MinbusNimbus 91 Postad 24 Maj , 2020 Någon mer än jag som reagerat på hur snabbt båtarna säljs på blocket? Jösses... har haft bevakning på några båtar för skoj skull och en vecka senare är dom borta. Det krävs förstås ingen djupare analys för att klura ut varför, men den stora frågan är ju om det ändrar vårt sätt att semestra framöver? Osäkerheten i världen kanske innebär att alltfler vill ha ett semesteralternativ på hemmaplan och då är ju båt utmärkt (om man gillar det marina livet förstås). Alltid nya ställen att utforska och naturlig distansering. Vad tror ni? Eller kommer svensken återigen flyga till Thailand och ta instagrambilder på kokosnötter så snart krisen är över? Personligen kommer jag undvika utlandsresor på många år. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Maj , 2020 Jag tror att folk gör detta i år av "nöd", inte av genuint intresse. Vissa kommer säkert att upptäcka att det är kul och trevligt, men de flesta återgår säkert till det vanliga mönstret med resor till Kanarieöarna, Medelhavet och Thailand om ett par år, lite beroende på hur virussituationen utvecklar sig. Jag antar att husvagnar och husbilar också säljs i högre takt nu. Men det är ändå en del som hänt på de 40-50 år som gått sen båtsemesterlivet nog nådde höjdpunkten. Då fanns i princip ingen elektronik, och folk hade generellt mindre plats i hemmet, i bilen och på semester, så en rätt liten båt där boendet var av tältkaraktär kändes förmodligen som en bra grej. I dag, med våra radikalt förändrade vanor, är det nåt helt annat... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 24 Maj , 2020 Blir det en fin sommar tror jag båtlivet får ett uppsving som håller i sig. Blir det regn, hagel, snö och drivis (= dålig sommar) är vi nog så snart som möjligt tillbaks till som det var tidigare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Maj , 2020 Med tanke på att många flygbolag och charterbolag mer eller mindre gått i konkurs så skulle jag tro att det tar ett tag innan man kan fotografera färska kokosnötter igen. Sedan är det väl lika illa med kryssningsfartygen. Man får väl åka tåg eller egen bil, eller varför inte ta en cykelsemester. Någon fjällvandring i Joutenheimen lär det ju iallafall inte bli i år. Jag tror att det var i GP jag läste att båtägarna är vinnare i denna krisen, att vi som redan har en båt och lokalkännedom på våra kuster och vet vad och vi skall göra, om vi vill fotografera kokosnötter får det bli i fruktdisken på Ica eller Coop om dom nu har sådana frukter(?) där. Det kanske blir bilder på havskräftor istället. Sedan får man väl ta fram de extra tjocka fendertarna och kanske söka upp de där ensliga naturhamnarna man inte gärna tipsar andra om. Hålla distans till den fasta befolkningen och badgästerna liksom andra båtägare då. Kommunerna längs med denna kusten vill ju inte ha några besökare öht, men jag tror att det inte är enhälligt, den så kallade turistnäringen med alla butiker vill ju ha gäster och kunder. Misstänker att det är likadant på den andra kusterna runt landet och i de stora sjöarna. Sedan skall man ju då låta bli att bli sjuk, vårdcentralerna får man ju inte besöka om man är sjuk, varesig hemmavid eller annorstädes, och vad skall man där och göra om man är frisk? Men vad fasiken, det blir ju ändå regnigt och blåsigt. Tillbringade nu helgen i en hamn i Öckerö kommun, och där såg man inga som helst spår av denna coronakris, det var fullt, och när vädret tillät grillades det ändå på bryggorna och man satt tätt intill varandra som om ingenting hänt. Ja många nybörjare köper båt, säljarens marknad. Så får vi då nya ”sjö-övare” längs våra kuster och i sjöarna. Kan ju bli trassligt i hamnarna men kan ju också ge ett underhållningsvärde och SSRS mera jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 24 Maj , 2020 Efter att ha tillbringat tre dagar i Göteborgs skärgård är det nog så, det var väldigt mycket båtar i de naturhamnarna vi tänkte använt. Riktigt svårt titta bra plats för natten. redan i april såg jag gästhamnar med dubbla rader segelbåtar. Otippat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 24 Maj , 2020 https://www.svd.se/stort-sug-efter-semester-pa-sjon Båtsemester i hemmavatten är en het trend när andra sommarplaner stoppas av coronapandemin. Det är hög efterfrågan på fritidsbåtar, både nya och begagnade. – Om någon blir vinnare i år, så är det båtlivet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 24 Maj , 2020 Jag såg ett tips om att surströmming skyddar mot corona. Hur då? Jo, man gnider helt enkelt in sig i spadet så håller alla minst två meters avstånd. Borde ju funka på båten också om inte kombinationen av flaggor jag tidigare tipsat om funkar 2020-03-22 vid 12:20 skrev Mackey: Vi har själva frivilligt hemisolerat oss så det blir fint när båten kommer i plurret om en månad. Då hissar vi flagga L + Stör ej på styrbord sida. En del hjälp på traven har vi fått i vårt beslut, möjligheten uppenbarade sig helt enkelt så varför inte passa på att isolera sig. Nu kan vi hjälpa äldre nära och kära med inköp. Vi träffar andra likasinnade och vi handlar normalt utan att hamstra. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Man får väl vid tilläggning mot land lägga gummibåten på ena sidan och ha jättestora 2 m fendrar på andra sidan så att Folkhälsomyndighetens avståndsprinciper uppfylls. Eller en gummibåt på var sida. Alternativt enbart ankra på svaj och ro in vid behov. Redigerad 24 Maj , 2020 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 24 Maj , 2020 6 minuter sedan skrev per_62: Man får väl vid tilläggning mot land lägga gummibåten på ena sidan och ha jättestora 2 m fendrar på andra sidan så att Folkhälsomyndighetens avståndsprinciper uppfylls. Alternativt enbart ankra på svaj och ro in vid behov. Vi använder oss av "ensamhetsspring", dvs. två helt onödiga spring från aktern snett in mot land. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 24 Maj , 2020 2 timmar sedan skrev Mackey: Vi använder oss av "ensamhetsspring", dvs. två helt onödiga spring från aktern snett in mot land. Tackar för det tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser