Henrik_r83 0 Postad 24 Maj , 2020 Har en Yamaha 80 hk från 1989 där den nu efter vintern då den stått i garage har fått en dålig skvallerstråle vid körning med spolmuff. Har i alla år varit väldigt bra och kraftig stråle på den. Impeller och termostat byttes för 2 årsedan på den och den har inte körts alls mycket dom senaste 2 somrarna. Provade även att köra den i en plasttunna för att vara säker på att den fick ordentligt med kylvatten. Då blev skvallerstrålen mycket bättre men efter ca 5 minuter blev strålen väldigt varm så man brände sig på den och summern vid gasreglaget började tjuta. Tyckte även motorblocket kändes väldigt varm så man nästan brände sig på den. Jag undrar om någon har något tips eller erfarenhet hur man ska gå vidare med detta?? Hur varmt ska vattentemperaturen bli i skvallerstrålen och ska man kunna bränna sig på motorblocket när motorn varit igång på tomgång i ca 10 minuter? Tar tacksamt emot tips på detta och om någon har någon bra idé hur man kan komma åt och rensa kylkanalerna om det nu skulle vara i dom problemet ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 25 Maj , 2020 Först kollar du impellern, räcker att du kört den torr så kan den va skrot. Sen tar du ur termostaten och ser. Men börja med inspektion av impeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_r83 0 Postad 25 Maj , 2020 Impellern har jag kollat och den ser hur fin ut som helst. Vet du vad man skulle kunna kolla i nästa steg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Maj , 2020 Lägg termostaten i en kastrull på spisen och med en termometer så du kan se när den öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 25 Maj , 2020 Inte bara se... (typ se att bilen rör sig) . Mät temperaturen om och när den öppnar. Gradtalet brukar stå stämplat på termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_r83 0 Postad 25 Maj , 2020 Har precis kollat termostaten i kastrull och mätt vid vilken temperatur den började öppna. Öppnade vid ca 65 grader så den verkar fungera. Någon som har något mer tips på vad man kan kolla när skvallerstrålen och motorblocket blir väldigt varmt? Vad ska det vara för temperatur i vattnet på skvallerstrålen och ungefär på motorblocket?? Har nu kollat termostat och impeller som båda fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 25 Maj , 2020 På vissa motorer är slangen till strålen kopplad efter termostaten. Då blir temperaturen ca 60 C beroende på vilken termostat som sitter i. Andra har den kopplad innan termostaten och då kan temperaturen variera beroende var i systemet den är inkopplad. Toppen (där termostaten sitter) skall hålla ca 60 grader. Det går då att hålla en torr hand mot en kort stund innan det blir obehagligt varmt. Vid högre varv (ca 2000 rpm) tar popetventilen över kylningen (googla om du vill ha mer info om detta). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser