c_gunnarsson 1 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Hejsan alla kunniga. Har fått problem med laddningen på min mercury 50hk -88. Den laddar inte alls. jag mäter på vad jag antar är regulatorn med dessa anslutningar: (är troligtvis likriktaren upptäckte jag nu) 1 röd 1 gul 1 gul + grå multimetern kan jag inte utläsa antal volt men ser iaf om det ökar med varvtalet. mellan röd och gjord har jag samma värde oavsett varvtal. Förmodar att den röda ger laddströmmen till batteriet och därav är det batteriets spänning jag mäter. mellan gul och gul har ökar värdet ( växelström) om jag höjer varvtalet. kan man genom dessa värden ställa en diagnos om vad som är fel? Tänker mig att generatorn fungerar iom att spänningen stiger med varvtal tacksam för svar mvh Conny Redigerad 24 Maj , 2020 av c_gunnarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Om det ser ut som på denna bild har du en enkel likriktare: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1988/50hp/1050412bc/starter-motor-solenoid-and-rectifier De två gula är växelström från generatorn. Grå som är sammankopplad till en av de gula är pulssignal till varvräknare. Röd är mycket riktigt plus 12 V till batteri. Minus till batteriet är internt anslutet till likriktarens kåpa som kopplas till jord då likriktaren skruvas fast på motorn. Att spänningen inte alls stiger med ökande varvtal jämfört med då motorn precis startats tyder på att likriktaren är trasig. Man skall inte förvänta sig några jättestora variationer, men någon volt kan vara rimligt. Originaldelen är dyr, och Kjelle verkar tyvärr ha slutat sälja. Du skall ha något liknande denna:https://www.elfa.se/sv/likriktarbrygga-400-25-quad-28-nte-nte5324/p/11036413?channel=b2c&price_gs=121.15&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&ext_cid=shgooaqsesv-na&ext_cid=shgooaqsesv-P-Shopping-MainCampaign&&gclid=CjwKCAjwtqj2BRBYEiwAqfzur4kZO8T-27cyMV2DFPjTJowdzvP4yEP7lZiv6WMFTaAv01osvvLExBoCYjsQAvD_BwE Det finns billigare t.e.x. på Conrad. Notera att du får göra en ny ledning och ansluta mellan (-) minus på bryggan och motorjord. De gula skall kopplas till ~ (AC) som de finns två av. Var noga med att montera likriktaren så att den kan leda bort värme, den blir nämligen ganska varm under full laddning. Redigerad 24 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 24 Maj , 2020 Tack guestson för ett mycket bra svar! så otroligt värdefullt att få input från någon kunnig när man själv gissar och resonerar sig fram. det borde väl funka med en sådan om man vill slippa modifiera? https://www.watski.se/Likriktare-Mercury-PH350-0003-11Ien enligt texten ska den passa min motor mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 Jo, jag tror det blir rätt, men innan du köper en ny så pass dyr bör du mäta upp den gamla. Om googlar så hittar du säker beskrivningar av hur man gör detta. Det korrekta namnet på komponeneten är graetz-brygga, googlar du på detta eller likriktarbrygga, bör du hitta en beskrivning. Om detta inte lyckas så testa graetz bridge eller rectifier bridge test measure. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2020 Notera att samma komponent (Kopia av 8M0058226) finns på Ebay från UK för ca 130 SEK inklusive frakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 26 Maj , 2020 Tack för tipset! har sldrig handlat från eBay. Är det lång leveranstid? Man vill ju inte vänta för länge mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Maj , 2020 Beror på var det kommer ifrån, Kina så tar det tid, framförallt i dessa tider. UK brukar gå på 1-2 veckor. Om det nu inte är så att det är en Kines som säljer via UK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 1 Juni , 2020 Köpte en nu på watski. Monterat och testat. Fungerar!!! Tack alla för värdefull input en fundering bara den laddar 15,8v Max på lite varv. Låter lite mycket tycker jag. På tomgång ligger den på 13 nånting och ger man lite gas så ökar volten långsamt upp till 15,8v. Okalibrerad multimeter från Biltema så viss felmärkning kan ju förekomma. Kan man paja batteriet om man kör så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juni , 2020 Din motor saknar laddningsreglering, så det är normalt. Du kan till och med få se spänningar uppåt 17 -18 V. Teoretiskt skadas batteriet av överspänning, men i praktiken pågår den under så kort tid att det inte har så stor betydelse för batteriets livslängd. Vid överspänning produceras vätgas, så batteriet bör vara av en typ med öppna celler och stå hyggligt ventilerat. Men det finns/har funnits säkert bortåt en miljon motorer med denna simpla konstruktion på laddningen och jag har hittills inte hört om ett enda fall där detta skulle leda till en explosion. Ett enkelt sätt att begränsa spänningen är att slå på lite belastning t.ex lantärnorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser