Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
searaysundancer

Rengöra toaletten

Rekommendera Poster

På toaletten har jag en lukt som jag inte vet hur jag ska få bort(luktar inte illa mer åt instängthållet) Verkar komma från toaletten, har ni nån bra lösning på detta? Vill inte använda för starka medel då båten ligger i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att slangarna inte är gastäta..? Eller att septiktanken läcker lite, jänkare brukar väl ha inplastade tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte flytande medel till Porta-poti på Biltema. Billigt och funkar perfekt. En liten varning bara, medlet är blått och färgar OTROLIGT. Får du det på händerna tar det flera dagar innan det går bort (pratar av egen erfarenhet). Medlet luktar lite kemiskt, men det tar bort div oönskade dofter. MVH Teddeh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen tank utan det är vattenspolning och kvarn ut i sjön. Hur är det med dessa medel, är det okej att köra ut dessa i sjön, vill ju ändå ha ett gott samvete och bidra till ett miljövänligt båtliv? Nu handlar det väl inte om några större mängder då det endast är för rengörning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt slangarna. Du kommer aldrig få oret lukten annars...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha en toa i båten ska man se till att alla packningar i pumpen är hela och att alla slangar är gastäta innan man börjar spola ner kemikaler i den. Kolla bara hur tången ser ut numera. Och sjögräset man lekte med som barn existerar inte ens längre. Visst är inte fritidsbåtarna största boven, men många bäckar små... Har du kollat membranet i pumpen? Det kan kärva efter ett par säsonger och släpper då igenom lukt. Och hur är ventliationen inne på toaletten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller ingen tank, utan spolning och macerator direkt ut. Biltemas medel påstås jobba med bakterier och skall vara miljövänligt. Man fyller 1 dl till 5 liter vatten, så koncentrationen blir ju inte jättehög

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kapa threaden med ett närbesläktat ämne - någon som fått stopp i sin vakuum toalett? Typ efter att barn har stoppat toan full med icke-biologiskt-nedbrytbart papper? Någon som har en smidig lösning på problemet, kan man använda vanlig sugkopp? Har noterat i manualen att jag inte får använda några som helst propplösande medel i VacuFlush systemet.

Grubblar

Max

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...