Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Aerofinn

AD41B propeller val och bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Coronet Seafarer II med AD41B motor i god skick. Motorn varvar till 4000 med A3 och 1:1,78 drev. Top hastighet med denna propeller är 28 knop. Vid marschfart 22 knop motorn varvar 3500. Jag är mycket nöjd med top hastigheten och accelerationen  men jag undrar om jag kunde minska bränsleförbrukningen vid marschfart om jag hade en A4 propellern?  Vid A4 borde varvar i marschfarten sänkas teoretiskt från 3500 till 3350.

 

Å andra sidan, teoretiskt behöver båten en viss mängd energi i marschfarten - alltså spelare det ingen roll att byta propellern från A3 till A4 med avseende att minska bränsleförbrukningen?

 

p.s. jag tycker mycket om att lära mer svenska alltså jag är mucket nöjd om man korrigerar mina grammatiska fel 🙂

 

tack,

 

Artto / Åbo, Finland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du skulle tjäna på att gå upp en storlek på propellrar. Om motorn varvar 4000rpm är den ganska nära avregleringsvarvet som är ca 4150rpm. Kanske har pumpen börjat avreglera redan vid 4000. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Rollen said:

Jag tror du skulle tjäna på att gå upp en storlek på propellrar. Om motorn varvar 4000rpm är den ganska nära avregleringsvarvet som är ca 4150rpm. Kanske har pumpen börjat avreglera redan vid 4000. 

Hej Rollen,

 

Du har rätt att jag kunde kaske gå upp en storlek på propellrar. Men den 4000 är med halv tank bränsle och 2 personer. Om jag har ful tank och 7-8 personer är båten mycket tungare. Jag läste i någonstans att AD41 borde varva min 3900 med last? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om någon med mer diesel motor kunskaper kan belysa:

 

samma båt och motorn (AD41 med duoprop):

 

-propeller alternativ A3: marschfart 22 knop och motorn varvar 3500 (max varvar 4000)

-prpeller alternativ A4: marschfart 22 knop och motorn varvar 3350 (max varvar 3800)

 

Frågan är: Spelar storlek på propellrar ingen roll med avseende på bränsleförbrukningen i marschfarten? För att mängd energin behövs är det samma i båda alternativen?

 

jag värderar alla kommentarer..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...