Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Aerofinn

AD41B i lågfart?

Rekommendera Poster

hej,

 

Jag tycker mycket om skärgårdskörning i 6-8 knop - fast min Coronet Seafarer II med AD41B är en planade båt. Det är också kul att kunna köra båten i 22 knop när man vill göra det. Men jag undrar om lågfart körning ska påverka några problem med motorn? Visst ska lågfart körning sota motorn mer - därför, behöver man göra till exempel någon extra service? Kolla turbon i varje 3 år, etc.? Vad tänker ni? Det skulle vara kul om det finns någon med egen erfarenhet om saken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Aerofinn:

hej,

 

Jag tycker mycket om skärgårdskörning i 6-8 knop - fast min Coronet Seafarer II med AD41B är en planade båt. Det är också kul att kunna köra båten i 22 knop när man vill göra det. Men jag undrar om lågfart körning ska påverka några problem med motorn? Visst ska lågfart körning sota motorn mer - därför, behöver man göra till exempel någon extra service? Kolla turbon i varje 3 år, etc.? Vad tänker ni? Det skulle vara kul om det finns någon med egen erfarenhet om saken..

Åk du omkring i den fart som passar dig det är inga problem för den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, kossor said:

Åk du omkring i den fart som passar dig det är inga problem för den motorn.

Hej kossor,

 

Tack för dig! Kul om jag inte behöver förvänta problem med lågfartkörning.. .)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är inte överens med Kossor där. Googla "cylinder glazing", eller läs här:
https://www.fischerpanda.com.sg/uploads/4/3/5/6/43569463/carbon_build-up_and_cylinder_glazing.pdf

Tyvärr har jag inte kunskapen själv om hur allvarlig risken och problemen är.  Hoppas att någon med mer motorkunskaper kan avfärda det, jag tycker ju också om att åka långsamt med min TAMD41B...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

hoppas ju att någon med mer erfarenhet "chimes in" - men vad du skriver låter vara någonting man behöver tänka på..

 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvar sällan min TAMD41A över 2000 varv och den tuffar och går.

Varvar ur den någon gång varje sommar för att sota ur den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Wildeside said:

Varvar sällan min TAMD41A över 2000 varv och den tuffar och går.

Varvar ur den någon gång varje sommar för att sota ur den.

 

Ok, bra att höra av din praktisk erfarenhet. Vilken typ båt har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Aerofinn:

 

Ok, bra att höra av din praktisk erfarenhet. Vilken typ båt har du?

Jag har en winga 30 vikt 4,5 ton 9 meter lång.

Det är en deplacement båt så den går inte att skrämma upp i planing ens med den bästa viljan, nedförsbacke eller hur man en försöker.

Jag är ute och tuffar runt flera hundra timmar om året, vet att båten har varit nere och vänt i Frankrike med den här motorn, dom lufsa runt i fem knop i kanalerna då varvar motorn ca 1300-1500 varv i flera månader.

Jag är ganska säker på att den inte tar skada av att gå på låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Wildeside said:

Jag har en winga 30 vikt 4,5 ton 9 meter lång.

Det är en deplacement båt så den går inte att skrämma upp i planing ens med den bästa viljan, nedförsbacke eller hur man en försöker.

Jag är ute och tuffar runt flera hundra timmar om året, vet att båten har varit nere och vänt i Frankrike med den här motorn, dom lufsa runt i fem knop i kanalerna då varvar motorn ca 1300-1500 varv i flera månader.

Jag är ganska säker på att den inte tar skada av att gå på låga varv.

 

Jättebra! 

 

Min båt är en coronet Seafarer 27II som är en planade båt men jag tycker mycket om att åka runt -7 knop och sen åka vid mer hastighet ibland..

 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mer bråttom än att jag hinner med😃.

Tuffar oftast runt mellan 5-8 knop varvtal 1300-2000 rpm.

Lagom takt då hinner man med att brygga en eller annan kopp kaffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Daniel_K:

Alla är inte överens med Kossor där. Googla "cylinder glazing", eller läs här:
https://www.fischerpanda.com.sg/uploads/4/3/5/6/43569463/carbon_build-up_and_cylinder_glazing.pdf

Tyvärr har jag inte kunskapen själv om hur allvarlig risken och problemen är.  Hoppas att någon med mer motorkunskaper kan avfärda det, jag tycker ju också om att åka långsamt med min TAMD41B...

Det kan jag till 99% säga att mig veterligt har ingen i min bekantskapskrets som är mekaniker och skruvat industrimotorer inte sett något av under de år de skruvat och en del har skruvat i 40 år. Detta har inträffat vid läckande luftfilter på traktorer bla då sand sugit emellan, hade själv en valmet en gång i tiden som anslutningen glipade i. Den blev blankpolerat på ett par tusen timmar, vi honade om den och smällde i nya ringar, går bra än 25 år senare. Att föra fram en båt i 5-6 knop innebär att du belastar motorn. Tomgångskörning är inte att rekommendera under många timmar i sträck, då går motorn inte riktigt jämnt och sotinlagringar kan släppa och leda till skärning. Just detta var ett vanligt fenomen på volvo bm 700 med td 42 motorn, där hade volvo monterat fyra ringar i kolvarna och det blev för tätt så motorerna skar.

 

Vi har på siljan en båt som heter ms Gustaf Wasa hon går dagligen i trafik sommartid de kör aldrig motorerna mer än 25-35 % effekt de har nu gått 25000 timmar och är inte renoverade än, vidare finns ett elverk som snurrar och går mest på tomgång går som hjälpkärra när mer kraft behövs den ford motorn är uppe i 17000 timmar går perfekt. Så åk du i lugn och ro i 5-8 knop och ibland drar du ur motorn i plan, det är lika som vi använder båten med. Sen kan allt hända naturligtvis, men ingen konstruerar en motor som måste gå på fullvarv för att undvika glazing, det är mer skadligt att hela tiden arbeta i uppförsbacke än att gå på lätten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också svårt att tro att det skulle bli problem. Puttra du lugnt och fint, du kör ju på ibland så då får ju motorn jobba. Jag kan också koppla av med att puttra runt i 6 knop men aldrig funderat på att detta skulle bli problem men även jag kör undan ibland. Visserligen kanske det skulle kunna ”läcka ” ner drivmedel i oljan men bör ju brännas bort när du kör undan då och då. Idé kan vara att kolla motoroljan och se och känna så den inte är utspädd med drivmedel, men i övrigt, ut och njut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sådana fall skulle varenda flybridge byta motorer vart 5:e år. Nog för att det på pappret hade varit en bra lösning för Volvo Penta men det hade kostat dom mer i slutändan.

 

Som redan påpekats ovan av flera så går en båt i ständig uppförsbacke. Det där med glazing tror jag är ett större problem på nya motorer som inte är inkörda än.

 

Enda nackdelen är att man bygger upp väsentligt många fler motortimmar men jag har slutat med "timångest". Dels skall man njuta av båtlivet och sedan så är det ju en diesel. Rätt servad och rätt körstil så håller den sjukt länge - i synnerhet AD och KAD som är lättmekade och flexibla när det kommer till renovering.

 

Kör du slut en D4/D6 så är det förmodligen tack för kaffet och maskinbyte som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...