt på rätt vis. Nej det finns ingen ändlägesbrytare som stoppar motorn vid drevlyft utan endast i nedsänkt läge alltså endast en styck microbrytare. Motorn skall fortsätta gå i toppläge och en slirkoppling rätt justerad tillåter det. Men stannar motorn helt INNAN den når ändläget så går det för tungt och/eller för stort spänningsfall någonstans i kretsen. Vilken spänning har du på matningen till drevlyften (tas ju direkt från motorn plusmatning på exempelvis startmotorn) dålig spänning 12 V går trögare än t.e.x 14 V när motor eller ev laddare är igång (högre spänning mindre spänningsfall) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 24 Maj , 2020 20 minuter sedan skrev Olten: Vad händer när drevlyften inte längre lyfter drevet, stannar motorn helt eller bryter automatsäkringen en stund (om du har en sån) eller fortsätter motorn att gå utan att drevet kommer ända upp? Elmotor stängs av...tror att det sitter någon slags änd brytare längst upp i paketet med reläerna som bryter strömmen. Vet inte om det går att justera höjden där på något vis. Jag bytte själv reläerna och den där brytaren för något år sedan men det var extremt tight då med plats så jag är lite osäker om jag fått det inställt på rätt vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 24 Maj , 2020 Vad händer med oranga lampan när drevlyften stannar, lyser den fortfarande (det skall den normalt göra, skall bara vara släckt när drevlyften är i nedersta läget och trycker upp microbrytaren.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Maj , 2020 När lyftetången skruvas nedåt lyfts drevet uppåt. När lyftstången skruvas uppåt sänks drevet, när stången når högst upp påverkar den en blå strömbrytare med en blank knapp på, detta är en ändlägesbrytare som stänger av motorn, den kan då bara startas då den polvänds för att gå åt andra hållet, stången nedåt- drevet uppåt. Den där blåa strömbrytaren påverkar också den orangea kontrollampan, den tänds så fort som stängen lämnat sitt översta lägen och då förmodas det att backspärrhaken har öppnats, backa helst inte när lampan lyser! (Då slår drevet upp). Det går aldrig att lyfta drevet längre än vad den gängade lyftstången medger, det blir alltid en bit kvar, det beror inte på motorn, däremot kan det bero på det stora ”kugghjulet” inuti lyften, detta har ett snäckdrev i periferin som tillsammans med motorns ”snäcka” utgör en snäckväxel. I centrum finns det en skiva som kan slira, denna har gängor i mitten som påverkar den den gängade lyftstången. Den där slirkopplingen är viktig, den skall slira när man höjt upp drevet max. Om den inte slutar går motorns trögt och löser ut automatsäkringen. Om den slirar för mycket får du inte upp drevet speciellt långt. Man kan på utsidan skruva åt med en rätt stor skiftnyckel som man greppar den stora sextaktsfattningen strax ovanför motorn. Då kan det tänkas att du kan höja drevet någon cm till. Men det bästa är att ta ur hela luften ur båten, ta isär den och göra rent delarna för att sedan smörja in med nytt marinfett, sedan då montera ihop allt igen och in i båten. Troligtvis har du en massa gammalt stelt och härsket fett sedan den dagen lyften tillverkades inuti lyften, det kan vara dax att fixa det! Reläerna i den svarta lådan agerar polvändare åt motorn, alltså dom skiftar plus och minus så att motorn kan köras åt båda hållen. Om du skruvar ur lyften ur båten tror jag du kan lämna kvar hela denna lådan i båten så slipper du koppla bort en massa kablar, det kan även tänkas att hela lyften har en större snabbkontakt då kommer du runt koppleriverksamheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Maj , 2020 Av någon underlig anledning har jag fixat till ett tiotal sådana liftar, senast i vintras. Var försiktig för jag tror inte det finns reservdelar att få tag i längre, och om det finns är dom dyra. Jag har iofs litet grejer i en låda hemma, men sannolikt inte dom sakerna som brukar gå sönder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 24 Maj , 2020 Jag har en till drevlyft sittandes på en annan sköld som jag skulle eventuellt om det vill sig väl kunna ta delar från. Att ta ur den som sitter i är nästan omöjligt då det visade sig att en av de 2 bultarna som håller fast lyften är rundad. Hade den suttit bättre till så hade jag nog gett den en ny omgång men jag har testat....Det där med den kanske inte har rätt spänning ska jag kolla och det där med att man kanske kan komma åt slirkopplingen låter intressant. Jag upplever att lyften går trögt uppåt men väldigt lätt ner. Kanske är det motorn eller att det inuti är något som gör att den går trögt men känslan när jag vred med fingrarna var inte det men då testade jag bara att vrida tills stången tog emot drevet. Går det att dela lyften när den sitter fast i skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Maj , 2020 Det var väl redan Newton som kom på varför det går bättre nedför än uppför. Inte alls konstigt att det är så. Men det beror säkerligen också på att du behöver rengöra och fetta in grejerna. Ja du kan skruva isär lyften när den är monterad. Men du bör nog inte ta ur den ur båten när denna ligger i sjön. Skruva isär den du har på den lösa skölden, det är vanlig enkel mekanik, inget komplicerat, så ser du hur det fungerar. Runddragna skruvskallar är ett helsike, dom sitter ju inte direkt lättåtkomligt heller, men du bör nog gå på med rostlösningsvätska oh låte den verka i något dygn, och sedan gå på med lämpligt verktyg, kanske en något mindre hylsa som knackas på, eller liten rörtång, eller svetstång, om du kommer åt. När man lyfter drevet drar ju motorn en hel del ström, jag har aldrig mätt, men det skulle inte förvåna mig om den skulle dra bortåt 20 A, och om generatorn inte laddar och batteriet är litet trött så kan det ju bli segt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 25 Maj , 2020 Tackar för alla svaren! Har en del uppslag på hur jag kan gå vidare och hoppas att det ska gå och fixa! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser